Vindusvisker og spyler virker ikke

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
mayhassen
Posts: 5
Joined: 13 Jun 2013, 12:18
Car: T5

Vindusvisker og spyler virker ikke

Post by mayhassen »

Hei. Først stoppet spylervæskepumpa å fungere. Et par dager senere stoppet også all funskjon i viskerne.
Sjekket alle sikringer inne i bilen.
Er dette styrt av relé, eller er det computeren som styrer? Tips mottas med takk!
mayhassen
Posts: 5
Joined: 13 Jun 2013, 12:18
Car: T5

Re: Vindusvisker og spyler virker ikke

Post by mayhassen »

Hei igjen. Har fortsatt problemet, men startet feilsøking.
Målte 6V til pumpa, ikke 12V som pumpa er merket med. Prøvde å direktekjøre pumpa, fikk noen fine gnister på batteriet, målte så motsand i selve pumpa...0 ohm!
Kjøpe ny pumpe, greit nok, men fortsatt problem med tilførslen.

Så sjekket jeg viskermotoren. Der har jeg 0V på alt, uansett bryterposisjon. Noen ganger 4V på den grønnsvarte 0,5mm2, som kanskje er et signal fra kontrollenhet?

Sjekket også alle sikringer ved batteriet. Alle er i orden.

Har lest og funnet tegning som sier at alt kommer fra J519 supply unit via releer som sitter loddet fast i dette kretskortet og styrt av hendelen på rattet. Noen som har tips til å løse problemet, uten å måtte bytte denne enheten (dyrt og må på verksted for koding tror jeg).
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Vindusvisker og spyler virker ikke

Post by Pølsetyskeren »

Hei. Kan det være bryteren til panseret som tuller? Jeg mener jeg hadde også vindusvisker som ikke fungerte for litt siden. Da var det så lite at panseret ikke var lukket skikkelig.
Hilsen Ronald
LoganCarr
Posts: 3
Joined: 20 Mar 2021, 15:23
Car: T3 1984 DJ
Phone: 34598375930

Re: Vindusvisker og spyler virker ikke

Post by LoganCarr »

Hva er din VW-modell? Jeg bare funnet på en ressurs, instruksjoner på hvordan å løse et problem av denne typen, på en av VW-modeller. Her kan du se her https://club.autodoc.co.no/manuals/slik ... ning-10842 , hvis det ikke fungerer, så på denne siden kan du finne mange andre populære modeller fra nesten hvilken som helst produsent.
Post Reply