stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
evertos115
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2021, 12:23
Car: T5 2008 130HK 4-Motion

stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by evertos115 »

Hvordan hindrer man rust å komme tilbake i dag folkens? For 15 år siden hadde jeg god erfaring med noe som heter syregrunning. Deretter lakk og klarlakk.
Men finnes det noen oppskrift som funker bra?

Jeg sendte bilen til lakkering av nedre del, men 3 måneder etterpå kom det tilbake. Da sto bilen for det meste stille og dette var fra juni til September. Selvfølgelig er bilen hvit og det ser stygt ut. Må ta dette sjøl. Må alltid gjøre det selv om det skal holde. At jeg ikke skal lære.

Hvilke produkter bruker man på nedslipt metall?
Hørte også noe om lastebillakk, men aner ikke hva det er.
Er sandblåsing best? Hvor kan jeg få tak i slikt utstyr? Har kompressor.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by silenhag »

Jeg har fikset små rustangrep på 1000 plasser på bilen min. Men ingen veldig store områder, eller dypere rust. Jeg er ingen spesialist, bare glad amatør/entusiast.

Husk å bruke silikon-fjerner (f.eks på sprayboks) for å vaske området du skal arbeide med.
Ja, sandblåsing er jo veldig effektivt, men man får sanden overalt, i klær osv. Enten sandblåser jeg (sandblåser fra Biltema) eller sliper/pusser ned med slipepapir, Dremmel eller annet.
Jeg bruker Brunox Epoxy Rustbeskytter/Primer på nedslipt metall. Dette er altså en 1-komponent produkt. Hadde jeg gjort et større område er trolig en 2-komponent epoxy primer bedre. Søk på YouTube om epoxy primer og sånn syra grunning. Om jeg fattet det riktig går man før en av de to.
Så kanskje jeg bruker noen filler spray, men ikke alltid. Sliper med slipepapir mellom lager.
Så baselakk i bilens kulør, oftest fra sprayboks. Da jeg har metallic kan jeg ikke slipe på de siste laget, da metallic ikke blir pent av å bli slipt på.
Så 2-komponent klarlakk over. Viktig med 2-k klarlakk syns jeg, da den klarlakken tåler sykt mye mer.
Våtslip og polering.

Hadde vært riktig kul å kjøpe seg riktig lakksprøyte, men da må man jo ha egnet lokal også..

Har handlet på flere stedet, Biltema, billigbilpleie, Billakk.no osv
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
evertos115
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2021, 12:23
Car: T5 2008 130HK 4-Motion

Re: stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by evertos115 »

Takk for deling av erfaringer.
Har du lang holdbarhet mot rust på det viset? Trodde brunost var litt sånn nødløsning i sammenheng det andre du gjør så profesjonelt.
Hva er en lakkboks egentlig, trenger man det?
Kan jeg lage en? bare hive opp noe to-fire, isolere litt og mate på med varme?
Er ikke hovedoppgaven til en slik boks å hindre at fukt og støv finnes?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by silenhag »

Jeg håper på lang holdbarhet :D men kan hende det er bedre med noe annet i bunn/ på nedslipt metall? Det har ikke kommet tilbake rust i hvert fall på de steder der jeg gjort det skikkelig nøye. Lakkboks er kanskje ikke et norsk ord (jeg er svensk), heter sånn i Sverige. Altså helt enkelt et rom innendørs hvor man kan lakkere. Går jo egentlig ikke å stå utendørs med vind støv og insekter...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
evertos115
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2021, 12:23
Car: T5 2008 130HK 4-Motion

Re: stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by evertos115 »

Lakkboks er brukt i norge ja. De koster vel en 200 tusen kroner. Kan varmes opp osv.

Jeg undrer bare litt på hva som er poenget med lakkboks. Er det herdeprosessen til lakken?
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: stoppe rust og lakkere skikkelig DIY

Post by t21500 »

Lakkboks er for å skape et undertrykk, slik at støv ikke fester seg til lakken. Den kan i tillegg varmes opp for å tørke lakken.
Pål Strand
Post Reply