Hevetak virker ikke

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Stig Olsen
Posts: 2
Joined: 11 Mar 2021, 17:00
Car: California T5, 2008
Phone: 40066647

Hevetak virker ikke

Post by Stig Olsen »

Hevetak virker plutselig ikke
Skulle kjøre min California i dag, og hørte klikkelydene i taket nær takdisplayet da jeg startet bilen. Displayet informerte at hevetaket ikke var lukket. Noe det selvsagt var. Holdt inne return -knappen der i 5 sek og bokstaven G kom opp. Er der noen her som vet hva som er skjedd. Feilen har oppstått av seg selv uten at jeg har prøvd å heve eller senke taket på forhånd. Nå er det, etter feilmelding, umulig å betjene taket via displayet.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Hevetak virker ikke

Post by silenhag »

Hei Stig, vi snakket i tlf men jeg skriver her også hvis noen i fremtiden søker informasjon.

Den «G» betyr bare «generator», at motor går og at dynamo gir strøm. Slår man av motoren endrer G til en batteri symbol. G har altså ikke noe med dette å gjøre.

Det kan være mange ting egentlig. Det beste hadde vært om du fant noen i nærområdet der du bor (Stavanger) som har California og er litt entusiast som kan hjelpe deg å feil søke. Spør i Facebook-gruppe: Vw-California/Multivan-Norway.
En ting du bør sjekke er at taket ikke går å trykke opp, altså at det faktisk er låst. Hvis ikke kan det fly opp når du kjører øver fartsdempere å slikt. Ved behov for å låse taket manuelt midlertidig så skal det finnes roof-tie-down-kit i bilen, altså remmer som festes i takskinne til skinne på siden.

Så kan man bytte takpanel med sin California-kompis for å se om det er den som lager trøbbel.
Les ut feil koder på takdisplay ved å gå in i skjult meny -> multifunksjonsknapp + knapp under trykk inn samtidig. Finner du feil kode kan man søke på nettet hva de betyder.
Sjekk at batterikabel sitter ordentlig fast, under førersete og under klesskap.
Løft av førersete og sjekk alle ledninger nøye. Jeg har vært bort i skadet ledninger, irr og dårlig kontakt. Spesielt i biler som har hatt vanninntrengning. En gang hadde det gnagt et lite hull på en ledning som så var totalt fylt med irr (grønt) at den delte seg helt når jeg løfte den opp litt.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Hevetak virker ikke

Post by silenhag »

________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Stig Olsen
Posts: 2
Joined: 11 Mar 2021, 17:00
Car: California T5, 2008
Phone: 40066647

Re: Hevetak virker ikke

Post by Stig Olsen »

Takk for gode råd og mulige løsninger
Stig
Post Reply