Selge T4 Multivan uten EU?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Benkø
-
-
Posts: 205
Joined: 03 Jun 2009, 15:16
Car: Vw Multivan 2003
Location: Frogner(Sørum)
Contact:

Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Benkø »

Hei!

Må nok dessverre krype til korset og selge min elskverdige T4 Multivan.
Den blir ikke brukt lengre, og synes det er for ille å ha en slik bil stående.

Den har ikke vært i bruk siste 3 år, og er heller ikke EU-godkjent.
Reg.reim bør også byttes
Muligens også noe annet småplukk

Så til spørsmålet:

Vil man klare å selge en slik bil som et rep.objekt, eller bør den fikses opp for så å selge ferdig EU-godkjent? I så fall, hva kan man forvente å få for noe slikt?

Dan har ikke gått mer enn ca 230 000km, og har fungert problemfritt i ca 10 år
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Der Postmeister »

Det er en stor kostnad i påkost bare på dette. Og det er garantert mer. Men den er salgbar.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Pølsetyskeren »

Hvor mye skal du da har hvis du selger den som den er?
Hilsen Ronald
Benkø
-
-
Posts: 205
Joined: 03 Jun 2009, 15:16
Car: Vw Multivan 2003
Location: Frogner(Sørum)
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Benkø »

Jeg synes det er fryktelig vanskelig.
Har fulgt med jevnlig på finn.no, og de ligger alt mellom 100´og 200´ca, selvfølgelig avhengig av tilstand. Vet jo aldri hva de til slutt blir solgt for..

I utgangspunktet håpet jeg på 120-130´kanskje, vel å merke ved at bilen er gjort i stand og godkjent.
Vil tro den bør være grei å selge mot sommeren nå som de fleste ferierer i Norge :-)

Jeg vil egentlig ikke selge, men fornuften sier at gårdsplassen ikke har plass til tre biler...
Men hvis jeg ikke får noe særlig, beholder jeg den videre som turbil.
Har vært ekstremt fornøyd med den, og aldri vært noe tull
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Der Postmeister »

98 prosent av disse er alt fra overpriset til grovt overpriset. De som er noenlunde riktig priset er strengt tatt vrak eller dårlige biler med mye rust og skrikende behov for vedlikehold.
I mine øyne er denne bilen i prisleie 50000 ish som den står. Det er påkost for ca 20-30 tusen vil jeg tru. Kanskje mer. Det er alltid mer utgifter enn det man trur.

Markedet er skrudd, så det er sjølsagt mulig å få lurt en jævel til å betale godt over 100. Vi ser jo slike tilfeller over hele finn. Campingforhandlere som skal ha godt over 200 for en Multivan med Westfalia hevetak er jo premieeksempel på ekstrem grov overprising. Det er lureri det.

Jeg betalte 345000 for min. Ny i 2003. Og hadde problemer med å få 275 i 2005. Når jeg nå ser en tilsvarende til over 200, så er det vel ikke så rart man lurer.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Pølsetyskeren
-
-
Posts: 133
Joined: 17 Feb 2017, 20:40
Car: 2000 T4 California Coach 2,5 TDI 102 hk
Phone: 98404254
Location: Andebu Vestfold

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Pølsetyskeren »

Helt enig med deg Rune, den som ligger nå på finn til godt over 200k, da lurte også jeg hvordan forhandleren kom på sånn en pris. Jeg trodde Askjems her i Tønsberg driver som Gullsmed ved siden av men den her tar kaka :lol:

Det hvorfor jeg spørrer etter noen pris er bare fordi kompisen min er også glad Multivan eier som snart trenger mer stell enn bare en oljeskift og registerreim. Siden han er bilmekaniker så hadde bilen din kanskje vært interessant for han.
Hilsen Ronald
Benkø
-
-
Posts: 205
Joined: 03 Jun 2009, 15:16
Car: Vw Multivan 2003
Location: Frogner(Sørum)
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Benkø »

Tanken har slått meg også... :D
Jeg drømmer meg bort mye på finn.no, og kan vel slå fast at det er få biler som varierer så mye i pris som nettopp T4 Multivan. Nettopp derfor det er vanskelig å prissette.
Som selger vil man jo ha mest mulig, selv om det ikke alltid er fornuftig basert på nypris i 2003.
Er enig i at mange av bilene er priset svært høyt, men hvis markedet er villig til å betale, blir likevel det styrende. Ser jo det at som selger av et rep.objekt, bør man kanskje treffe han som skrur på bilen selv, mens som selger av en mer eller mindre strøken «campingbil» når man et mye større nedslagsfelt.

Ønsker helst å beholde bilen, men ut ifra hvor lite den brukes, blir det ikke fornuftig.

Takker for synspunkter, setter veldig pris på de :wink:
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Espen K »

Jeg vil tro du kan få en høyere pris for den om du kjører den på en eukontroll og får en liste over alt som må utbedres, da ser kjøper hva som må gjøres for å få den eugodkjent og kan selv regne seg frem til hva det vil koste.

Det er jo en sikkerhet for deg som selger også, da kjøper ikke kan komme å krangle på feil/mangler han finner etter den er kjøpt.

Når det kommer til pris så er alltid litt usikkert, men å legge seg sånn midt i prisbildet og heller la kjøper prute litt er vel greit.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Der Postmeister »

Mye av villigheten til å betale disse sinnsyke prisen er jeg overbevist om at kommer av regelrett uvitenhet. Både av selger og kjøper
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Benkø
-
-
Posts: 205
Joined: 03 Jun 2009, 15:16
Car: Vw Multivan 2003
Location: Frogner(Sørum)
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Benkø »

Sliter litt med å forstå den påstanden.
At en Multivan mest sannsynlig ikke har en reell verdi på f.eks 150`er sikkert riktig, men om de omsettes for det, er det jo likevel verdt det..
At de høye prisene skyldes uvitenhet både hos selger og kjøper, høres litt merkelig ut for meg :)
Det er ikke til å komme i fra at T4 Multivan er en smart bil med relativt få konkurrenter i sitt segment. Ikke en fullverdig Camper, men likevel nok til å ta noen turer i ny og ne.

En bukse til 1000,- holder ikke nødvendigvis en høyere kvalitet enn en til 200,- men hvis kjøpegruppen vil betale for den dyre, så er prisen likevel riktig sett fra et markedsmessig perspektiv.
Samme gjelder jo de sinnsyke boligprisene i Oslo. Vi sitter og måper over summen på en liten leilighet, men likevel blir de solgt på første visning.

For min del er det på ingen måte en strøken bil som selges, men en god bruksbil for den rette.
Den som evnt kjøper, kjenner nok allerede til modellen, eller bare ønsker en rimelig camper light som med litt jevnlig omsorg kan tjene sin eier i mange år til 8)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Der Postmeister »

Uvitenhet fordi veldig mange trur det er en Westfalia, og derfor ligger høyt i pris. Overpriset de og forsåvidt, men mer forståelig.
Dette er jo ingen Westy. Kun taket. Innredning ellers er orginal VW og skapa er laget av deler fra Reimo av Trufa her i Norge.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Der Postmeister »

Nei, dessverre. Mange kjøpere skjønner ikke hva de kjøper, men de får en relativt praktisk bil.
Vet alle kjøpere at den store klossen og overmadrass skal følge med? ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Harald »

Markedet bryr seg ikke om hva de som kjøpte bilen for 20 år siden føler om det i dag. T4 camper er relativt teknisk ukomplisert og bilen er jo kjent for legendarisk holdbar drivlinje. Westfalian er jo en liten hytte på hjul som kan doble som bruksbil. Den glir til og med inn i garasjeanlegg. Bilen er billig i drift. Billige slitedeler. Skuddsikker motor. Ikke for mye avgassmikkmakk som koster eieren mye når det går i stykker. Whats not to like?
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by Rudeboy »

Er det en Multivan eller en Multivan INTRO ? Altså personbil eller weekender.

Så lenge den er velholdt den tid den var i bruk vil vel pauseår kunne oversees til en viss grad.
multimike
Posts: 12
Joined: 19 May 2016, 14:43
Car: t4 2002
Phone: 48958455

Re: Selge T4 Multivan uten EU?

Post by multimike »

Hei
Jeg er litt i samme situasjon. Jeg flytter til bygda, hvor jeg trenger en4x4 bil for å komme til fjells - driver med hundekjøring. Har opplevd litt for mange ganger å måtte legge kjetting på eller så vidt komme opp med Multivanen med fremhjusdrift. Hadde jeg møt en motgående og måtte stoppe var jeg aldri kommet i gang. Hadde jeg en syncro, ville jeg beholde multivanen med ACV motoren, som ikke mangler kraft, men grep m hjulene tross ny vinterdekk av beste kvalitet.
T4 av allersiste årgang har gått ca. 260.000 km og er i vel så bra stand. Og jeg liker den veldig og det har vært en super praktisk bil - både til daglig og tur.
Den skal til EU kontroll i februar, men jeg vil sjekke den nå for evt større arbeider hos mekanikeren, som skal EU kontrollere. PT peker et par ny bremseslanger bak sig ut. Det er vel en liten kostnad. For best salg tenker jeg å oppstalle den inntil våren, hvor campistene begynner å røre på sig. Så kan den selges med fersk EU kontroll, nesten ny vinterdekk og bra sommerdekk.

MEN der sitter så en KCR diesel dings i den, godt skjult i batteriboksen. Det skal være en "motorforrsterker" som øker trekkraften og minsker forbruket. ( www.kcr.se) Det gjør den faktisk også, for jeg har veldig bra motorkraft og vel så bra brennstoff økonomi i forhold til bilens vekt og manglende aerodynamikk.
Selger jeg privat via Finn.no skal jeg gi egenerklæring på at bilen IKKE er chippet og aldri har vært det!
MEN er regnes dette som chipping, som egentlig skal oppgis i vognkortet??
En besværlig kjøper kan så klage på feilaktige opplysninger, kreve avslag i prisen og så i øvrig beholde den utmerkete motor-dingsen, som faktisk virker.
Eller jeg kan velge å selge gjennom Nettbil uten selgeransvar, men få betydelig mindre. Så vil en forhandler score den overprisete fortjeneste.

Jeg er enig i at de fleste Multivan på Finn er sterkt overpriset, men selger jeg billigt, kjøper en forhandler, polerer litt og tar så 50.000 kr mer.



Image




Image
Post Reply