Vannpumpebytte ble katastrofe

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Seljevoll
Posts: 3
Joined: 28 May 2018, 16:44

Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by Seljevoll »

Hei alle feins-mekkere

Byttet vannpumpen på min buss med AXD-motor (2004) i går. Brukt bortimot dagesvis på jobben med å få tannhjulet av, og deretter pumpa, men den gav opp til slutt. Rengjorde så godt jeg kunne og fikk ny pumpe på plass.
Pumpen som ble brukt var denne: https://www.eurodel.no/vannpumpe-pierburg-7-07152-41-0
Dog var pakningene ikke svarte, men så vell mer eller mindre likens ut som på bilde (tror jeg).
Etter oljebytte og alt på stell, fyrte jeg opp, og det begynte med røyk fra motorrommet. (dette regner jeg med var sladreslangen som kastet kjølevann på eksosen). Så tok det helt av innen 10 sekunder. Det valt hvitrøyk ut av eksosen.
Så da tipper jeg at den nye pumpet kjølevæske rett inn i oljen med stor kraft.
Så da var gleden stor i heimen etter 12 timers skruing.
Forslag? Kan pakningen mellom vann og oljesiden blitt vridd av under montering? Syns det er pussig, da jeg følte monteringen gikk greit, den gled inn ved litt mekanisk hjelp, resten tok jeg på boltene (2 sperrehåndtak og gjevt stramming).
Hva annet kan det være? Kan det være at pakningene som jeg fikk på min pumpe ikke stemmer overens med de som skulle stått på den? Ser de er svarte, brede på de fleste bilder. Tror ikke de var svarte og brede på min pumpe, men mer smale og fargerike. Og gjett om jeg er forbandet på meg selv for at jeg ikke tok bilde av pumpen før montering.
Grunnen til at jeg byttet pumpen var for at jeg mistet kjølevann som havnet i oljen. Ikke veldig mye men nok til at man ikke kunne kjøre slik, når man leser om kamproblemer og dårlig smøring.
Om jeg skriver meg frem til svaret her nå, så er jeg alikavell ute etter deres tanker på hva som kan ha gått gærnt her. Fortrinnsvis av folk som har gjort denne jobben før...
HJertans takk!
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by silenhag »

Jeg har gjort jobben rundt 15 ganger. Har vært bort i skadet pakning på vannpumpe (reklamasjon), dette kunne jeg se tydelig før jeg monterte pumpa, og den ble derfor ikke montert.
For noen få år siden kom alltid pumpe med de to pakningene liggende løst i boksen. Man fikk da selv montere pakningene (2 stk) på vannpumpe. Den ene har litt annen diameter enn den andra, noe man ikke ser, men kan måle seg frem til. Derfor viktig at de monteres på riktig sted.

Mistenker at du ikke hadde de spesialverktøyet for å demontere vannpumpe?

Sladreslang vil normalt ha enden liggende på lavere nivå enn eksosrør/manifold, derfor lite trolig at den første røyken fra motorrommet var det? Har du sjekket om du fått vann i oljen på nytt?

Hvit røyk fra eksos generelt, er ofte kjølevann til forbrenningskammeret grunnet havarert topplokkspakning?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Seljevoll
Posts: 3
Joined: 28 May 2018, 16:44

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by Seljevoll »

Takk for info om pakningene. I mitt tilfelle var pakningene ferdig montert på pumpa.

Hadde spesialverktøyet fra vidaXL men det var bare rask, kinesisk gørjern.

Var ikke toppakningshavari før jeg satte stille bilen for 1 måned siden, ikke noe krem under lokk eller annet sted.
Er det noe annet sted enn vannpumpehus og toppakning hvor vqnn og olje potensielt kan møtes?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by silenhag »

Oljekjøler, bak/ved siden av oljefilter..
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by Der Postmeister »

Pumpa gir vann i olja. Oljekjøler gir olje i vannet
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Samleren
Posts: 72
Joined: 23 Oct 2009, 20:37
Car: 3 stk. T3 aut.
Phone: 92611311
Location: Kristiansand

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by Samleren »

Ofte blir det slakk i vannpumpe så absolutt smart å skifte. Du kan følge med på kjølevæskenivå og
bedømme dette.Hvis du lar motor hvile til dagen etter kan du skru ut bunnplugg forsiktig,for kjølevæske vil ofte legge seg nederst i bunnpanne.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Vannpumpebytte ble katastrofe

Post by Der Postmeister »

Vann gjør alltid det. Olja flyter alltid oppa vannet. Og peiler du olja dagen etter, så ser du det er laaangt over Max om det er pumpetrøbbel
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply