Periodiske clutch problemer.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Janrog
Posts: 1
Joined: 22 Nov 2021, 10:10
Car: VW T5 2008

Periodiske clutch problemer.

Post by Janrog »

Hei. Har et problem med clutch på en vw Transporter 2008 modell med 1,9 tdi motor(Brs) og 5 trinn kasse. bilen har en km st. på 190 000.
Clutchen vil i perioder ikke frigjøre og er da umulig og sette i gir. Har byttet både master og slave sylinder da slaven på denne ligger utenfor kassen.
Dette kommer og går, kan fungere i 4 mnd eller bare 1 uke og så er problemet tilbake. Sist jeg hadde dette problemet så luftet jeg med trykk på 2 bar mens jeg pumpet på pedalen, prøvde også å lufte den "motsatte" veien fra slaven og opp med trykk uten bedre resultat.
Dette hjalp ikke mens jeg holdt på, så bilen ble stående en stund. Prøvde da clutchen uten og lufte etter 3 dager og da var alt plutselig i orden.
Kjenner at clutchen er bra mens jeg kjører men plutselig kan den gi litt etter og må da pumpe et par ganger så er alt ok en stund.
Har ikke noe ulyd i clutch når jeg trykker pedalen inn og ut mens motoren er i gang.
Kan det være at feilen er mekanisk, Utløserlager, trykkplate, svinghjul mm. Synes det er rart at feilen kommer og går hvis det er en mekanisk feil, eller kan de oppføre seg slik hvis det er tilfelle.
Post Reply