Motorbytte vw t4 syncro 2003

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
stangvik
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2021, 15:41
Car: Volswagen t4 syncro
Phone: Iphone 12

Motorbytte vw t4 syncro 2003

Post by stangvik »

Heisann. Har en t4 med motorhavari(axl) og har skaffet meg en motor fra audi med (AAT) motorkode. Lurer på hva som må flyttes over fra gammel motor?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Motorbytte vw t4 syncro 2003

Post by Buss Marius »

Nå har ikke jeg studert dette så inngående, men jeg har satt AAT motor (2,5 TDI 116hk for de som ikke vet det) inn i min LT og jeg har tatt ett motorbytte på min 2000 T4 TDI.
AAT motoren er jo mye eldre en AXL motoren så om Dieselpumpa på AAT snakker med motorstyringen til AXL vet jeg ikke. I så fall må pumpa også byttes. Jeg er ganske så sikker på at eksos manifolden må byttes. Det er en sensor i bunnpanna på AXL, som jeg tror ikke er på AAT, men bunnpanna må vel byttes uansett. Jeg innbiller meg at festepunkter for å løfte den opp, er litt forskjellige. AAT motoren trekker over et mye bredere turtall en ACV motoren, som jeg har i min T4 så om dyser også må byttes har jeg ikke peiling på. Jeg kan dog ikke skjønne annet en at det skal gå ganske lett.
stangvik
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2021, 15:41
Car: Volswagen t4 syncro
Phone: Iphone 12

Re: Motorbytte vw t4 syncro 2003

Post by stangvik »

Tusen takk for svar 😀
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Motorbytte vw t4 syncro 2003

Post by Espen K »

Fant dette på et engelsk forum:

The block and all sundries are the same between these two engines.
The AEL has forged pistons where the AAT has cast. The AEL has slightly larger injector nozzles (0.216mm vs 0.182mm IIRC). AEL has an oil cooler taken from the filter head, AAT does not. The turbos are the same.
Basically the AEL runs slightly more fuel+boost to give the extra bit of grunt, but has better capacity for chip tune ( Upsolute or another decent brand).
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Motorbytte vw t4 syncro 2003

Post by Buss Marius »

Espen K wrote: 29 Dec 2021, 15:28 Fant dette på et engelsk forum:

The block and all sundries are the same between these two engines.
The AEL has forged pistons where the AAT has cast. The AEL has slightly larger injector nozzles (0.216mm vs 0.182mm IIRC). AEL has an oil cooler taken from the filter head, AAT does not. The turbos are the same.
Basically the AEL runs slightly more fuel+boost to give the extra bit of grunt, but has better capacity for chip tune ( Upsolute or another decent brand).
Jeg har søkt ganske mye på dette og det eneste stedet jeg leser dette om forskjeller på stempler, er der du har funnet det. Hva slags stempler er det i T4 motorene? Støpte i 88hk og smidde i de andre? bare smidde? AAT motoren startet sitt liv i Audi 100 (C3), høsten -89, som den første TDI motoren, høsten 94 kom A6 (C4)og det var vel da AEL motoren med 140hk ble lansert. Til 97 årsmodell ble AAT motoren erstattet med 1,9TDI 110hk motoren så ble AEL motoren byttet ut da det kom helt ny A6 (C5) med V6 motor. Etter som det sikkert var bestemt at AAT motoren skulle ut av A6, da T4 TDI ble lansert, antar jeg at de ikke fortsatte med produksjon av de støpte stemplene til AAT. og at T4 har smidde stempler. Det er sikkert mulig å trimme AAT motoren til over 200hk, og det skulle vel sikkert holde i en T4. Skal man ha mer er det nok utgavene med smidde stempler som er å foretrekke. Ellers er det riktig at det ikke er noe oljekjøler(varmeveksler) på AAT. Jeg har montert sandwich adapter før oljefilteret på LT'n, så jeg får olje temp og trykk målere, men er ikke fremmed for å senere måtte montere inn en ekstra oljekjøler foran.
Post Reply