Hei!
Bilen har blitt vanskelig å få i gear og jeg trur dette skyldes at enten hovedpumpa eller slaven er årsaken!
Noen som kan si hvor mye jobb det er å bytte begge pumpene?
Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.
-
- -
- Posts: 309
- Joined: 25 Aug 2015, 22:41
- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.
Slavesylinder er utløserlager. (Ut/inn girkasse) Masterpumpa er to m8 skruer ved clutchpedalen.
Jeg ville brukt noen minutter på feilsøking:
Sett en Vice grip tang på slangen til slavesylinder og kjenn forsiktig på pedalen. Hvis den ikke siger innover, så er Masterpumpa i orden. Erfaringsmessig, så er det mulig å løsne skruene noen omdreininger på Masterpumpa, slik at denne flytter seg litt og stramme skruene på nytt. Dette har hjulpet meg en del ganger. Husk også at det er luftenippel på girkassa (slavesylinder) her skal det skiftes bremsevæske hvert andre år i sammenheng med bremsevæskeskift ihht VW servicenormer.
Hilsen Rune Waltoft
Jeg ville brukt noen minutter på feilsøking:
Sett en Vice grip tang på slangen til slavesylinder og kjenn forsiktig på pedalen. Hvis den ikke siger innover, så er Masterpumpa i orden. Erfaringsmessig, så er det mulig å løsne skruene noen omdreininger på Masterpumpa, slik at denne flytter seg litt og stramme skruene på nytt. Dette har hjulpet meg en del ganger. Husk også at det er luftenippel på girkassa (slavesylinder) her skal det skiftes bremsevæske hvert andre år i sammenheng med bremsevæskeskift ihht VW servicenormer.
Hilsen Rune Waltoft
Re: Clutchpumper 2.5TDI 2002mod.
Det er ekstremt mye jobb å bytte clutch slavepumpe (=utløserlager). Jeg må ta den jobben på min da jeg fant at den lekker bremsevæske ut av clutchhuset.. det blir å skru av hele fronten på bilen og løfte ut motor og gir komplett ved hjelp av en elefantjekk.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV