Høytsittende bremselys California

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bhagavan
Posts: 7
Joined: 01 Jun 2010, 11:14
Car: 2001 T4 California 2,5 TDI

Høytsittende bremselys California

Post by Bhagavan »

Hei,
Jeg har fått meg et lite problem. Har en 2001 california og for noen år siden knuste bakruta. Da jeg fikk ny isolert rute var dette en rute uten varmetråder, og det har ført til at det er to kabelsko som ikke har en jobb på hver sin side av bakruta. Dette er ikke et problem. Problemet er at det høytsittende bremselyset mitt ikke funker lenger, og det er fordi tilkoblingen mellom lyset og jord/strøm ikke er der lenger.

Er det noen som vet hvordan dette skal være koblet? Kan strømmen til lyset ha kommet gjennom den gamle ruta? Kanskje du har et bilde av koblingen mellom høytsittende bremselys og bakruta er på din California?

Setter pris på all hjelp da et verksted trigga på dette lyset på eu-kontrollen...
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Høytsittende bremselys California

Post by Harald »

He he ... selvfølgelig trigga de på EU... selv om de fleste T4 ikke har noe tredje bremselys i ruta. Du kan ikke bare koble opp noe ræl da? Det er bare å åpne luka til baklykta og finne ledningen som gir 12V når du trykker på bremsepedalen. Så bare kobler du inn på den og et jordpunkt. Done.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Bhagavan
Posts: 7
Joined: 01 Jun 2010, 11:14
Car: 2001 T4 California 2,5 TDI

Re: Høytsittende bremselys California

Post by Bhagavan »

Jo, det er selvsagt en bra løsning. Alternativet er jo bare å ta bort hele lyset :) Enda enklere. Tenkte bare å høre her i tilfelle noen hadde en annen bra løsning. Er litt dritt å trekke kabel opp gjennom D-stolpen og ut i luka. Det går nok, hadde bare ikke "lyst" til å gjøre det :)

Vet noen hvilken kabel jeg skal stjele strøm fra i baklykta?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Høytsittende bremselys California

Post by Rudeboy »

-Bremselyskabelen.
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Høytsittende bremselys California

Post by Even »

En av di to ledningene som var til varmetrådene er nok jord. Skru på varmetrådene og mål fra hver kabel til jord i karosseri. den som gir 12v er jo nødvendigvis pluss. Da er den andre jord. Strøm til bremselyset er det vel på plass siden det allerede var der? En kabel fra pluss og en til minus bør gi lys? Er det LED må du ha pluss og minus riktig
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Høytsittende bremselys California

Post by Espen K »

Du kan se om du blir klokere av å se i delekattalogen her:

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 999-230/9/
Post Reply