Bytte radiator, vanskelig?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Bytte radiator, vanskelig?

Post by Buss Marius »

Jeg har fått lekkasje i radiatoren og har bestilt ny radiator. Er det vanskelig å bytte selve radiatoren, dvs løsne delen med viftene fra kjøledelen med vann?
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bytte radiator, vanskelig?

Post by Rudeboy »

Kan jeg ikke tenke meg det er. Tapp ut kjølevæska i forkant og skyll systemet så er det klart for byttet og du har rein(ere) kjølesystem når du har bytta radiatoren. Her i byen tar de imot slikt spesialavfall gratis fra husholdningene på returstasjonene.

Du sku tatt det på kaffekoppsamlingene på Lierstranda mens du hadde sjansen, ettersom det ikke blir noe Drammenstreff er vel neste mulighet for velmenende bistand av dekksparkere og bil-lygere Buscamp.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bytte radiator, vanskelig?

Post by Buss Marius »

Jeg bestilte radiator, og når jeg først var i gang, 2 nye hovedlykter og nye lukedemperer. Lyktene kom etter 4 dager, fredag 17.06. Radiatoren, som etter trackingen skal ha vært igjennom Tollen 1 min før kom ikke med. Den kom 20.06. Jeg dro til Florida 18.06......... da jeg kom hjem skulle jeg bytte radiatoren på onsdag. Den var feil.... Dermed ble det bestilt ny, men den ble ikke sendt før på torsdag. Når den kommer vet jeg ikke. Vi dro på ferie i går. Foreløpig er vi på hytta i Tvedestrand før vi tar Fjordline FSTR (uttales Faster) fra Kristiansand til Hirtshals mandag kveld. Vi helte på Bars Leacks da vi dro hjemmefra og det ser ut til å ha stoppet det. Så får vi håpe det holder turen ut.
Eksos anlegget knakk av inn på første potte. Utrolig hvor lite lyd det ga når bare turbo og katalysator dempet lyden. Dette oppdaget vi 2 dager før vi dro til Florida. Jeg prøvde meg på å sveise sammen røret inn i potta. Det er ikke tett, men det henger sammen. Jeg passerer ikke noe svenneprøve med den sveisen, for å si det sånn. På prøveturen tok vi det ekstra pent, men da knakk bakre potte av. Der kjøpte jeg ett rett 51mm eksosrør og to slangeklemmer på Biltema, og fikk det på, så nå går (det meste av) eksosen ut bak. Nytt, rustfritt anlegg er bestilt og betalt hos Just Kampers, så det skal hentes der innen en uke. Vi er altså på vei til England for å se på Fotball EM for damer, så får vi håpe bilen holder hele turen.
Vi prøvde å bestille fergen til Nederland, men kommende søndag er det fullt og med avgang til onsdag, vil vi ikke rekke kampen på torsdag kveld.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Bytte radiator, vanskelig?

Post by subwoofer »

Er det ikke det ene så er det det andre, sa kjerringa - hu blødde neseblod...

Har krangla litt med eksosanlegg i det siste jeg også, når tidligere eieres nødfikser ryker blir det enda morsommere å nødfikse dem!
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Bytte radiator, vanskelig?

Post by Buss Marius »

Foreløpig har radiatoren holdt tett, etter at vi helte på bars leaks og eksosanlegget henger fortsatt sammen. Jeg er nå midt uti skagerakk på Fjord FSTR. Vi har bestilt plass til bil på 1,95m høyde og 5m lengde. T4'n skal jo være 1,94, men så har vi litt større felger og dekk. Jeg kom så på at syklene stikker over bilen med 5-10cm og da jeg prøvde å se om det var flere plasser til kjøretøy over 1,95 m så var det ikke det. Det var bare på personbil dekket det var ledig. Dermed tok vi å lempet syklene inn i bilen like så godt. Jeg tror absolutt høyde er 2,00 meter. De målte oss for sikkerhets skyld og vi var lave nok. Det er jo litt last i bilen som har fått den til å gå ned, men fjærene er bare 3 år gamle så de er ikke så signe. Jeg tror de også er litt høyere og sterkere en de originale.
Vi har kjøpt seter i loungen, med eget bord med 2 strøm uttak. De har en liten buffet, ja liten, men nok å velge i, til å bli mett og drikk så mye brus, Kaffe og tea du vil under hele overfarten. Greit nok for 199kr. Det er 50kr mer enn for en meny på Burgerking. Skal vi ta denne igjen så kommer vi nok til å ta lounge da også. Nå skal vi bruke tirsdag og onsdag på å komme oss til Calais for ferge til Dover torsdag morgen. Deretter rett til Just kampers for å hente eksosanlegget. Mulig jeg venter til vi er på Dorset Volksfest kommende helg, før jeg bytter det.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Bytte radiator, vanskelig?

Post by Rudeboy »

199, sarem i gamledager. Går sikkert greit med ferielast i bilen.
Post Reply