Dårlig trekkraft

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Footsteps
Posts: 6
Joined: 17 Feb 2014, 21:23
Car: T4 Caravelle TDI -97
Phone: 91678237
Location: Voss

Dårlig trekkraft

Post by Footsteps »

Ser det har tidligere vært tråder med dårlig trekkraft , jeg opplevde det på min T4 102 hk TDI -97 mod. nå nylig. Det skjedde etter at den hadde stått i ro i 14 dager , og fungert helt fint før den ble parkert. Diagnosen pekte på ladetrykksventil N75 , den skiftet jeg, ingen feilkoder etterpå, men fortsatt dårlig trekkraft. Fikk hjelp av en venn som er mekaniker på VAG verksted her på Voss, og vi gikk over det meste fra luftinntak til og med turbo , skiftet luftmengdemåler , ACU , div. trykk og vakum slanger , sjekket turbo og wastegateventil og div. andre ting , men ingen forskjell. Så fikk jeg ett tips om å sjekke eksosanlegget , og det viste seg at problemet lå i tett katalysator. Sikkert flere som har opplevd det samme , men jeg tenkte kanskje det kunne være nyttig å dele dette siden jeg har forstått at dette skjer heller sjeldent ? Noen som har kommentar eller samme erfaring med dette ?
Espen K
Posts: 99
Joined: 08 Mar 2008, 11:21
Car: 2000 Caravelle 2,5Tdi 8seter
Location: Horten
Contact:

Re: Dårlig trekkraft

Post by Espen K »

Byttet du kattalysatoren eller bare satt du inn et rør for å teste?
Footsteps
Posts: 6
Joined: 17 Feb 2014, 21:23
Car: T4 Caravelle TDI -97
Phone: 91678237
Location: Voss

Re: Dårlig trekkraft

Post by Footsteps »

Jeg koblet fra eksosrøret mellom eksosmanifolden og katalysatoren , skrudde av 3 skruer i skjøten før katalysatoren bare for å teste om det ble forskjell , det ble en stor nok glippe i skjøten til at eksosen gikk ut der , og da kom motorkraften tilbake. Koblet dette sammen igjen,delte så mellom bakerste og mitterste potte , deretter delte mellom mitterste potte og katalysator , og konstaterte at problemet lå i katalysatoren.
Post Reply