En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Kris85
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2021, 15:26

En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

Post by Kris85 »

Kan jo fortelle litt om mitt evighetsprosjekt også. :mrgreen:

Fikk tilbud om å overta en T3, under tvil sa jeg ja. Jeg har aldri mekket eller jobbet med bil før. Aldri tatt i en vinkelsliper, aldri gjort mer enn bytte luftfilter selv. Jeg vet hvor jeg fyller olje, samt hvordan en bil fungerer. Men det var omtrent det.

- Fikk bilen opp på en lift, pusset vekk overfladisk rust. Grunnet og malte hele understellet.
- Nye bremserør ble lagt opp, samt nye slanger til diesel og kjølevæske. (Dette ble ikke gjort av meg, naturlig nok)
- Ganske mange deler ble byttet ut. Clutchslave (hva nå enn det er), vannpumpe, filtre og slanger + mye mye mer.
- Den gamle klumpete og sprukne støtfangeren ble byttet ut med en enklere.
- Bilen er spraylakkert med Hammerite-lakk, og taket er malt.
- Alt av plater ble revet ut (fulle av mugg og dritt alt sammen), rust pusset vekk og gulvet malt.

Jeg har etter beste evne forsøkt å pusse vekk gammel rust, grunnet/sparklet og malt over igjen. Nå mangler jeg dynamo, batteri og nye dekk + en EU-sjekk. Har brukt uendelig mange timer på å pusse pusse pusse (da jeg har begrenset med verktøy og utstyr).

Tilpasset nye dørplater med enkle mdf-plater som jeg pusset til, og noe kunstlær jeg kjøpte på AliExpress til 100 kr,- hehe.

Ja, jeg er glad ingen ser på når jeg jobbet med dette her. Bratt læringskurv. Men jeg må innrømme at motivasjonen min er nokså lav nå, etter å ha dillet med dette prosjektet i en evighet. Det går hardt ut over lommeboka også. :roll:

Våger meg å legge ut noen bilder. (Det er lov med kritikk :lol: )

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

Post by Buss Marius »

Den ser jo fin ut denne. Virker fin i karosseriet. Er den sølv eller gull, eller Saharabeige metallic som gull fargen heter. Er det Diesel? Hva slags interiør skal du ha?
Kris85
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2021, 15:26

Re: En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

Post by Kris85 »

Original er den sølvfarget. Men når jeg overtok bilen - var den spraylakkert med bronse. Lakk som flasset av bare jeg så på bilen.

Bilen har opprinnelig vært en fiskebil og har alltid tilhørt øya her jeg - men har stått i en kjeller på en låve i flere år. Så den luktet alt annet enn godt. Derfor rev jeg av alt, pusset og sparklet og malte.

Bilen skal være en 1,9l diesel turbo - som har blitt tatt fra en annen bil.

Har ikke anelse på interiør ennå. Det siste som gjenstår nå, er dynamo, batteri og dekk.

Har sett meg ut dette:
https://www.eurodel.no/dynamo-atl-autotechnik-l-34-560
(Jeg skal snart til Tyskland, der koster den 93 euro).
+ batteri https://www.batteri24.no/products/sa472 ... tteri-47ah

og dekk
https://www.tirendo.no/product/R-412932 ... AF3F932FBD

Må nok vente litt med interiøret. Har vel brukt godt over 50 000 bare på deler, maling og diverse til nå. Litt stiv pris når man er ufør. :)

Panelene til bilen er allerede kuttet og tilpasset bilen. Jeg må bare kle det med et stoff. Tenkte grå ullfilt.:)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

Post by Buss Marius »

Er ikke det batteriet litt lite? Jeg hadde gått for ca det dobbelte tror jeg, Biltema leverer bra batterier de. samt så stor dynamo som mulig, men til en pris av nærmere 6000kr er denne litt dyr:https://campervanculture.com/shop/vw-t2 ... ll-models/
Interiøret kan jo være ganske billig. Dersom du skal du lage camper av den, er min erfaring at man bør bruke litt ekstra kroner på treverket, så blir resultatet mye bedre, med mindre du skal ha en rustic stil og lager interiøret av gammel rekved.
Dersom du får kjøpt billig kunstlær, f.eks på Aliexpress, så hadde jeg foretrukket det, fremfor filt. Filten er jo ikke lett å rengjøre. Eller en kombinasjon av filt og skinn/skai om mulig.
Du vurderer ikke å prøve få tak i noen brukte15 tommers felger og heller kjøpe dekk til dem? AAZ motoren du nå har, liker seg på et lavere turtall en den 1,6 JX motoren som før var i bilen, så å gå opp de lovlige 5% vil ta ned turtallet med ett par hunder O/min. 14 toms dekk begynner å bli såpass sjeldent at de kan være dyrere enn 15 tommers. Kanskje finner du greie felger, med dekk du kan bruke ett par år, til en lavere totalkostnad en å kjøpe nye dekk.
Skal du lage camper-baksete så finnes det 2 typer Rock'n roll hengsler. En type for T3 som gir en seng i høyde med toppen av motor rommet og de hengslene laget for forgjengerne, T1 og T2, som løfter sengen opp 16cm. Du får da et "bagasjerom" oppå motorkassen som er 16cm minus 2cm til treplate, som gir en høyde på 14cm Alternativt kan du heve baksetet noen cm for å få enda litt bedre plass over motoren. 14 cm er litt lite til 2 stoler oppå hverandre. Du kan også trekke baksetet litt frem, så får du bedre plass til bagasje under baksetet. Jeg bygger om mitt Reimo Interiør og gjør setet og sengen bredere. Jeg har kjøpt en skum madrass på Ikea som skal kappes opp i passende stykker, for å bli sete og madrass over motor rommet.
Kris85
Posts: 5
Joined: 17 Oct 2021, 15:26

Re: En amatør + et stk T3 Caravelle 89 = tja

Post by Kris85 »

Hei Buss Marius :)

Takk for mange gode innspill.

Bilen blir så enkel som mulig. Bilen blir så naken og enkel som mulig. Jeg har bokstavelig talt revet ut alt jeg kan fjerne. Selv bilstereoen/lyd er borte. Så jeg har ikke det største batteribehovet. Forslaget ditt på 175 amp ser ganske spinnvilt ut. Jeg sto mellom 60 og 90 amp og et batteri på 47ah. Jeg kunne sikkert klart meg på halvparten av det også. Hehe. ;p

På platene til døra foran, kjøpt jeg kunstlær på Aliexpress til 100 kr,- og tynne MDF-plater på Jem & Fix. Totalprisen ble litt over 200 kr,-

På ferie til Bergen møtte jeg et par fra Nederland som hadde en fing og fjong T3. Jeg fikk sitte i bilen innvendig, de hadde ullfilt på panelene sine. Jeg syns det ga en myk og litt lunere feeling. Så da bestemte jeg meg for å forsøke det.

Ja, jeg har tenkt på forslaget ditt på 15 tommer felg + dekk utenom. Har forsøkt å google litt på emnet. Men blir fort usikker på hva som passer. Men du vet helt sikkert hvilken dekk jeg trenger? Størrelsen altså. :) Jeg er på INGEN måte noen bilkyndig mann. Selv om jeg er bittelitt handy - så blir jeg fort usikker på slikt, siden jeg er helt ukjent i faget.

Interiøret bak får bli neste sommers prosjekt. Jeg har ei kjæreste som studerer i Tyskland, så jeg reiser jevning ned dit. Det gir meg en fin mulighet til å kjøpe deler og utstyr til langt lavere pris når jeg skal nedover.... neste tur blir om et par uker allerede. Da skal jeg kjøpe nye setebelter til bilen blant annet. Hun har også familie i Colombia, så jeg har sendt 1:1 mal i papir på nye stoltrekk i skinn som jeg skal få laget spesielt.

Sannsynligvis kommer jeg til å kjøpe noen kryssfinerplater og olje inn til en smooth og glatt finish. Men er litt usikker på hvor mye treverket kommer til å utvide seg med tanke på temperaturforskjellene og fukt i bilen.

Kom gjerne med flere innspill. :)
Post Reply