Får ikke start etter bytte av toppakning

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
toroma997
Posts: 2
Joined: 06 Dec 2022, 17:28
Car: 1986 Transporter T3, 2.1L Digijet

Får ikke start etter bytte av toppakning

Post by toroma997 »

Hei. Jeg har et problem jeg ikke finner en løsning på. Jeg kjøpte min T3 for noen uker siden og motoren gikk fint da. Eneste problemet var gummipakningene eller "toppakningene" på hver side som lakk vann. Jeg fikk byttet de etter mye strev med å få løsnet toppene. Før jeg monterte på eksosanlegget ville jeg bare teste å starte motoren for å sjekke at den fortsatt fungerte 😅 Den startet med en gang så jeg stoppet motoren og monterte alt på plass. Så før jeg skulle begynne å flushe kjølesystemet byttet jeg bensinfilter, og så ville jeg starte motoren en gang til for å sjekke at alt fortsatt var i orden, men det var det ikke 😭 Nå vil ikke motoren starte, og det ser ut som at den får alt for mye bensin. Jeg har prøvd å ta ut dysene og få noen til å vri om nøkkelen. Når starteren går rundt spruter dysene konstant (altså ikke pulserer av og på). Motoren starter og går et øyeblikk når dysene er ute, og når dysene er satt på plass, men med kablene tatt av.

Motoren er en 2,1 Digijet uten lambda. Jeg regner med at dysene skal pulsere av og på under start, men er det noen som har en ide om hvorfor de ikke gjør det?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Får ikke start etter bytte av toppakning

Post by Buss Marius »

Det vi pleier å ha problemer med på DJ motorene er den blå temperatur føleren https://www.werk34.de/de/temperaturfueh ... 041-a.html som gir signaler til motorstyringen. Dersom den er defekt vil motoren starte når den er kald, for da er det maks drivstoff som sprøytes inn, men når det er en mikroskopisk lunk vil den ikke starte, da det fremdeles sprøytes inn maks med bensin. Er den koblet til? er det ledningsbrudd? Virker den? En mulighet er å koble fra kontakten på sensoren og koble en binders fra den ene til den andre. Da tror motoren at den er varm og sprøyter inn mye mindre bensin ved oppstart.
toroma997
Posts: 2
Joined: 06 Dec 2022, 17:28
Car: 1986 Transporter T3, 2.1L Digijet

Re: Får ikke start etter bytte av toppakning

Post by toroma997 »

Takk for tilbakemelding! Jeg har målt på kontakten som er koblet til ECU-en at alt av sensorer skal være i orden. For å utelukke et eventuelt problem med dysene tok jeg de ut og kjørte forgasserrens gjennom de. Etter det startet bilen opp igjen. Så på ett eller annet vis må det ha kommet noe dritt inn i alle fire dysene enten når jeg tok av toppene eller byttet bensinfilteret.

Jeg har også nå endelig fått flushet kjølesystemet, for det trengtes virkelig!
Post Reply