Får ikke åpnet panseret

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Torek
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2018, 15:00
Car: T5 2005, 2.5
Phone: 92011728

Får ikke åpnet panseret

Post by Torek »

Det virker som at wiren har løsnet fra panserlåsen, noe som jeg kan google flere eksempler på at skjer av og til på disse bilene. Noen teiper den, slik at det ikke løsner fra sporet den sitter i.

Har forsøkt å kikke selv, men liggende på ryggen i vintermørket ble ingen suksess - altfor trangt og for lite plass til både arm fra undersiden, for belysning og for å kunne se direkte opp på panserlåsen.

Har akkurat fått igjen bilen fra et Møller-verksted som måtte gi opp å få opp låsen. De klarte heller ikke å ødelegge den, slik at jeg tross alt kunne få opp panseret. Neste skritt kan være å lage et hull i panseret for å komme til, for så å kjøpe nytt panser og lakke opp (eventuelt prøve å skaffe et brukt i samme farge). Ser det er mulig å få nytt panser til 2000 kr og så kanskje 3000 for lakkering.

Møller var reale og tok 1500 kr for 2,5 timer jobb.
De hadde forsøkt å demontere innerskjerm for å komme inn den veien, og å demontere webasto, men de klarte ikke å komme i mål.

Er det noen som har noen lysende idéer før jeg finner fram boremaskin og stikksag? Dette virker helt håpløst.
t5 ekstusive 2013
Posts: 6
Joined: 09 Jul 2021, 16:03
Car: t5 ekstusive 2013
Phone: 41313922

Re: Får ikke åpnet panseret

Post by t5 ekstusive 2013 »

hadde det problemet med t4en jeg hadde, der ofret jeg til slutt grillen får å få åpnet pansret, veit ikke om dette lar seg gjøre på t5.1 men en grill er jo lite i forhold til et panser
Torek
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2018, 15:00
Car: T5 2005, 2.5
Phone: 92011728

Re: Får ikke åpnet panseret

Post by Torek »

Takk for svar! Jeg har fundert på det, men jeg er ganske sikker på at oljekjøleren og de store kjøleviftene er i veien. Låsen ligger et hakk lenger "inn", tror jeg. Må se om jeg finner bilder av motorrommet.
Torek
Posts: 3
Joined: 14 Nov 2018, 15:00
Car: T5 2005, 2.5
Phone: 92011728

Re: Får ikke åpnet panseret

Post by Torek »

Image

Har kjøpt et brukt panser som får omlakkeres senere, men jeg ender altså med å skjære opp pansereret.

Har forsøkt med en stålstang med "snake camera" teipet på for å rekognosere, men det er vanskelig å gjøre noe høyt der oppe i motorrommet. Det er så utrolig mange ting i veien at stålstanga ikke har fnugg av manøvreringsrom til noe som helst. Det er mulig å føre den opp til låsen, men deretter er det kun mulig å rotere stanga, ikke flytte den i noen retning. Ser ingen sjanse for å få til noenting. Det er noe skitt...

Bildet viser at wire m/kule er intakt, men at den har løsnet fra panserlåsen. Ideelt sett kunne dette sikkert dyttes på plass igjen.

Når jeg fått opp panseret kommer jeg til å feste en wire som gjør det mulig å trekke panserlåsen fra undersiden - dette må unngås for framtiden!
Post Reply