Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CARAMELLE
Posts: 68
Joined: 04 Nov 2006, 23:45
Location: Østfold/Fredrikstad

Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Post by CARAMELLE »

Så bremser jeg på giret inn mot et veikryss. Alt lyder normalt. Trykker inn Clutch i det motor kommer under 1000 rpm, og motor dør langsomt ut, men uten noen lyd som om ventiler blir truffet. Får en mistanke om El. feil eller defekt reim til dieselpumpe, da jeg ikke kan huske når denne ble byttet.

For sikkerhets skyld velger jeg å ikke prøve å starte den på ny.

Etter litt sjekk, kommer jeg til registerreim. Den kjennes stram og fin ut, men plutselig ser jeg det mangler tenner på den på et felt ca 15cm langt.
Prøver å legge ved et bilde av dette.

Erkjenner jeg har strukket strikken litt. Vel 8 år og 105' km har denne reima fra SKF fått tåle, så ja... Jeg har meg selv å takke.

Et par spørsmål må besvares før den skrotes....

Er det slik slike registerreimer bruker å "ryke" ? At de begynner å "miste tenner"?

Bruker man ikke å høre at ventiler blir truffet av stempel?

Kan manglende tenner på reima ha fått bilen til å stoppe FØR ventiler var kommet så langt ut av kurs at de blir truffet?

Har jo alt ny reim og vannpumpe liggende. Skal eller skal ikke prøve å sette på ny reim og se om ting fyrer opp igjen, er vel det store spørsmålet.

Bare digger slike T4 busser, så hadde vært lekkert om min kunne reddes

MVH: Geir


Image
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
CARAMELLE
Posts: 68
Joined: 04 Nov 2006, 23:45
Location: Østfold/Fredrikstad

Re: Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Post by CARAMELLE »

La oss høre deres triste historier for når deres kjære buss forlot denne verden
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Post by Buss Marius »

Mitt første regreim havari, for ca 7 år siden var det vannpumpa som var skyld i. Da byttet jeg motor, da jeg fikk motoren. 2 år senere var det et strammehjul som tok kvelden. Det skjedde da jeg stod stille og skulle sette den i revers. Da ble den slept til Dr Brastad, nær Lyngåsbanen, som byttet alle ventilene. Det kom på ca 23.000 Nå går den helt fantastisk, bruker lite og drar utrolig godt. Det var nesten verdt det. Den har hatt tittelen som verdens nyeste T4 Minibuss type 1 i 23år 7 mnd og jeg håper den beholder tittelen i mange år til.
CARAMELLE
Posts: 68
Joined: 04 Nov 2006, 23:45
Location: Østfold/Fredrikstad

Re: Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Post by CARAMELLE »

Måtte din T4 leve evig. Vet du om din reim røk eller var det som med min... at flere tenner "ramler av" ?

Kunne du høre at ventiler ble truffet av stempel?

Godt å høre den ble som ny etter skifte av ventiler !
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
CARAMELLE
Posts: 68
Joined: 04 Nov 2006, 23:45
Location: Østfold/Fredrikstad

Re: Ny registerreim og vannpumpe var kjøpt inn, og SÅ....!

Post by CARAMELLE »

Hva tror Der Postmeister? Som begynner å bli ganske så klok på disse VW busser vi holder så kjær.
...HOME IS WHERE YOU PARK IT...
Post Reply