Batterilampe lyser - dynamo fungerer

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
kastad
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2020, 19:19
Car: T4 2002
Phone: 47624133

Batterilampe lyser - dynamo fungerer

Post by kastad »

Hei!

Batterilampa på min VW T4 lyser når motoren går. Dynamoen leverer 14 V til batteriet, så den fungerer fint. Det som er underleg er at den blå leidningen som går frå dynamoen inn til koplingsbrettet under rattet berre har 8V. Eg har prøvd å trekke ny kabel ettersom eg tenkte kanskje den var øydelagt, men det hjalp ikkje. Når eg måler rett på koplingsbrettet er det berre 8V der. Kjem denne spenninga frå instrumentpanelet eller kor bør eg feilsøke no?
Even
-
-
Posts: 1434
Joined: 26 Feb 2007, 17:35
Phone: 95011694
Location: Håbet, Sandnes

Re: Batterilampe lyser - dynamo fungerer

Post by Even »

Nå husker jeg ikke helt farger og koblingspunkter... Men dynamo har en ledning som går fra pluss på batteri via tenningslås, ladelys og til dynamo. Uten denne så lader ikke dynamo. Før start fungerer dynamo som minus. Når dynamoen begynner å lade, gir den pluss på denne ledningen som gjør at ladelampen slukker. Nå er det vel to tynne ledninger på disse? En til ladelys og en til turteller? Er lenge siden jeg skrudde på T4... Den ene ledningen skal ha 12v når du skrur på tenningen, før start.

Ta av den tynne ledningen og skru på tenningen. Da skal det ikke være lys i ladelampen. Sett den tynne ledningen til jord, så skal ladelampen komme på.

Visst du drar ut denne tynne ledningen og starter bilen, så lader ikke dynamoen. Plugger du denne i mens motoren sviver så skal dynamoen begynne å lade.

Masse teknisk her :) Men Visst dynamoen ikke gir nok strøm på den tynne ledningen kan det være dynamoen som er feilen...?
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
kastad
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2020, 19:19
Car: T4 2002
Phone: 47624133

Re: Batterilampe lyser - dynamo fungerer

Post by kastad »

Eg måler berre 8V frå instrumentpanelet så eg må bytte det. Som nemnt så lader dynamoen, den treng ikkje straum frå panelet for å lade. Det har vel blitt meir vanleg med åra at dei klarer seg utan separat forsyning til spenningsregulatoren.
kastad
Posts: 5
Joined: 20 Oct 2020, 19:19
Car: T4 2002
Phone: 47624133

Re: Batterilampe lyser - dynamo fungerer

Post by kastad »

Hei!

Det var lite vits å bytte instrumentpanelet. Framleis berre 8V på den blå kabelen. Går den til eit relé eg burde sjekka ut?
Post Reply