M- coder
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
M-koder
Leser på nettet så øyet blir stort og vått... Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut av disse forbaskede kodene?
Her er slik de står på bilen:
42 069 782
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
De harde fakta er at bilen har en CJ motor, men det står 1795 ccm i vognkortet. Buss-oppsett på setene med walkthrough løsning, Eberspecher, og en skrekkelig dårlig omlakkerings (male)-jobb...
Her er slik de står på bilen:
42 069 782
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
De harde fakta er at bilen har en CJ motor, men det står 1795 ccm i vognkortet. Buss-oppsett på setene med walkthrough løsning, Eberspecher, og en skrekkelig dårlig omlakkerings (male)-jobb...
Tja... Kan jo prøve meg:
42 = 1974-modell type 2 069 782 = serienr.
248 = tenningslås uten rattlås 531 = forsterket bakre "krengningsstag" eller hva det nå heter...
D1D1 = lakkfarge cyalonbeige på hele bilen 55 = lær-beige farget interiør i skai. K66 = tror dette er en gruppekode, men finner ikke eksakt hva...
042 = Dekk godkjent av forsknings- og utviklingsdepartementet, fritatt fra toll og importkostnader i Tyskland.
060 = Eberspächer BA60 bensinvarmer 072 = batteri under spesiell forsegling? (Battery under customs seal)
47 1 = Produksjonsdato; uke 47 dag 1 dvs på denne Mandag 19. november 1973
7143 = kode for produksjonsplanlegging uten at jeg kan finne mer omdet her og nå
NO = Eksportland Norge
2210 = Modell kode; Microbus, venstrestyring, skyvedør høyre side, 8-seter 2+3+3
31 = Motor og girkasse; type 4 motor 1800cc, 49kW, 66hp, 4-girs manuell kasse.
Da kan du jo selv finne ut hvor orginal bilen din er...
Hvis dekodingen min stemmer er det ihvertfall skiftet motor i den, CJ motoren kom vel ikke før -76 og er på 2000ccm (ca)
Har noen innvendinger på dette, så kom med dem... dette er artig hjernetrim...
... og hvis noen finner mer om gruppekodene vil jeg gjerne vite det også
VW Cowboy
42 = 1974-modell type 2 069 782 = serienr.
248 = tenningslås uten rattlås 531 = forsterket bakre "krengningsstag" eller hva det nå heter...
D1D1 = lakkfarge cyalonbeige på hele bilen 55 = lær-beige farget interiør i skai. K66 = tror dette er en gruppekode, men finner ikke eksakt hva...
042 = Dekk godkjent av forsknings- og utviklingsdepartementet, fritatt fra toll og importkostnader i Tyskland.
060 = Eberspächer BA60 bensinvarmer 072 = batteri under spesiell forsegling? (Battery under customs seal)
47 1 = Produksjonsdato; uke 47 dag 1 dvs på denne Mandag 19. november 1973
7143 = kode for produksjonsplanlegging uten at jeg kan finne mer omdet her og nå
NO = Eksportland Norge
2210 = Modell kode; Microbus, venstrestyring, skyvedør høyre side, 8-seter 2+3+3
31 = Motor og girkasse; type 4 motor 1800cc, 49kW, 66hp, 4-girs manuell kasse.
Da kan du jo selv finne ut hvor orginal bilen din er...
Hvis dekodingen min stemmer er det ihvertfall skiftet motor i den, CJ motoren kom vel ikke før -76 og er på 2000ccm (ca)
Har noen innvendinger på dette, så kom med dem... dette er artig hjernetrim...
... og hvis noen finner mer om gruppekodene vil jeg gjerne vite det også
VW Cowboy
Save a tree, eat a beaver.
Ta gjerne en titt på hjemmesida
-88 T3 Syncro
Ta gjerne en titt på hjemmesida
-88 T3 Syncro
42 069 782
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
42 069 782 - chassisnr
248 - M code - Ignition lock with out steering lock from chassisnr
210 2000 001 ( mod 211-2749
531 - M code heavy-duty rear suspension torsion bars ( mod 221,
228.241,244)
D1D1 - ekstriørfarge ??
55 - interriørfarge ??
K66 - M code ??
042 - M code ??
060 - M code ??
072 - M code ??
47 1 prod uke/dag. dvs at etter det eg skjønner er denne laget i uke 47, dag 1 og etter chassisn å dømme er det en -74 mod
7143 - ???
NO - levert til : Norge
2210 - modell 221 Microbuss 9 seter skyvedør høyre side
31 - Motor type, som du skriver ant en 1800 ccm
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
42 069 782 - chassisnr
248 - M code - Ignition lock with out steering lock from chassisnr
210 2000 001 ( mod 211-2749
531 - M code heavy-duty rear suspension torsion bars ( mod 221,
228.241,244)
D1D1 - ekstriørfarge ??
55 - interriørfarge ??
K66 - M code ??
042 - M code ??
060 - M code ??
072 - M code ??
47 1 prod uke/dag. dvs at etter det eg skjønner er denne laget i uke 47, dag 1 og etter chassisn å dømme er det en -74 mod
7143 - ???
NO - levert til : Norge
2210 - modell 221 Microbuss 9 seter skyvedør høyre side
31 - Motor type, som du skriver ant en 1800 ccm
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Takk for rask og bra tilbakemelding! Var et par av kodene jeg ikke hadde funnet ut av. Men tilbake til det med motoren som sitter i...
Er det helt umulig at det er en orginal CJ?
42 069 782
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
Tallene jeg har uthevet peker på at dette er en microbus og at det er en 8-seter (sakset fra type2.com)
221 031 8 Seater Micro Bus (251)
51 ( 70 )
50 ( 68 )
49 ( 66 )
Altså ifølge koden er disse bilene også levert med 2.0 motor (70 hester) Koden 251 peker på en m-kode der jeg finner følgende:
With 1.7 liter engine (66 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F -- 213 2300 000 Model 211 - 244, 271, 274
With 1.8 liter engine (68, 70 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F 214 2000 001 -- 215 2300 000 Model 211 - 274
With 2.0 liter engine (70 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F 216 2000 001 -- Model 211 - 274
Min har chassisnr. godt over 216 2000 001, husker ikke farten hva det var. Koden 251 står ikke på ID-plata, skal jeg forstå det slik at den egentlig har 1600 50hk orginalt? Syns ikke noe rimer egentlig...
Noen?
Er det helt umulig at det er en orginal CJ?
42 069 782
248 531
D1D155 K66 042 060 072
47 1 7143 NO 2210 31
Tallene jeg har uthevet peker på at dette er en microbus og at det er en 8-seter (sakset fra type2.com)
221 031 8 Seater Micro Bus (251)
51 ( 70 )
50 ( 68 )
49 ( 66 )
Altså ifølge koden er disse bilene også levert med 2.0 motor (70 hester) Koden 251 peker på en m-kode der jeg finner følgende:
With 1.7 liter engine (66 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F -- 213 2300 000 Model 211 - 244, 271, 274
With 1.8 liter engine (68, 70 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F 214 2000 001 -- 215 2300 000 Model 211 - 274
With 2.0 liter engine (70 BHP) instead of 1.6 liter engine (50 BHP)
F 216 2000 001 -- Model 211 - 274
Min har chassisnr. godt over 216 2000 001, husker ikke farten hva det var. Koden 251 står ikke på ID-plata, skal jeg forstå det slik at den egentlig har 1600 50hk orginalt? Syns ikke noe rimer egentlig...
Noen?
Hm...
Poenget her er at bay ble levert med 1600-motorer paralellt med de store T4-motorene (1700, 1800 og 2,0 helt til 1979). I Norge var injection uvanlig, men i Sverige meget vanlig. Motorkodene nedenfor er de mest vanlige på norske busser slik:
Fra august -71 til juli -73 (1972- og 1973-årsmodeller): 1700 CA-motorer.
Fra august -73 til juli -75 (1974- og 1975-modeller): 1800 AP-motorer.
Fra august -75 til april -79 (1976, 1977, 1978 og 1979 årsmodeller): 2,0 CJ-motorer.
I august 1978 ble det foretatt en mindre justering på 2,0-literen men ikke noe av betydning (bortsett fra varmekammerne som ble endre i flensen).
2,0 motoren kom også i T3-utgaven fra august 1979 til 1983, men da med motorbetegnelsen CU.
Skaravell: Hvis din buss har 6-tall som tredje siffer i cahassisnummeret, så er den en 1976-modell. Det betyr at bilen enten må ha hatt en 1600-motor originalt eller en 2,0 liter originalt. Det som peker i retning av at den kan ha hatt en 1600 originalt, er at din bil nå har en 1800, da girkasser fra 1600-motorene går direkte på 1800- og 1700-motorene. Skal du putte på en 2,0-liters motro må du bytte enten kassa eller svinghjulet på motoren. Det er enklere å sette på en 1800, derfor kanskje det er gjort (jeg satte på ei 1600-girkasse på min 75-Westfalia som hadde en 1800-motor originalt, 2,0 kasse gikk nemlig ikke på!). Men bilen din den kan selvsagt også ha hatt en 2,0 originalt. Da ville jeg sjekket girkassa og se hva slags kasse du har nå.
Poenget her er at bay ble levert med 1600-motorer paralellt med de store T4-motorene (1700, 1800 og 2,0 helt til 1979). I Norge var injection uvanlig, men i Sverige meget vanlig. Motorkodene nedenfor er de mest vanlige på norske busser slik:
Fra august -71 til juli -73 (1972- og 1973-årsmodeller): 1700 CA-motorer.
Fra august -73 til juli -75 (1974- og 1975-modeller): 1800 AP-motorer.
Fra august -75 til april -79 (1976, 1977, 1978 og 1979 årsmodeller): 2,0 CJ-motorer.
I august 1978 ble det foretatt en mindre justering på 2,0-literen men ikke noe av betydning (bortsett fra varmekammerne som ble endre i flensen).
2,0 motoren kom også i T3-utgaven fra august 1979 til 1983, men da med motorbetegnelsen CU.
Skaravell: Hvis din buss har 6-tall som tredje siffer i cahassisnummeret, så er den en 1976-modell. Det betyr at bilen enten må ha hatt en 1600-motor originalt eller en 2,0 liter originalt. Det som peker i retning av at den kan ha hatt en 1600 originalt, er at din bil nå har en 1800, da girkasser fra 1600-motorene går direkte på 1800- og 1700-motorene. Skal du putte på en 2,0-liters motro må du bytte enten kassa eller svinghjulet på motoren. Det er enklere å sette på en 1800, derfor kanskje det er gjort (jeg satte på ei 1600-girkasse på min 75-Westfalia som hadde en 1800-motor originalt, 2,0 kasse gikk nemlig ikke på!). Men bilen din den kan selvsagt også ha hatt en 2,0 originalt. Da ville jeg sjekket girkassa og se hva slags kasse du har nå.
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Er ikke blitt noe klokere enda...
Erjo: siden jeg tok vognkortet for god fisk da jeg sendte melding til deg, trodde jeg at det sto en 1800 AP motor i bilen. Men på blokka står det vitterlig CJ, og slik jeg har forstått det er det en betegnelse som betyr 2,0 liter? Injection er det ikke, men to stk solex pdsit eller hva de heter.
VW Cowboy: Er du dønn sikker på at CJ ikke kom før -76? Og i tilfelle, er du sikker på at det ID-plata sier 1800-motor? Strever litt med å skjønne akkurat de kodene, og sammenhengen...
Hvor ser jeg hvilken kasse jeg har?
Det ble spurt etter understellsnummer;
22422069782 står det i vognkortet, og at det er en 1974 modell.
Ikke det at det gjør den store forskjellen, men det er morsom å prøve å finne ut av dette Og det kan ha litt å si i forhold til hvordan jeg velger å å sette i stand bilen.
Erjo: siden jeg tok vognkortet for god fisk da jeg sendte melding til deg, trodde jeg at det sto en 1800 AP motor i bilen. Men på blokka står det vitterlig CJ, og slik jeg har forstått det er det en betegnelse som betyr 2,0 liter? Injection er det ikke, men to stk solex pdsit eller hva de heter.
VW Cowboy: Er du dønn sikker på at CJ ikke kom før -76? Og i tilfelle, er du sikker på at det ID-plata sier 1800-motor? Strever litt med å skjønne akkurat de kodene, og sammenhengen...
Hvor ser jeg hvilken kasse jeg har?
Det ble spurt etter understellsnummer;
22422069782 står det i vognkortet, og at det er en 1974 modell.
Ikke det at det gjør den store forskjellen, men det er morsom å prøve å finne ut av dette Og det kan ha litt å si i forhold til hvordan jeg velger å å sette i stand bilen.
Kan hende motoren er skiftet ut til en CJ motor.........
klippet fra: http://www.vvwklubb.no/sider/vw-modell-type2.htm
1974 Ny 1800 motor på hele 68 hester. Innfelt tanklokk.
1975 Klokken får sekundviser. Nytt utvendig håndtak på skyvedør.
1976 Bussen blir nå tilgjengelig med 2 liters motor som yter 70 hester. Forsterket girkasse. Ny avgasskrav gjør at VW endrer på forgasserenne. Dette gir høyere tomgang og lavere CO.
klippet fra: http://www.vvwklubb.no/sider/vw-modell-type2.htm
1974 Ny 1800 motor på hele 68 hester. Innfelt tanklokk.
1975 Klokken får sekundviser. Nytt utvendig håndtak på skyvedør.
1976 Bussen blir nå tilgjengelig med 2 liters motor som yter 70 hester. Forsterket girkasse. Ny avgasskrav gjør at VW endrer på forgasserenne. Dette gir høyere tomgang og lavere CO.
Skaravelle: Ikke gjør dette vanskeligere enn det er. Er bilen en 1974, har den enten hatt en 1600 dobbeltportet bussmotor, eller så kom den med en 1800 AP-motor med doble PDSIT gassere. BASTA!
Det er ikke noe mer å lure på. CJ 2,0 var ikke laget i 1974. Den eneste muligheten med din bil er at den har hatt en 1600 eller en 1800 opprinnelig og at en av disse to motortypene er byttet med en 2,0 CJ. Har du altså CJ nå, så er den en byttemotor for det hadde den IKKE originalt.
Ellers så er eneste muligheten at VAG under produksjon av din bil har gjort en merkelighet.
Det er ikke noe mer å lure på. CJ 2,0 var ikke laget i 1974. Den eneste muligheten med din bil er at den har hatt en 1600 eller en 1800 opprinnelig og at en av disse to motortypene er byttet med en 2,0 CJ. Har du altså CJ nå, så er den en byttemotor for det hadde den IKKE originalt.
Ellers så er eneste muligheten at VAG under produksjon av din bil har gjort en merkelighet.
Skaravelle.
Har gått igjennom kodene en gang til, og nærmere sannheten kommer jeg ikke.
Er du veldig inntressert anbefaler jeg deg å kjøpe nevnte bok... Norli skaffer den på relativt kort tid. ISBM og andre opplysninger finner du i en annen tråd på forumet...
Har gått igjennom kodene en gang til, og nærmere sannheten kommer jeg ikke.
Er du veldig inntressert anbefaler jeg deg å kjøpe nevnte bok... Norli skaffer den på relativt kort tid. ISBM og andre opplysninger finner du i en annen tråd på forumet...
Save a tree, eat a beaver.
Ta gjerne en titt på hjemmesida
-88 T3 Syncro
Ta gjerne en titt på hjemmesida
-88 T3 Syncro
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Bøyer meg i støvet, gutter, her er det mye tung kompetanse ute og går
Var som sagt bare litt nysgjerrig, kanskje jeg hadde endt opp som en orginal-freak med nesen fordypet i vw-litteratur i stedet for å bli skitten på fingrene.
Trygt og godt å vite at det er gutter som kan sakene sine der ute, roper sikkert på nytt hvis jeg trenger hjelp.
Nå må jeg få bilen til å rulle skikkelig, selv om det blir vanskelig etter at Kong Vinter har hatt rennerumpe her de siste dagene...
Var som sagt bare litt nysgjerrig, kanskje jeg hadde endt opp som en orginal-freak med nesen fordypet i vw-litteratur i stedet for å bli skitten på fingrene.
Trygt og godt å vite at det er gutter som kan sakene sine der ute, roper sikkert på nytt hvis jeg trenger hjelp.
Nå må jeg få bilen til å rulle skikkelig, selv om det blir vanskelig etter at Kong Vinter har hatt rennerumpe her de siste dagene...
bugbuddies.no
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark