ta ut motoren.

Transporter 1968-1979
Post Reply
REZER
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2006, 13:05
Location: fredrikstad

ta ut motoren.

Post by REZER »

hei jeg har fått greie på at motoren må ut eller gir kassa for å bytte "Flywheel oil seal" hva det nå enn er..regner med at det er der olje sølet kommer fra... er det en veldig stor jobb,hva annet lønner seg å fixe mens motor/gear er ute?og er det noen triks som er vert å ta med seg når motor skal ut og inn? 1969 type 2 bay window.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Tja, har vel aldri hatt motor ute på en Bay, men de er rimelig like Bobla i oppbygging. Forskjellen ligger mest i at gearkasse ikke ligger i "vogge" men er løs som på T3, og at motoren har ei ramme under seg som den hviler på.

Clutch bør du sjekke og alle ringer på støtstangrør, egentlig bytte alt du ser av pakninger og det er ikke så mange på en slik motor. Grei slik.
Kan lønne seg å ha på litt fett/kobberfett på akslingen ifra gear som skal igjennom clutchen. Ikke mengder, bare litt slik at dette slir greit sammen igjen ved innsetting.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Der Postmeister wrote:Tja, har vel aldri hatt motor ute på en Bay, men de er rimelig like Bobla i oppbygging. Forskjellen ligger mest i at gearkasse ikke ligger i "vogge" men er løs som på T3, og at motoren har ei ramme under seg som den hviler på.

Clutch bør du sjekke og alle ringer på støtstangrør, egentlig bytte alt du ser av pakninger og det er ikke så mange på en slik motor. Grei slik.
Kan lønne seg å ha på litt fett/kobberfett på akslingen ifra gear som skal igjennom clutchen. Ikke mengder, bare litt slik at dette slir greit sammen igjen ved innsetting.
RE: Postmesterens innlegg
Jeg har hatt motorer ute på bay flere ganger. Årsmodellen din er enklest, da du bare monterer av bakre støtfanger og skrur ut rammevangen som sitter mellom baklyktene (den som låsemekanismen til motorromsluka hekter seg fast til. Den er festet med to skruer på hver side. Disse skrur ut (det ser du) og så kan du ta ut bakre rammevang).

Så er det bare å ta ut motoren først (kan da dras rett bakover på en jekk). Husk boltene som holder motoren til girkassa, i alt 4 stk, der den ene må tas fra motorrommet (øverst til høyre bak 1600'n, tror jeg den ene sitter).

Så kan du ta ut girkassa, men husk festeboltene (2 stk). De sitter over girkassa (litt kronglete men ikke så veldig farlig å få ut, kan være sitt slit dette hvis ikke kassa har vært ute noen gang). De to boltene holder kasse (og motoren) fast til karosseriet.

PS! Det går ikke an å ta ut girkassa alene, motor må ut først, uavhengig av motoren fordi den er innfestet (foran ved sjalteren) over en av rammevangene (idiotisk egentlig!).

Det er en grei jobb, men noe arbeid. Jeg og en kompis gjorde dette på en kveld (rekorden er 3,5 timer! Inn/ut). 2 laaange kvelder første gangen? Enklere er det jo på din bay med en 1500-1600 motor enn med en T4-motor.

Kjekt med løftbukk, hvis du har.

Jeg vil si som Postmester'n: Skal du først ha ut hele greia, er det like greit å sjekke alt: Clutch og starter. Lekkasjen du sikter til, sitter inne i clutchuset, på motoren antakelig (akslingen). Det vil du se med en gang du har fått dette fra hverandre da oljesølet ikke er til å ta feil av.

På motor vil jeg gå over alle pakninger og sjekke at alt sitter godt tilskrudd. Sjekk samtidig bensinslangene (vanligste brannårsak på bay er dårlige bensinslanger, huff!!!).

Før du kan ta ut kassa, må du også selvsagt huske å løsne drivakslinger montert til diffene på kassa. Sjekk også gummimansjeter på akslingene.

Det er vel lurt å skifte olje på girkassa også?

Ta deg god tid og husk å løsne alle slanger (beinsin og vakuum, girvaiere, gassvaiere, 12 volt-ledninger, etc) før du forsøker å "røske ut motor eller kasse". Og husk nå endelig å begynn med å kople fra batteriet!

For øvrig vet jeg at Espen her på forumet sikkert har noen gode tips, han har gjort dette flere ganger siste året på bay 1600-motor. Det er samme opplegg på din '69 som på hans '71.

Vær på vakt så du ikke får girkassa eller motor over deg når du tar det fra hverandre: Tips: Vær to personer. Det er best - og veldig hyggelig!

Erik
REZER
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2006, 13:05
Location: fredrikstad

takk folkens:)

Post by REZER »

da var det kanskje ikke så veldig dyrt å betale 8000 for denne bilen,selv om det er en del jobb med motor ...
REZER
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2006, 13:05
Location: fredrikstad

bilde?

Post by REZER »

Hvordan legger jeg ut bilde her?
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

http://vwbus.no/forum/index.php

Øverts ligger det du må vite om forumet. Bla bilder. :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

evt. se signaturen min :wink:
REZER
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2006, 13:05
Location: fredrikstad

ang bilder

Post by REZER »

med litt knoting fikk jeg det til.TAKK :lol:
REZER
Posts: 14
Joined: 02 Apr 2006, 13:05
Location: fredrikstad

Post by REZER »

Image
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

De vanligste rusplassene på bay:

Bak framhjulene (kanaler, jekkfester)
Foran framhjulene (stigtrinn, og i platene bak støtfangeren på modeller før 72).
Bak bakhjulene (i hjørnene og i begge batteribrønnene, skjer da vann regner inn gjennom luftelukene).
Ved skyvedøreren (nede i hjørnene på begge sider).
Gulvene foran (foran nede ved gulvet foran setene ved stigtrinnet).
Gulvet bak (Bak begge setene nede i hørnet).
Framdører (nede ved stigtrinn).
Under bilen (sjekk ramma nøye og sjekk vangene).
Sjekk skinnen som skyvedøra løper i nøye (særlig under vinduet, kan være mye rust her).

Husk at du ser bare en liten del av all rust på en bil. Du kan nok gange det du ser med tre så vet du omtrent hvor mye det er.
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Har jo alt pratet med deg på Messenger, og jeg kan bekrefte at det å ta ut motor er veldig greit som Erik sier.

Image

Selv har jeg bygget en "motortralle" som jeg bruker til å ta ut og sette inn motor og girkasse sammen, og det går helt problemfritt alene. Har gjort dette mange ganger.

Har også byttet bremserør, nesten alt av forstillingsdeler, clutch, girdeler og masse annet tjafs. Så jeg har etter hvert fått med meg litt erfaring som jeg gledelig deler hvis det kan bidra til noe!
Espen

tikktakk
-
-
Posts: 176
Joined: 20 Nov 2005, 21:11
Car: Alt
Location: Vestfold
Contact:

T-1234

Post by tikktakk »

Må bare skyte inn at dere er utrolig heldige som har den tidlige utgaven av bay.. har selv en 71modell men er produsert sent på året og ifølge de som har greie på det teknisk en 72modell.. (gammel front, store baklys)

Disse er også levert med t4motor og det var ikke bare-bare å få inn skiiiten! (girkassa sto i bilen, og alt av kjøleblekk montert på motoren) Vi var vel 4 mann, to jekker, en dekkspak, noen planker og en ordliste fylt med kun stygge ord ingen hadde turt å si med mamma tilstede.

Omsider fikk vi den på plass, nå er det bare småtteri før den etter 12 år i dokk kommer tilbake på veien:)

Siste gang jeg skrur motor på en så ny buss!
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Post by Der Postmeister »

Skjønner problemet. Prøvde meg på motsatt, motorutavbil-opplevelse (1972 det og...). Løsna de 4 som holdt motor på kasse og bærebrua i forkant uten å få den ut. Den motoren fulgte med til høggern...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tikktakk
-
-
Posts: 176
Joined: 20 Nov 2005, 21:11
Car: Alt
Location: Vestfold
Contact:

Post by tikktakk »

Der Postmeister wrote:Skjønner problemet. Prøvde meg på motsatt, motorutavbil-opplevelse (1972 det og...). Løsna de 4 som holdt motor på kasse og bærebrua i forkant uten å få den ut. Den motoren fulgte med til høggern...
Hehehe, skjønner deg godt;)
VW Cowboy
Posts: 44
Joined: 31 Oct 2005, 01:58
Location: Kråkstad
Contact:

Re: T-1234

Post by VW Cowboy »

tikktakk wrote:Må bare skyte inn at dere er utrolig heldige som har den tidlige utgaven av bay.. har selv en 71modell men er produsert sent på året og ifølge de som har greie på det teknisk en 72modell.. (gammel front, store baklys)

Disse er også levert med t4motor og det var ikke bare-bare å få inn skiiiten! (girkassa sto i bilen, og alt av kjøleblekk montert på motoren) Vi var vel 4 mann, to jekker, en dekkspak, noen planker og en ordliste fylt med kun stygge ord ingen hadde turt å si med mamma tilstede.

Omsider fikk vi den på plass, nå er det bare småtteri før den etter 12 år i dokk kommer tilbake på veien:)

Siste gang jeg skrur motor på en så ny buss!
hmmm... trenger ikke komme til deg for hjelp når min trolig skal ut til høsten da, skjønner jeg :P
Save a tree, eat a beaver.
Ta gjerne en titt på hjemmesida 8)

-88 T3 Syncro
tikktakk
-
-
Posts: 176
Joined: 20 Nov 2005, 21:11
Car: Alt
Location: Vestfold
Contact:

hehehe

Post by tikktakk »

joda, hvis du stiller med løftebukk og skjærebrenner så...

Og forresten, hvorfor sa ingen at eksos og kjøleblekk måtte være av motoren for å få på det bakre motorfeste (stab) staget??? hehe lei den bilen nå.
Post Reply