Kan det være demper som er kaputtski?
Knirk i høyre side (forstilling?)
Knirk i høyre side (forstilling?)
Har de siste dagene hørt en fryktelig knirkelyd. Virker til å komme fra høyre side, men likevel ganske nærme midt av bilen (fremme). Høres veldig tydelig ved sving begge veier og ved humpetittenteia. Noen som har forslag? Syns den høres ut som ei gammal camping-seng med slitte fjører.....
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
-
Der Postmeister
- -

Jeg har hatt samme lyd i min en stund. Jeg krabbet under og prøvde å høre hvor det kommer fra, og det høres ut som øvre venstre bærekule. Det var også tydelig å kjenne vibrasjoner i den når jeg husket bilen opp og ned med en hånd på kula. Jeg har tatt sjansen og kjøpt ny ettersom jeg vet at den som sitter der er gammel. Får se i helga om det hjelper.
Du kan jo forsøke å spraye inn litt stoff der hvor du tror det er. Forsvinner lyden midlertidig er det en god indikasjon. I bærekula tror jeg ikke det hjelper, hvis det ikke er stor slark i tillegg, men da knirker det gjerne ikke?
Du kan jo forsøke å spraye inn litt stoff der hvor du tror det er. Forsvinner lyden midlertidig er det en god indikasjon. I bærekula tror jeg ikke det hjelper, hvis det ikke er stor slark i tillegg, men da knirker det gjerne ikke?
Et ninjatriks som har hjulpet meg mange ganger er å pumpe inn grease inn under mansjetten på opphengskula. Måten det blir gjort på er at du monterer en slags sprøytespiss som er laget for dette formålet foran på fettpressa, så trør du inn fett til du ser at mansjetten begynner å bule. Pga at det blir bare et lite hull etter spissen, vil fettet holde seg der det skal. Dette fjerner denne knirkelyden faktisk ganske lenge.
NB!!!! Er det slakke i kula, byttes den! Dette er kun for å utsette skifte av kula.
NB!!!! Er det slakke i kula, byttes den! Dette er kun for å utsette skifte av kula.
Da var krirken borte på min bil. Det var øvre bærekula. Ellers prøvde jeg å smøre den gamle først, etter oppskriften til Bjørnar, men jeg brukte bare 5-56 og sprayet inn. Det funket ikke, men det er sikkert værdt et forsøk med skikkelig grease.
For lokalisering av knirken anbefaler jeg i alle fall at man legger seg under og lar en medhjelper huske bilen sakte opp og ned. Knirken gjør at man kan kjenne vibrasjoner utenpå kula hvis det er den som knirker.
For lokalisering av knirken anbefaler jeg i alle fall at man legger seg under og lar en medhjelper huske bilen sakte opp og ned. Knirken gjør at man kan kjenne vibrasjoner utenpå kula hvis det er den som knirker.
-
Der Postmeister
- -