Bitt av T3 basillen

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Bitt av T3 basillen

Post by trion »

Etter en vellykket russetid med bil av beste sort hadde jeg lyst på en ny velle. Da en kopmpis skulle selge sin i deler og knokse resten, bestemte jeg meg for å slå til. Nå står den i verkstedet og blir gradvis plukket fra hverandre for å gjennomgå en grundig restaurering.

Litt info om bilen. Det er en 88 modell VW Caravelle, 112i med automatgir, tempomat, bensinbrenner, stort soltak, coach paneler, projektzwo lykter, 17" felger og gule koni. Så til det litt mer negative, den har en god bulk i skyvedøra og riper over høyre bakside. Noe smårust i plateskjøter, gåen automatkasse og mangler førerstoler. Men fra nå av kan det jo bare bli bedre ;)

Målet er en bunnsenka clean t3 med rimelig og driftssikker diesel motor, sportsstoler og praktisk baksete som utnytter soltaket maksimalt, både som sete eller seng..

Jeg tenker å poste litt etterhvert som ting skjer og setter stor pris på tilbakemeldinger. Skal prøve å få tatt bilder av det meste også. Hiver med noen bilder av hvordan det står til nå:

På vei til arendal for å hente sykkelen med henger..
Image

Kom helt til mandal før noen fant ut at hengeren hadde en tillatt totalvekt på 200kg over min lapp...
Image

Hengeren ble stående igjen i Mandal, mens sykkelen måtte plasseres på alternativ måte..
Image

4" japsepotte, skemmende stygg, men skremmende tøff lyd!
Image

Til slutt med felger, bilde tatt i dag.. Forresten, hvis noen kjenner noen som trenger ferdig russebil er det bare å ta kontakt.
Image

Finbilen, kjøpt 14/9/06
Image

Mørkt bide bakfra, men med carat lykterammer
Image

En smell i siden
Image

Innvendig, hvilken versjon stammer dash fra?
Image

Hvite instrumenter og sportsratt
Image

Soltak
Image

Soltak innvendig
Image

Ribba for matter og støyisolasjon
Image
Bjørnar
-
-
Posts: 656
Joined: 06 Dec 2003, 22:12
Car: Div type 2
Location: Byåsen Trondheim

Post by Bjørnar »

Ja denne mener jeg at vi her på forumet har sett før... Skal vel gå ann å få til bra bil av denne. Dashbordet kommer vel fra en GL.

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=2589
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Helt klart GL-dashbord ja. Men det fantes i Carat, Atlantic, og sikkert flere også...
Stor takluke er tøft, har egentlig lyst på det selv :)
Tempomat er skjeldent, holder på å montere det i min.
Til vinteren kommer du til å sette pris på bensinvarmeren, den er på sånn ca 7 kilowatt!!
Hvis bilen er en orginal Coach, er det litt pussig at den har armlener på dørene?

Men du har et glimrende utgangspunkt, stå på!
sindrel
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2006, 17:05

Post by sindrel »

Finbilen ser ut som et genialt utgangspunkt, ja. Jeg vil ha stort soltak!

Har dere laget den emblemfrie grillen selv på russebilen, eller har dere kjøpt ferdig?

Stilig bil, lykke til!
[x] '88 Caravelle T3 Coach 112i
Drømmer om Syncrocampercoach...
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

Emblemfri grill er nok hjemmemekk made by me, ja 8)

Det har stått recaro sports stoler i den uten armlener, så de kan være de har ettermontert disse for å i alle fall ha armlene på en side. Dørtrekkene er ikke orginale uansett, dette merkes når handskerommet blir forsøkt åpnet mens passasjerdøren er igjen. Den går opp 3cm før den kommer borti lagringslommen på døra..

Hvordan virker denne tempomaten? Jeg har ingen spaker eller brytere fremme for å sette den i gang. Wiren til gasspjeldet er også røket da.. Er det et must å ha automatkasse for å bruke den? Logisk nok er det jo det, men med litt oppmerksomhet fra føreren trodde jeg det skulle gå ann å kjøre slik utenom i de værste oppoverbakkene..?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Det med dørlommen og hanskerommet er en klassiker. Lommen på førerdøren er standard, og når noen snubler over en dørlomme på ei høgging monterer de den på passasjersiden. Hullene er ferdig merket på baksiden av dørtrekket. Du oppdager som regel ikke tabben før du plutselig trenger noe i hanskerommet og oppdager at det ikke går opp. :D :D

Tempomaten betjenes med bryter på blinklysspaken. Kunne leveres både på manuell og automat. På manuell var det også en bryter på clutchpedalen, sånn at motoren ikke ruser når du trør inn clutchen.
Dan
Posts: 86
Joined: 07 Oct 2005, 19:40
Location: Rødby, Danmark

Post by Dan »

Jeg kunne trenge en ny Caravelle ...

Pris?

Mvh Dan
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

Er egentlig veldig keen på å beholde bilen, men hvis du gir et godt bud skal jeg vurdere det. Men det blir litt feil hvis jeg skal selge bilen for en ok pris, når jeg fikk den billig av en kamerat. På den andre siden selger en kjenning et rimelig heftig prosjekt som jeg har sikla lenge på...

Anng tempomat viser det kanskje ikke så godt på bildene, men jeg har ingen bryter på blinklyset såvidt jeg kan se. Hvor mye tror du jeg kunne fått for komplett tempomat hvis jeg hadde solgt det?
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

Da var det skjedd en liten oppdatering på prosjektet. Dette går sakte siden jeg jober deltid og er student i tillegg. Nå er i alle fall motor og kasse ute og nye stoler i hus. Er veldig spent på hvordan vellen blir å kjøre med bøttestoler, skal i alle fall prøve å montere de slik at det går ann å sitte behagelig over lengre strekninger.. Her er noen bilder av godsakene..

Image

Image

Image

Image

Planen fremover er å få blien sandblåst og understellsbehandlet. Så får jeg vel gå i gang med bremserørene. Samtidig jobber jeg med å sikre meg et lass med t3er og deler som en kompis skal kvitte seg med. :lol:

Fikk forresten solgt russebilen her om dagen, så nå er det mye penger i kassa til å fikse opp finbilen. Imens får passaten slite seg gjennom vinteren. Blir muligens et registerskifte i nærmeste fremtid, men ellers ikke noe stort.
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

trion wrote:Da var det skjedd en liten oppdatering på prosjektet. Dette går sakte siden jeg jober deltid og er student i tillegg. Nå er i alle fall motor og kasse ute og nye stoler i hus. Er veldig spent på hvordan vellen blir å kjøre med bøttestoler, skal i alle fall prøve å montere de slik at det går ann å sitte behagelig over lengre strekninger.. Her er noen bilder av godsakene..
Eg befinner meg i trondheim og har kjørt 52 mil med synroen for å komme meg hit. Synes de originale stolene er helt knall!! Meeget godt å sitte i, synes eg. Men hadde sikkert gjort seg med noe mer hipt og trendy 8)
Tage Vedal

T3-fan
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

Hehe, nå har det seg slik at bilen min ble levert uten stoler, og de eneste stolene jeg har til velle for tiden er noen standard gl stoler uten armlene med masse flekker på. Dessuten fikk jeg bøttestolene for tusen kroner stykke på grunn av dobbeltbestilling. Men ja, jeg har selv tilbakelagt en god del mil i coach stoler og må si meg enig i hvor gode de er å sitte i!
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

En liten oppdatering. I kveld får passaten en god overhaling for å tåle vinteren. Tenker å bytte olje, filter, alle reimer og litt småting. Slik at jeg bare trenger tenke på finbilen i løpet av vinteren..

Har ingen store oppdateringer å komme med anngående selve finbilen, men jeg regner med å få hjem 2 delebiler og masse 1,6td motordeler i løpet av helgen. Den ene er en orginal coach td som jeg tenker å beholde som delebil, den andre er en synchro 1,6td med gåen topp. Synchroen er til salgs for en rimelig penge hvis noen er interessert, hvis ikke har jeg valget mellom å fikse topp og selge, eller å vrake.... Alt er en vurderingssak, men er du interessert i billig synchro ta kontakt.
Stian
-
-
Posts: 1924
Joined: 20 Oct 2004, 10:04
Car: 2004 Multivan
Location: 4353 Klepp st.

Post by Stian »

Hey du! Hvor mye tenker du deg for "russebilen"? Søstra til kona snakker om russebil og hun syns "disse transporterne" er "kule", så da er jo det en grei sak :lol: .
Bor sjøl på kvernaland/orstad :wink: .
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
trion
Posts: 85
Joined: 16 Mar 2006, 10:22
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14
Location: Ålgård

Post by trion »

Den er desverre solgt. Var faktisk i går og møtte kjøperen for å få igjen bombrikka mi etter at de hadde kjørt den x antall ganger gjennom bomstasjonen :?

Men jeg vurderer å selge finbilen som prosjekt til noen med tid og interesse. Selges ikke som russebil!! Ser desverre at det begynner å skrante fælt på tiden og motivasjonen ettersom det nermer seg eksamen og mengden skolestoff bare øker.
Post Reply