Senking av T4 Multivan 2003 modell

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
VW-Schnellfahrer
-
-

Senking av T4 Multivan 2003 modell

Post by VW-Schnellfahrer »

Finnes det en god forklaring på nett på hvordan man senker en T4 foran?

Jeg skal igang med denne jobben snart (har HR senkefjærer som skal på bak), men har ingen erfaring med senking av T4.

Er det forskjeller ute og går på de forskjellige årsmodellene, eller er alle like?

Tips og råd mottas med takk.

Bilen skal utstyres med 18" felger og 245/45 dekk.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Du kan få en (god?) forklaring her og nå: Legg deg under bilen med en fastnøkkel eller helst latmannsarm med lang kopp på, NV 27 hvis jeg ikke husker feil, og skru ut en mutter! :lol:

T4 har torsjonsfjæring foran, med langsgående staver (for å få god nok fjæringskomfort) som er boltet til øvre bærearmer. I "bakenden" av torsjonsstavene finner du en arm som glir over en bolt festet til karosseriet. Armen spenner "ned" mot mutteren (nevnt over). Når du skrur denne mutteren "utover" reduserer du forspenningen på torsjonsstaven og senker dermed bilen. Mange anførselstegn her, men dersom du kikker under bilen din skjønner du raskt tegningen... :lol:
Gorm
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Se f eks her også (på Tysk, men bildene gir jo noe for alle):

http://www.t4-forum.de/t4-forum/faqs/tieferlegen.htm
Gorm
VW-Schnellfahrer
-
-

Takk for godt svar. Stort enklere kan det vel ikke bli.

Da er det vel bare å sette igang, samt bestille forstillingskontroll og lysjustering.
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Når det gjelder forstillingskontroll, kan det være lurt å sjekke litt hva slags apparatur verkstedet har. Jeg var litt uheldig med min første justering ved at verkstedet hadde datastyrt kontrollutstyr som (ifølge verksmester...) ikke kunne overstyres til å takle at min bil hadde litt "stuk". T4 "må" ha stuk for ikke å se ut som den "planer" pga de fremre hjulbuene (min mening, ihvertfall ;-) ). Dermed ble den første forstillingskontrollen min litt bortkastet, siden det første jeg gjorde etter å ha kommet hjem var å justere den ned igjen et par cm foran... Jeg vet ikke hvor stor betydning det har, den var uansett mye bedre enn før justeringen. Lykke til! 8)
Gorm
VW-Schnellfahrer
-
-

Takk for bistanden. Dette skal jeg nok få til uten problemer. Enklere kan det vel nesten ikke bli å senke en bil :lol:

Nye 18" felger og dekk er bestilt, så da tar jeg senkejobben når de kommer.
Post Reply