Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Kanskje rett spørsmål er: hva er funksjonen?(?)

Ettermekking etter motorbytte:
- demontert eksosanlegg
- demontert innsug
- demontert eksosmanifold, turbo og tilhørende
- nye pakninger til eksosmanifold og innsugsmanifold
- montert tilbake alt, bytta tilbake til JX innsug
- monterte Samcolabyrint og intercooler (12 slangeklemmer...)

Konklusjon: eksosmanifold må planslipes eller byttes, pinnebolter og muttere til eksosmanifold må byttes, eksosanlegg skal bestilles i rustfritt, ny turbo skal på plass (den gamle slipper gjennom endel olje), olja skal byttes en gang til (er allerede svart som synden), nytt intercoolersystem må pønskes ut (dette er så j@*vlig trangt!) og ny sirkulasjonspumpe til intercooleranlegget må til.

Men: dæven så lovende den prøveturen var! Bilen fløtta på seg :D Spesielt godt føltes det å ligge i 4 gir i 80 og gi bånn fjøl.

Hurra :D
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Har endelig gidda å identifisere intercooleren. Den ble montert mens bilens bodde i tyskland (1988-1990) og er produsert av Längerer & Reich. Narle så på den og mente det var nøyaktig samme som han har i Gypsyen. Min lokal VW-doktor har også sett slike før på noen T3 drosjer for ca 20 år siden. Det funker som fjell men gjør motorrommet traangt. Og å komme til alle slangeklemmene...... Huff.....
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Gleder seg forresten stort til å få montert Andreasfjærene! Her er et bilde av en i England som fikk fjærene på denne uka:

Image
Tage Vedal

T3-fan
avdem
-
-
Posts: 790
Joined: 26 Oct 2004, 11:27
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026
Location: Stryn, Sogn og fjordane

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by avdem »

Skal montere ny boostpinne selv og lurte på om jeg skulle bytte membranet i samme slengen, håper det er mer tilgjengelig enn på JX`en.

Lite vits med ny boost pin hvis membranet lekker.... :wink:
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Ørnulf
-
-
Posts: 142
Joined: 19 Feb 2005, 18:25
Car: T3 Syncro Scooby, T3 Westy Atlantic Syncro
Location: Sola

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Ørnulf »

TaigAGreEn wrote:Gleder seg forresten stort til å få montert Andreasfjærene! Her er et bilde av en i England som fikk fjærene på denne uka:

Image
Det er nok Mark med sin 16" Westy. Jeg skal få en liten rapport når det er gjort om hva han synes om de. Blir interessant. Simon på Brickwercks refererte til at det ville oppleves som et skatebord i en skarp sving.. Vi får se!
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Tja, skal vi nå å bli ferdig med bil og fremdeles ha en familie må vel ting gjøres i rask rekkefølge. I kveld har eg bestilt:
1 T3 TD Stainless steel sports exhaust
8 Exhaust Manifold Nuts
8 Exhaust Manifold Studs
8 Exhaust Manifold Washers
1 Oil filter - VW Diesel engine
4 VW Diesel glow plug
1 Thermostat - T3 Diesel [80°c]
4 Diesel exhaust manifold gaskets
1 Turbo Diesel Oil Sticker
4 U/Wishbone Bush Polyurethane
4 Trailing Arm Bush[Polyeurethane]

10 Tapered nut
Må vel krype til korset og demontere eksosmanifolden igjen da.... Gleder seg :?
Tage Vedal

T3-fan
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by VonZu »

Det går så bra! Få gang på det, så kjører du sprek bil til Tinn 8)
Vi har forresten leid hytte. Driteren er disponibel for deg og din slekt. Vi tar med en liten familie til i Retroen, så nå er det viktig at dere følger på! :mrgreen:
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Deler har kommet 8)

Brukte ettermiddagen i dag på å bytte foringer på stabstag og tilhørende herligheter. Fra gammelt og morkent (!) til lilla og gult. Ei hylse til den gamle foringa satt godt, men når man har induksjonsvarmeutstyr med strømforsyning på størrelse med en honda civic (hva er det sier du...) så ordner det seg :D Tok ingen bilder (beklager Yngve :D) men har da flere lilla og gule som skal på plass under bilen så det kommer.
Tage Vedal

T3-fan
Ørnulf
-
-
Posts: 142
Joined: 19 Feb 2005, 18:25
Car: T3 Syncro Scooby, T3 Westy Atlantic Syncro
Location: Sola

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Ørnulf »

Hva med Andreas fjaerene? JEG gleder meg til DU har fatt pa dine Andreas fjaerer dog..og faar hore hva du synes! :). 2,5 tonn minimum bor bilen vaere med dem pa leser jeg. Med high top'en din lastet med familie og ferieopppakning naermer vel man seg den vekten. Er litt bekymret for stivheten i kjoringen pa min egen naar jeg far mine pa en vakker dag. Uten noe storlast i er det vel litt over 2 tonn westy high top'en veier eller? Høy og grom blir den likevel!

ørnulf
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Ørnulf wrote:Hva med Andreas fjaerene? JEG gleder meg til DU har fatt pa dine Andreas fjaerer dog..og faar hore hva du synes! :). 2,5 tonn minimum bor bilen vaere med dem pa leser jeg. Med high top'en din lastet med familie og ferieopppakning naermer vel man seg den vekten. Er litt bekymret for stivheten i kjoringen pa min egen naar jeg far mine pa en vakker dag. Uten noe storlast i er det vel litt over 2 tonn westy high top'en veier eller? Høy og grom blir den likevel!

ørnulf
Det kommer :D I vognkortet står det egenvekt: 2000kg og totalvekt: 2500kg. Så det blir vel akkurat passe. Men vår familie på 5 veier vel ca 250kg. Da kan vi laste maks 250 kg mat, bagasje, fortelt, sykler, leker, stereoanlegg, boblebad, gressklipper og det man ellers trenger å ha med på ferie. Det er marginalt.

Har du fått på dine?
Tage Vedal

T3-fan
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by subwoofer »

Har fått vite(*) at 500kg overvekt (+ ditto på henger) er gratis om man blir stoppet i vektkontroll. Men jeg husker ikke om det betyr at man får kjøre videre uten å redusere lasta.

*) ref kjørelærer Inge Strøm, Byens Trafikkskole, Larvik våren 2011
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Ørnulf
-
-
Posts: 142
Joined: 19 Feb 2005, 18:25
Car: T3 Syncro Scooby, T3 Westy Atlantic Syncro
Location: Sola

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Ørnulf »

TaigAGreEn wrote:
Ørnulf wrote:Hva med Andreas fjaerene? JEG gleder meg til DU har fatt pa dine Andreas fjaerer dog..og faar hore hva du synes! :). 2,5 tonn minimum bor bilen vaere med dem pa leser jeg. Med high top'en din lastet med familie og ferieopppakning naermer vel man seg den vekten. Er litt bekymret for stivheten i kjoringen pa min egen naar jeg far mine pa en vakker dag. Uten noe storlast i er det vel litt over 2 tonn westy high top'en veier eller? Høy og grom blir den likevel!

ørnulf

Har du fått på dine?
Jeg må få tak i nye dempere og finne noen med hydraulisk fjær presse først.... :)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Buss Marius »

subwoofer wrote:Har fått vite(*) at 500kg overvekt (+ ditto på henger) er gratis om man blir stoppet i vektkontroll. Men jeg husker ikke om det betyr at man får kjøre videre uten å redusere lasta.

*) ref kjørelærer Inge Strøm, Byens Trafikkskole, Larvik våren 2011
Jeg vet dette er regelen på tyngre kjøretøy, men gjelder det personbil også?
500kg overlast på en pesonbil er enormt mye.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by subwoofer »

På tung bil var det vel 1000kg/vogntogsdel?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Tjah. Da har jaggumeg eksosanlegget i rustfritt ankommet. Etter 3 1/2 mnd ventetid. Var ikkje Brickwerks sin feil, men visstnok leverandøren som hadde lovet bort mye arbeid. Ser sinnsykt bra ut og det skal bi deilig å få montert :D
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Det ble litt knoting med muttere som ble runde og pinnebolter som ble fri for gjenger. Husoppussing og bleieskift gjorde prioriteringa klar. Bilen selges...


NEIDA!!!


Har hamstret deler i noen måneder og i dag havna bilen på bukk nr tre på jobb. Andreasfjærer, powerflexforinger, hjullagre, bærekuler, pinnebolter til eksos, stålomspunne bremseslanger og noe annet kom på i dag. I mårra kommer eksosmanifolden fra plansliping og da regner eg med bilen er klar til ferie. Høyden på bilen tilsier at eg nok må til med lengre dempere...

Image
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Litt flere bilder fra i dag.

Er fullt klar over hvor priviligert eg er med fri tilgang til verksted og meget dyktige folk som jobber på bilen min til 350 kr pr time. Hadde bare lakk og karrosseri vært like velvillige...

Image

Image

Image

Image
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Hva heter radius rod på norsk? Radiusarm? Kontrollarm? Forstillingsdel. Det staget som går framover og forbinder nedre svingarm med chassiset.

Når disse foringene blir dårlige skjer det kjipe ting!

Image

http://brickwerks.wordpress.com/2012/01 ... t3-models/

Dette har da skjedd på westyen, stort pæreformet hull istedet for et som akkurat passer til hylsa som staget skal tres gjennom. Løsninga, i følge Brickwerks, er å skjære vekk den ødelagte delen og erstatte den med friskt metall og et nytt hull på riktig sted. Har en komplett forstilling liggende på lager C hvor denne delen er intakt og fin. Men lurer på om det ikkje er mindre jobb å sveise inn nytt metall.

Har noen av dere hatt dette problemet? Ifølge Brickwerks er dette problemet vanlig...
Tage Vedal

T3-fan
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by subwoofer »

Tror staget kalles "casterstag" eller "radiusstag" på norsk, men jeg er ikke utdannet bilmekaniker.

Men det der har hamret og gått en god stund for å se sånn ut? Nærmeste jeg har kommet var et bolthull for nedre bærearm på Frk Jensen som så tilsvarende ut. Der manglet det ikke mer en et par millimeter stål, så da bygget jeg det opp igjen med "limpistolen" og slipte ned til riktig form etterpå.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

I dag har eg fått kjørt litt med bilen. Mangler et par småting og 4-hjulskontroll, den venter vi med til fjærene har seget på plass. Nå har eg kjørt et par mil med tom bil og det er helt klinkende klart et demperne slår ut på maks. Her må det gjøres noe. Synes bilen ser skummelt høg ut, får ta noen mål i mårra. Skal laste bilen til omtrentlig reisevekt og kjenne litt mer på det.

Ble utrolig mye tightere å kjøre med powerflexforinger overalt. De gamle foringene var rimelig slitne og 4-hjulskontroll er ikkje tatt så hjulvinkler er litt hipp som happ. Det kan bare bli bedre!

Den nye motoren kom endelig til sin rett! Nydelig eksoslyd og drar sterkt som bare det. Må justere litt på gassvaier/pumpa ettersom eg ikkje får gitt full pinne.

Noen bilder fra i dag.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by OddN »

Hadde gleden av å se denne live her om dagen, og jeg har bare en ting å si om høyden. Perfekt :)

Det er nesten så hjulene ser litt små ut nå...
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Bugman »

Bakkeklaringen se BRA ut, ja!! :mrgreen:

Men jeg lurer litt på hvordan dette ble på en bil som er såpass høy fra før av?!

Går ut fra at fjærene er såpass stive at stabiliteten sideveis er tilfredstillende!!?

Men det er nå allikavæl j...la TØFT utseende på Westy'en din nå. :)

Lykke til med girkassebytte og sperre-installasjonen!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Jørre
-
-
Posts: 946
Joined: 09 Nov 2003, 19:32
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti
Location: Troms

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Jørre »

Dæven stæike...den var rå :)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Jørre wrote:Dæven stæike...den var rå :)
Den SER heftig ut ja 8)
Bugman wrote:Bakkeklaringen se BRA ut, ja!! :mrgreen:

Men jeg lurer litt på hvordan dette ble på en bil som er såpass høy fra før av?!

Går ut fra at fjærene er såpass stive at stabiliteten sideveis er tilfredstillende!!?

Men det er nå allikavæl j...la TØFT utseende på Westy'en din nå. :)

Lykke til med girkassebytte og sperre-installasjonen!
Takkar.

Hadde kone-og-barn-fri i helga så da ble det en testtur på omlag 23 mil i området rundt Røssvatnet og stort sett hele Hemnes kommune. Det som er HELT klart er at demperne på bilen ikkje klarer å hanskes med et ganske tungt hjuloppsett og en god del barskere fjærer enn originalt. Har alltid syntes at høgtakwesty har for mjuke fjærer. Riktignok er de "originale", men VW laga aldri noe eget oppsett til Westfaliasyncroer med tyngdepunktet høgere opp enn VWs egne syncroer.
Nye dempere må til! Bilen er såvidt kjørbar som det er nå, det ble avslørt på grusveier i vårløsning og telehiv. Ironisk nok er det på fin landevei at bilen er best nå. Stabil og fin! Og finfin lyd av eksosen!

Nokre bileter:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Har vært litt plaget med at utslaget på gasspedalen ikkje matcher utslaget på dieselpumpa. Har altså valget mellom å nå fullgass og at armen ikkje tillater normal tomgang eller normal tomgang og ikkje tilgang til fullgass. Virker ikkje som at det er lik vandring på armen på AAZ og JX pumpe. Har prøvd å justere på akslingen på pumpa, på den justerbare armen fra Brickwerks og på vaierjusteringa under gulvet foran. Blir liksom ikkje 100%...

Fikk liv i i/c-anlegget med ny sirkulasjonspumpe og topping av kjølevæske. Ble mer trøkk gitt! AAZ med dette oppsettet i en noe lettere T3 må da holde i massevis! Kanskje man flytter dette oppsettet over i en doka og kjører på med Tdi?

Så begynner det å gå opp for meg hvor alvorlig det er med rust... Har hull i kanal og diverse annen rust som ikkje er til å leve med. Fruen er enig: noko må gjerast! Men hvem/hva/hvor? VW sin egen restoavdeling har antyda 500 - 700 000 kr for full resto (som ny). Høres deilig ut men blir nok i dyreste laget. Skal vel dessuten ikkje ha original bil. Har liggende drivlinje med doble sperrer og decoupler som skal på plass. Drømmer om AFN eller boxerdiesel. Etcetc. Her tenkes!

Nå er iallfall bilen reingjort og småfiksa litt på såpass at den klar til ferie. Og DET skal bli godt :D
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply