'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Lite futt i butanen under 0 grader, du kan evt varme flaskene der du har mulighet så trykket stiger litt.
Singel versjonen av denne som de selger på Biltema er virkelig verdt pengene så jeg tipper denne er like god.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Lite futt i butanen under 0 grader, du kan evt varme flaskene der du har mulighet så trykket stiger litt.
Singel versjonen av denne som de selger på Biltema er virkelig verdt pengene så jeg tipper denne er like god.
Godt poeng å varme flaskene inni bilen før bruk. Nå blir vel dette i all hovedsak brukt når det er varmegrader ute, men det skal testes her hjemme først uansett.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

Biltema sin er utgått, men Jula har også den samme i singelvesjon :D

https://www.jula.no/catalog/fritid/fril ... en-000640/

Image
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by ducce999s »

OddN wrote:
ducce999s wrote:Fungerer perfekt bruker den i koia

Sent fra min H9436 via Tapatalk
Bra å høre. Har du testet den nå på vinteren? Eller du har den kanskje inni koia sånn at den er varm?
Brukes inne ja :)

Er som vanlig kald gass dårlig effekt. Men ved normal temp i koia +28 :) :) :) så er det full fart
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Bilen har vært lite i bruk i vinter, har vel vært en eller to ganger i Drammen, og et par nødvendige ærend i nærområdet når Touranen har vært opptatt.

Men da brevet fra vegvesenet med avskiltningsbegjæring dukket opp måtte jeg gjøre noe. Jeg visste jo egentlig at den skulle vært godkjent innen utgangen av februar, men har igrunn ikke tenkt på det i vinter.

Driver og går igjennom saker og ting som må ordnes før kontrollen: Har byttet en mansjett på tannstanga, og har en liten diesellekkasje, muligens fra t-koblingen til varmeren, som må sjekkes ut. Har også hatt en antydning til oljelekkasje fra decoupleren, men den er så liten at jeg regner med det holder å tørke rent dagen før kontrollen. Og så må vinterdekkene på for anledningen, det er de eneste dekkene jeg har som samsvarer med dekkdimensjonen i vognkortet, 205R-16.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Siden jeg enda ikke har fått tak i rette motorbeskyttelsesplata, tenkte jeg å montere den jeg har. Den er til en tidligere syncro turbodiesel, og passer "nesten". Den er noe smalere, både i selve plata og i festene bak. Lurer på hvorfor VW (eller rettere sagt Puch) gjorde en endring på dette så sent i produksjonen. 90 modeller har den tidlige plata, så dette må være endret da 91 modellene kom. Og det er ikke bare plata som er endret, også motorbøylene er endret (i allefall den høyre) så det er ikke bare å bolte opp en tidlig plate på en sen bil. Men med litt overtalelse med en slegge (det kan godt være at den plata jeg har er noe deformert) fikk jeg i det minste begge festene foran og det venstre festet bak til å stemme med hullene. Men på det høyre bak manglet det 5cm og det fikser jeg ikke med slegga...

Men med et flatjern som forlengelse sitter plata nå der den skal. Er fremdeles på jakt etter rett plate om noen har en 91/92 modell de tenker å hugge. Men det blir vel ikke hugget syncroer lengre?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

En annen sak jeg kom på da jeg monterte beskyttelsesplata, var om jeg mangler en del. Husker at det på den bensinsyncroen jeg hadde var en tverrbjelke i forkant av motorbøylen, akkurat der denne boltes til de langsgående mellomakselbøylene. Nr 1 på bildet under. Men skal den være der også på en turbodiesel? I såfall trenger jeg en...

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Den skal være der ja.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Den skal være der ja.
Takker. Ser ut som det er bare ett delenr på den, så da satser jeg på at den er samme delen uansett år og motor da.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Testet sperrene i dag. Riktignok bare på flat grusvei. Drar først i decouplerknotten men selv etter litt svinging og start og stopp kommer ikke lyset på. Samme med baksperre og framsperre, ingen lys kommer på. Men etter littegrann manøvrering kjenner jeg jo at drivverket "stivner" så noe skjer jo. Da oppdager jeg at jeg ikke har lysene på bilen på, og så snart jeg slår på parklys kommer også lysene for aktiverte sperrer på. Slår jeg av parklys blir indikatorlampene igjen mørke.

Hmm... Må dykke ned i koblingsskjemaene for å finne ut hva dette er for noe.

Time for pkk er forresten bestilt på mandag, bare to og en halv måned på overtid.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Nå igjen? Har du PKK hvert år du? :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Nå igjen? Har du PKK hvert år du? :shock:
Jepp :(

Den i fjor var utenom systemet siden bilen hadde stått såpass lenge uten skilter. Og siden jeg hadde frist i februar i år kom jeg ikke direkte inn i det nye systemet. Så når jeg nå tar kontroll skal den etter reglene gjelde i to hele år, altså forhåpentligvis til mai 2021.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Sperrepanelfeilen er nok helt og holdent min feil :oops:

Sperrepanelet skal etter skjemaet få tenningspluss (svart/blå) via nødblinkbryteren, og dette er det en egen plugg på kabelen på baksiden av nødblinkbryteren som sørger for. På samme plass er det også en helt lik plugg som kan forsyne saker og ting med instrumentlyspluss (grå/blå). Når undertegnede flyttet denne nødblinkbryteren fra sin egentlige plass oppe i instrumentpanelet og ned til rattstammedekselet, har denne ledningen på mystisk vis havnet i feil plugg.

Så dette må nok ha vært sånn siden i høst... Men enda godt det ikke var verre å finne ut av.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Tur-Bo »

Jeg har også noen sånne lys som kommer og går, også når jeg ikke rører knappen, regner med at det er et kontaktproblem
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og der var pkk gjennomført. Ikke helt smertefritt dessverre...

Håndbrekket tar litt for høyt, dette har jeg igrunn gått og fundert på helt siden jeg monterte 16tommersbremsene for vel et år siden. Bilen gikk igjennom forrige pkk med dette, men da har det nok vært i grenseland da og. Kan være at jeg må se på selvjusteringen og smøre opp før jeg tar en ny grunnjustering.

Lysjustering. Har nok hatt av Pzwo-grillen et par ganger siden sist, så noe kan vel ha kommet litt ut av stilling der.

Og så var det to defekte drivakselmansjetter, en foran og en bak. Den bak var ny da jeg monterte Porscheknuter, men det begynner vel å bli et par tre år siden. Den foran er nok urørt siden før jeg kjøpte bilen, altså på høy tid å skifte. Egentlig burde jeg ha sjekket dette før jeg leverte bilen til kontroll... Nuvel, jeg kjørte innom Hot Shop på vei hjem fra kontrollen (kjekt med spesialbutikk nesten i egen bakgård) og de hadde selvsagt mansjetter på lager. Skulle egentlig hatt en ekstra Porscheknute å montere foran når jeg først har det i fra hverandre, men det har jeg dessverre ikke.

Så da blir det bilskruing istedet for Drammenstur i kveld.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Da har det vært mekkekveld her hjemme. Og bremsene er sett over og justert. Har ikke tro på at selvjusteringen har gjort så mye utav seg det året disse bremsene har satt på bilen. Og det enda det var brukt utelukkende nye deler. Har dobbeltsjekket at alt er montert riktig, og finner ikke noe feil. Har justert bakbremsene sånn at det såvidt subber med brekket av og da er det i allefall vesentlig kortere vandring på brekket enn det var før. Får følge med hvordan det utvikler seg.

Og bakre ytre mansjett er byttet, det var fort gjort. Brukte heldigvis nye tolvkantskruer da jeg monterte Porscheknutene så alt løsnet greit.

Men foran har jeg plagdes en smule. For det første så er det nok ingen hos Steyr som har tenkt at dette skulle være enkelt, så her må alt demonteres. Husker vagt at jeg byttet en mansjett på den forrige syncroen og der var det grei skruing, men den hadde delt nedre broarm så der kunne alt demonteres uten å løsne nedre kule. Og jeg hadde bestemt meg for å prøve uten å løsne nedre kule her og. Men det var såvidt jeg ikke gav opp den planen. Men etter å ha løsnet øvre kule, bremsecalipper, drivakslingen fra lagerhuset og fra girkassa, samt løsnet staget på enden av stabstaget hadde jeg akkurat nok plass til å lirke ut hele drivakslingen. Nå ligger den på arbeidsbenken med ny mansjett og nysmurt knute. Montering får bli i morgen.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by hansstef »

OddN wrote:Da har det vært mekkekveld her hjemme. Og bremsene er sett over og justert. Har ikke tro på at selvjusteringen har gjort så mye utav seg det året disse bremsene har satt på bilen. Og det enda det var brukt utelukkende nye deler. Har dobbeltsjekket at alt er montert riktig, og finner ikke noe feil. Har justert bakbremsene sånn at det såvidt subber med brekket av og da er det i allefall vesentlig kortere vandring på brekket enn det var før. Får følge med hvordan det utvikler seg.

...
Jeg antar at du har montert justeringsstagene på sine respektive sider? Den ene er links, tar jeg ikke helt feil skal denne monteres på venstre side.
Ellers så skal det en del trykk på pedalen til for at de i det hele tatt skal fungere. De eneste gangene mine har justert seg under "normal" kjøring er typ ned fra fjelloverganger og alper.
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

hansstef wrote: Jeg antar at du har montert justeringsstagene på sine respektive sider? Den ene er links, tar jeg ikke helt feil skal denne monteres på venstre side.
Ellers så skal det en del trykk på pedalen til for at de i det hele tatt skal fungere. De eneste gangene mine har justert seg under "normal" kjøring er typ ned fra fjelloverganger og alper.
Ja, jeg har studert flere bilder og kom fram til det samme som deg. Hadde jo ikke noe å se etter da jeg monterte da jeg kjøpte 16tomsbremsene i deler og måtte stole på informasjonen jeg fant på nett. Så det ble links på venstre side.

Men nå kom jeg jo på at jeg har original service manual og der står det faktisk motsatt. Den omhandler riktignok ikke 16tomsbremsene spesielt, men der står det altså at links skal på høyre side.
Turbotuv
Posts: 93
Joined: 05 Apr 2010, 23:23
Car: T3
Phone: 46852262
Location: Bergen

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Turbotuv »

Som du skriver så stemmer det at den med links gjenger skal på høyre side.
Om dette gjelder for 16" Syncrobremser vet jeg ikke.

Kjøpte engang en T3 som feilet på håndbrekk ved første PKK jeg var på.
Når jeg skulle reparere dette så fant jeg at den hadde "rette" gjenger på begge sider og derfor ikke kunne stramme slik den skulle.
Byttet den høyre til Links stag og da fungerte alt som det skulle.
1986 T3 Doka Syncro AFN 1,9 TDI (Boris)
1990 T3 Caravelle AVF PD 1,9 TDI (Busse)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Turbotuv wrote:Som du skriver så stemmer det at den med links gjenger skal på høyre side.
Om dette gjelder for 16" Syncrobremser vet jeg ikke.

Kjøpte engang en T3 som feilet på håndbrekk ved første PKK jeg var på.
Når jeg skulle reparere dette så fant jeg at den hadde "rette" gjenger på begge sider og derfor ikke kunne stramme slik den skulle.
Byttet den høyre til Links stag og da fungerte alt som det skulle.
Takk. Mekanismen er til forveksling lik, så jeg satser på at det skal være slik på 16tommer også.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by hansstef »

Da husket jeg feil, ja :P Smugkikket i Bentley den dagen jeg valgte side for stagene og det må ha blitt rett for det funker hvertfall hos meg ;)
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og der var bilen godkjent frem til mai 2021. Og inntil da har faktisk bilen rukket å oppnå veteranstatus. Om jeg ikke tar krangelen med produksjonsår (bilen er produsert i desember 90) så blir det veteranstatus i januar 2021.

Men nå kan jeg omsider sette på sommerhjulene igjen og starte planlegging av sommerens aktiviteter.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Hvor store PKK hjul bruker du? Felger altså?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Hvor store PKK hjul bruker du? Felger altså?
Denne gangen brukte jeg 7x16 Et33 Mercedes Toliman med 205R-16 dekk. Forrige gang brukte jeg Ronal R9 7x16 et23. Også med 205R-16. Ingen kommentar på hjulene.

I vognkortet har jeg 6x16 et30 med 205R-16.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Hvor store PKK hjul bruker du? Felger altså?
Denne gangen brukte jeg 7x16 Et33 Mercedes Toliman med 205R-16 dekk. Forrige gang brukte jeg Ronal R9 7x16 et23. Også med 205R-16. Ingen kommentar på hjulene.

I vognkortet har jeg 6x16 et30 med 205R-16.
Jeg har akkurat samme felgene og fikk heller ingen kommentar på hjul ved PKK.
Last edited by Italjohn on 16 May 2019, 22:09, edited 1 time in total.
Post Reply