'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Hva er "ski" ?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Og kakk meg på skuldra på Tinn, Oddn, så jeg endelig kan se hvem du er. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Og kakk meg på skuldra på Tinn, Oddn, så jeg endelig kan se hvem du er. ;)
Jepp. Det skal jeg gjøre. På veteranbiltreffet i Nesbyen her for et par år siden gikk vi vel antagelig rett forbi hverandre uten å vite det... :wink:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

ducce999s wrote:Dessverre dårlig på søm, men flink til å bruke strykejern, fremfor alt når jeg glider skiene :)
:lol:
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Jepp. Men den dagen gikk jeg rundt i svime generelt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Tur-Bo »

Ble bra det da Odd...gidder du legge opp et par bukser for meg også ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:Ble bra det da Odd...gidder du legge opp et par bukser for meg også ?
Klart det...

Du har vel også fått deg skinnvest som matcher Harleyen, så da kan jeg sy på noen ryggmerker i samme farta :lol:
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Tur-Bo »

:D <3
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Vel hjemme etter Buss Camp i Tinn. Både kona og meg har hatt en veldig trivelig helg med masse bussprat samt litt feiring av vår seks års bryllupsdag.

Bilen har fungert prikkfritt. Eller i allefall så godt som, det som så ut som en liten diesellekkasje på torget i Rjukan viste seg ved nærmere inspeksjon å være kjølevannslekkasjen fra nivåføleren som har eskalert noe i styrke. Ingen etterfyllig var nødvendig på de ca 50 milene, så lekkasjen er fortsatt relativt liten. Men ny giver må bestilles.

Mange tanker svirrer nå om justeringer på Multivaninnredningen for å gjøre denne mer hensiktsmessig for to personer. Lett tilgjengelige oppbevaringsplasser er første prioritet. Kanskje må det bakovervendte setet vike plassen for en eller annen form for skap, og den originale kjøleboksen skal erstattes med den allerede innkjøpte Waeco kompressorboksen som for tiden er på utlån. Lurer også på om jeg må snike litt på de originale Westfalia gardinbrett/krydderhyllene, for å ha litt oppbevaring også der.

Etter felleskjøringen på lørdag tok vi turen opp mot Gaustadtoppen. Vi kjørte til der fjellheisen starter, men det var såpass dårlig vær, med lett regn/snø i lufta og tett tåke rundt toppen, så noen topptur ble det ikke. Vi kjørte imidlertid videre langs Fv651 til veiens høyeste punkt 1260 moh hvor vi snudde og kjørte tilbake. På vei ned ble det fundert over temaet veteranbil, svake bremser og bratte veier, den triste ulykken for bare noen uker siden har gjort inntrykk. Konklusjonen må være å gjøre det aller beste ut av det man har, og i allefall sørge for ny frisk bremsevæske til enhver tid. Også kjørestil kan til en viss grad tilrettelegges slik at man minimerer risikoen for overopphetede bremser, en gylden regel jeg hørte for mange år siden, er å bruke samme gir nedover som man ville ha brukt opp samme bakken. Lett å si når man kjører manuellgir, men verre å etterleve for de med automatgir. I vårt tilfelle gikk oppoverturen stort sett i andregir i ca 40-50 kmt. Dermed ble også dette etterlevd på nedoverturen. Ble forbikjørt av en del "moderne" biler men sånn får det nå heller bare være.

Image

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har byttet nivågiveren i kjølevannstanken, og det ser foreløpig tett ut. Må kjøre litt mer med bilen før jeg er sikker på at alt er ok, et kvarter på tomgang er litt lite for å være sikker.

Så har jeg endelig fått justert cambervinkelen også på høyre framhjul. Den lange justeringsbolten har satt bom fast de gangene jeg har prøvd å justere. Men vateren min har hele tiden sagt at det ene hjulet hadde en grad mindre camber enn det andre. Nå har jeg sauset inn bolten i rustløser et par ganger i uka over lengre tid og da jeg satte unbrakokoppen med latmannsarm på var det ikke rare trykket som skulle til før det løsnet. Har en sånn her magnetvater som har fungert alldeles ypperlig til å sjekke camber.

Image

Med litt fintenking kunne den nok vært brukt til å sjekke caster også, men her satser jeg på at den vinkelen kjennes såpass godt i rattet (når den er feil) at den er rett.

Den siste vinkelen er spissing, og såpass høy som syncroen er, kan den sjekkes med passe lang tommestokk.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Hadde ikke du ordnet postimage bildene i tråden? Ser at rundt side 33 er det .org problemer enda?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Hadde ikke du ordnet postimage bildene i tråden? Ser at rundt side 33 er det .org problemer enda?
Trodde jo det... men skal sjekke.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Hvor langt er du kommet med bremseoppgraderinger?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Hvor langt er du kommet med bremseoppgraderinger?
Ferdig tror jeg. Originale 16 tommers tromler bak og Epytec med 312mm skiver foran.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

E30 servo? Beskriv forskjellen fra originalt, litt bedre, godt merkbart, eller revolusjonerende :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by 4x4syncro »

Ja akkurat det med E30 bremsekraftforsterker lurer jeg litt på om man merker noe forskjell :D
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:E30 servo? Beskriv forskjellen fra originalt, litt bedre, godt merkbart, eller revolusjonerende :shock:
Å, den hadde jeg glemt. Den er ikke montert enda.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Men det andre da? 312mm skiver og Audi kalipere?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Men det andre da? 312mm skiver og Audi kalipere?
Fungerer veldig bra. Ingen problem å låse hjulene på tørr asfalt. Og ingen varmgang å snakke om på tur ned fra gaustadtoppen. Har heller ikke følelsen av at jeg egentlig trenger større servo. Men har den nå liggende i tilfelle.

Derimot plager det meg litt at jeg ikke får brukt de litt mer godkjenningsvennlige 7x16 Ronalfelgene. Kanskje når klossene er halvslitte får jeg de på... Eller hvis jeg bytter til lengre pinneskruer og legger på en liten 5mm spacer. Hvis ikke får jeg vurdere å gå ned til 288x25 skiver. Da kan det hende BMW-servoen blir mer nødvendig. Vi får se.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Er igang med litt småjusteringer på interiørbelysningen etter å ha testet litt på Tinn. Satte jo for en stund siden i grønne leds i instrumentbelysningen, og da ble det etter hvert satt inn grønt i alt av knapper og brytere. Også i symbolene på Touareg kupelysene jeg monterte baki bilen. Tanken var at det for det første var kjekt med lys i brytersymbolene om natta, og at disse også skulle gi et visst nattlys i bilen. Dette viste seg å gi litt vel mye "aliens"-preg på nattbelysningen, så nå skifter jeg til rødt. Håper det blir bedre.

Og så setter jeg på en dimmer på kupelysene, det ble litt mye flombelysning i bilen med alle kupelysene tent. Så får vi "finjustere" med telys om nødvendig.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har jo hele tiden hevdet at det finnes originalt takskap til å ha under taket bak som går i hele bredden (altså uten høyskap på venstresiden) OG som er beregnet til original hevetaksengebunn. Dette har jeg sett avbildet i diverse kataloger, men aldri sett i en virkelig bil.en
Her fra 1980 brosjyra (til og med med det halvhøye hevetaket, tror igrunn jeg vil ha et sånt og... :D ):

Image

Men plutselig dukket denne opp på the Samba.

Disse bildene er fra en 1981 Joker fra New Zeeland. I Westfaliabrosjyrene fra 1980 står dette nevnt som et alternativt grunnriss, med full bredde seng og takskap, samt ekstra klesskap bak passasjersetet. Dette klesskapet har til og med et lite klappsete sånn at det blir en ekstra sitteplass ved det bakre bordet. Det står imidlertid også at dette innskrenker den innvendige plassen kraftig, og at skapet enkelt kan demonteres når det ikke er i bruk.


Image

Image

Image


Akkurat slik vil jeg ha det i taket mitt. Trenger litt mer oppbevaring for diverse småtteri, og i tillegg til takskapet skulle jeg gjerne hatt "krydderhyller" over gardinene. I og med at disse som er på bildene er som hønstenner å regne, må de nok egenproduseres. Tenker jeg får tak i endestykkene til vanlige krydderhyller, de finnes bla hos Günzl til en overkommelig pris. Og så lager jeg selve hyllene, de er bare vanlige metallprofiler.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Ser at nyere krydderhyller har en litt annen utforming. Og det er også forskjell i fasongen på endeplatene:

Tidlig endeplate som på den 81modellen over:
Image

Nyere versjon, her i grått:
Image

Image

De nyere ser litt mer elegante ut, får se hvilke endeplater det egentlig er Günzl har.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Slik takhylle har jeg hatt. Lurer på om ikke rapid fikk den av meg?

Og sjekk ut tanken til Polo 6n. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

OddN wrote:Har prøvd å rette på hjulvinklene. Har en slik magnetisk sak:

Image

Og selv om den ikke kan måle seg med dagens laserapparater, så gir den et ganske greit bilde på om camber og caster er i nærheten av hva de skal være. Og den er i allefall god nok til å si om høyre og venstre side er lik.

Og en hyssing og to bukker gir et greit bilde på toe-in.

Så da er en solid toe-out på høyre bakhjul, samt en litt vel heftig negativ camber på begge bakhjul justert vekk. Og foran var det litt vel mye toe in, også det er nå justert.

Og da ble bilen straks mer håndterbar også i fart som nærmer seg motorveitempo.
Du bruker bare en sånn og flytter den rundt, ikke sant?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote: Du bruker bare en sånn og flytter den rundt, ikke sant?
Ja. Du må først finjustere den mot noe du vet er i lodd. Hvis ikke finner du bare differansen mellom høyre og venstre.

Og så setter jeg den rett på bremseskivene, men det krever relativt åpne felger. Ellers må du være litt kreativ og lage til et feste. Aluminium er jo som kjent ikke særlig magnetisk :wink:
Post Reply