'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

I dag fortsatte jeg med ett kapittel i serien "Odd gjør ting han ikke kan", og også denne gangen inkluderer det å kjøre symaskin. Kanskje jeg en gang i fremtiden blir så selvsikker at jeg gyver løs på Recaro-trekk.

Nuvel, jeg har jo hatt en enslig Multivan framstol i Saigabeige stående, og hver gang jeg kikker på den legger jeg merke til at det ene armlenet (det som er ifra en vanlig saigabeige Coachstol) skriker imot meg.
Denne:

Image

Stoff har jeg, og da er det igrunn bare å sette i gang.

Spretter av stoffet på Coacharmlenet og deler det i biter. Tenker jeg bruker skaisidene om igjen da disse er identiske på Multivanarmlenene og.

Image

Image

Glemte helt å ta bilder mens jeg satt og sydde, men slik ble altså resultatet:

Image

Og montert på stolen:

Image

Og nå er det rimelig klart at resten av stolen trenger en rens... :shock:
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

En annen grunn til at jeg har kastet meg over den Multivanstolen er at jeg muligens får byttet til meg ett Recarosete i lys beige. Litt usikker på nøyaktig hvilket sete det er, men dermed må jeg demontere det svarte passasjersetet jeg har i dag. Så inntil videre får dette Multivansetet fungere som passasjersete, og så ser jeg hvor eventuellt den nye Recarostolen havner etter hvert.

Men det ultimatet hadde vært to beige Recarostoler foran, så om noen sitter og ruger på et Recarosete med sånn farge, er jeg mer enn gjerne villig til å overta det mot en passende kompensasjon. Kan til og med tenke meg til å bytte den svarte CSE-Recaroen mot et annet Recarosetet så lenge det er beige.

Her er det "rette" Recarostoffet (trenger ikke være nøyaktig slike seter, bare vangene har samme farge og mønsteret i midtstykkene er likt):

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Jeg har jo lenge hatt liggende deler til original cruisekontroll. Riktignok til en automatgiret 112i, men det meste er likt. Og så har jeg sagt til meg selv at den dagen jeg finner en brun blinklysspak med cruisekontrollknapper, vel vitende om at dette er hønsetenner, ja faktisk hønsevisdomstenner, så skulle syncroen få dette montert.

Det er jo flere VW-biler som har sånn spak, både Golf 1/2, Passat 32b og sikkert enda flere, men en av forskjellene er fasongen på selve spaken.

Slik ser en ekte T3-spak ut (og denne er til og med brun sjekk 90V suffixet på delenummeret):

Image

Her er den svarte spaken jeg har (tror den og er en ekte T3-spak):

Image

Og dette er vel en Passatspak:

Image

Men å finne en i brunt nå virker temmelig umulig. Fikk et tips for et par år siden om en som ble lagt ut til salgs, men den var solgt før jeg fikk summet meg til å reagere.

Men så slo det meg at det kunne være en annen løsning. Det finnes en annen VAG-bil som hadde alle mulige grelle interiørfarger på tidlig åttitall, nemlig Porsche. Og deres 924/944 delte jo mange komponenter med VW og Audi. Og etter litt intensiv googling viser det seg at, joda de har samme innfesting på spakene som T3'en og jammen finnes de også i brunt. Må være fra en 924 eller 944 før 86 for å passe.

Så etter en kjapp ebay-seanse er en slik spak på tur over dammen. Brukt riktignok, da de var litt vel dyre ny.

Image

Men så, etter å ha trykket "buy now" begynner jeg å studere bildene... Og det viser seg at merkingen er en anelse forskjellig.

Slik ser en standard VW-bryter ut:

Image

Og slik ser Porschebryteren ut:

Image

Image

Slik jeg forstår dette har de byttet om på "set/fix" og "resume", eller "ein/beschl" og "aufn" som de er merket på tysk. Og da blir jeg jo litt i tvil om selve bryteren er identisk og at det bare er merkingen som er endret. Set- eller fix-knappen i enden av spaken brukes jo til å få kontrollen til å holde den aktuelle hastigheten konstant. Mens resume (aufnehmen på tysk) betyr å gjenoppta tidligere innstilte hastighet, feks etter en oppbremsing. Disse knappene bruker også til å øke hhv redusere allerede satt hastighet, men hvilken gjør hva? Dette må vel bestemmes av hjernen som styrer det hele... Og den er egentlig fra Audi. Alle T3 syncroer med cruisekontroll har forresten hjerne fra Audi 100 (delenr som begynner på 44) så det har nok noe med utvekslingen å gjøre.

I tillegg blir det spennende å se om fasongen på spaken blir å passe til T3 rattet. Kanskje jeg egentlig skulle ha malt den svarte spaken jeg allerede har brun... Eller kanskje jeg må finne meg et brunt Porscheratt :D
Last edited by OddN on 02 Nov 2018, 21:11, edited 1 time in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Sjekket instruksjonsboka til syncroen, og der står følgende:

Image

Fix-knappen brukes til å aksellerere, men det står ingenting om å redusere farta.

Finner ingen beskrivelse av Porsche sin men antar det er likt. Det jeg derimot fant var at Porsche sin cruisekontroll ikke slår helt av når du trår inn kløtsjen, den bare "pauses" og så er den automatisk på igjen når du har sluppet kløtsjen. Det hørtes igrunn kjekt ut.

Har sjekket koblingsskjemaene for selve bryterne og VW og Porsche er identiske oppbygd, så dermed skulle det ikke være noe i veien med å bruke Porschebryteren til T3 (eller Audi) hjernen.
Last edited by OddN on 02 Nov 2018, 20:05, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Den funksjonen vil da si at du girer og slipper clutchen og fortsetter på CC automatisk, det skulle jeg gjerne hatt på opptil flere biler. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Den funksjonen vil da si at du girer og slipper clutchen og fortsetter på CC automatisk, det skulle jeg gjerne hatt på opptil flere biler. :D
Enig. Syns det hørtes veldig kjekt ut. Nå er det bare syncroen som er manuellgiret her i huset så det blir bare et savn på den.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har studert skjemaene for cruisekontroll og da slo det meg at det må være lett å få en tilsvarende funksjon som det Porsche har.

Image

T3en har doble brytere på brems og clutch. I tillegg til å gi et elektrisk signal til hjernen om å kutte fartsholdingen, åpner de også direkte to vacuumbrytere som kutter vacuum til klokka som styrer gassen. Hvis systemet kun hadde hatt vakuumstyring på clutchen og ikke strømbryter burde vel cruisekontrollen gjenoppta funksjonen når clutchen slippes ut igjen? Eller er det noe jeg ikke ser her? Regner med VW har tenkt ekstra sikkerhet når de har to separate systemer som tilsynelatende gjør det samme?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Her er forresten utdrag av skjemaet for cruisekontroll på manuellgiret T3 nyere enn 89:

Image

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Legger ut dette bildet også. Det er et utsnitt av delekatalogen og viser braketten som holder vacuumklokka på dieselpumpa. Dette er visstnok samme del som alle andre VW modeller med cruisekontroll og mekanisk dieselpumpe.

Image

Selve braketten:

Image

Og montert ser et altså slik ut:

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Recarosete ja. Var i går og hentet det jeg trodde var et beige Orthoped 81 av samme generasjon som de setene jeg allerede har, men der ble jeg altså littegrann lurt... Det vil si, ikke mer lurt enn at setet ble med hjem.

Det er altså et Orthoped 81 som betyr at det har det gamle designet. Flat sittepute med et smalt bryterpanel på ene siden, dessverre høyre side i dette tilfelle. Dessverre fordi jeg hadde tenkt at dette skulle være passasjersete. Og med elektrisk ryggjustering, elektrisk vacuumpumpe til tre luftkammer i korsryggen, separat justering av øvre del av ryggen og manuell justering av sidestøttene på ryggen. Altså alt det et Orthoped fra sent åtti/tidlig nittitall skal ha, og alt virker.

Men trekkene har jeg aldri sett før. De er lyse brune, ikke riktig så lyse som de jeg trodde det var, men heller ikke så mørke som de Recaro før i tiden kalte brun. Ensfargede sider og vanger og mønstrede midtstykker. Og mønsteret er det som Recaro kom med midt på nittitallet som heter Artista. Så det er åpenbart originale trekk. Dette mønsteret har jeg imidlertid aldri sett i annet enn svart og grått, og aldri på et så gammelet sete som et Orthoped 81. Og da tenker jeg at sjansen for å finne slike trekk til CSE'en er lik null. Så her må det syes noe uansett... Men hva vet jeg ikke enda.

Slik ser det altså ut:

Image

Samme mønster som på disse vesentlig nyere setene (her en brosjyre fra 95):

Image

Men ikke akkurat den fargen jeg hadde håpet, som er slik:

Image

Oppgradering, ja absolutt, det er jo tross alt elektrisk. Men ikke helt i mål likevel. Kanskje blir dette førersete i vinter mens jeg lager nye trekk til CSE'en.
Totto
-
-
Posts: 252
Joined: 05 Feb 2005, 00:51
Car: t4 Dehler Maxivan GL
Location: Mandal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Totto »

Hei!
Har du funnet på en ny løsning med bilder?
Utifra noen : skjønner jeg at det skal være noe bilder av setene, men jeg kan ikke se noe annet en noen åpne linjer.
Jeg ser er en Porschebryter i innlegget om crusecontroll og en multivanstol i øverste innlegget!
Bruker Mac, og det ser likt ut i safari og Opera. I Firefox står det Bilde der bildene skulle vært!
{;-)
Totto

Og vips der var alle bildene tilbake! Kanskje det var en bildetjenste som hadde litt trøbbel?
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Totto wrote:Hei!
Har du funnet på en ny løsning med bilder?
Utifra noen : skjønner jeg at det skal være noe bilder av setene, men jeg kan ikke se noe annet en noen åpne linjer.
Jeg ser er en Porschebryter i innlegget om crusecontroll og en multivanstol i øverste innlegget!
Bruker Mac, og det ser likt ut i safari og Opera. I Firefox står det Bilde der bildene skulle vært!
{;-)
Totto

Og vips der var alle bildene tilbake! Kanskje det var en bildetjenste som hadde litt trøbbel?
Er vel sånt man bare må regne med når man bruker gratis bildelagringstjeneste.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Disse siste er på plass, har ikke sett at de har manglet i det hele tatt fra mine enheter, men lenger bak i tid mangler det bilder fortsatt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Disse siste er på plass, har ikke sett at de har manglet i det hele tatt fra mine enheter, men lenger bak i tid mangler det bilder fortsatt.
Ja, det har jeg helt glemt. Skal sjekke om det bare er det postimage-suffixet som må endres.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Nysetet montert:

Image

Av en eller annen grunn gjengir ikke telefonen min brunfargen helt rett, for på bildet ser det slett ikke så verst ut. Men det er altså vesentlig brunere enn det ser ut til. Kanskje er det bare fargeprossesseringen i hodet mitt som er på villspor, siden jeg hadde trodd det skulle være det beige trekket. Og det er jo et uomtvistelig faktum at vi mannfolk ser verden i kun 16 farger, mens det motsatte kjønn skiller mellom sånn ca 16 millioner farger. Og fersken er og blir en frukt, ikke en farge! :D

Eller kanskje er de setene jeg kaller beige akkurat like brune som dette, og at alt koker ned til at fargene er forvrengte på bildene. Har nok ikke sett et slikt beige Recarosete på mange år, så det kan jo være at husken er litt på bærtur. Men skulle vært interresant å sammenlignet de live da.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

Ser jo riktig så bra ut :D
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Disse siste er på plass, har ikke sett at de har manglet i det hele tatt fra mine enheter, men lenger bak i tid mangler det bilder fortsatt.
Ja, det har jeg helt glemt. Skal sjekke om det bare er det postimage-suffixet som må endres.
Sånn...

Nå har jeg gått igjennom hele tråden og reparert de bildelinkene jeg kan. Det er noen få på side 11-12 som jeg faktisk ikke har originalbildene til. De gikk nok tapt da Imageshack gjorde det bildegisselstuntet sitt for noen år siden. og så er det en og annen link til ebaybilder og lignende som selvsagt er borte og hvor jeg ikke husker hva det egentlig var bilde av.

Men det aller meste er nå rekonstruert.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Oppdaget en liten sprekk i ene tåkelyset her om dagen. Og sånt kan man jo ikke kjøre rundt med. Har liggende et par ekstra lykter, og jeg kjøpte jo også to rammer hos Jarle her på Tinn, så da passer det godt å ta en liten oppfriskning. Etter en runde med fint sandpapir og derpåfølgende påstrykning av Polytrol ble rammene riktig så svarte og fine. Fant frem de to fineste lyktene, en jeg har er splitter ny i tidsriktig eske, det sitter langt inne å faktisk ta den i bruk, men må man så må man. Den andre jeg fant er nok også ganske ny, er en av et par solgt som Jaguarlykter med kromma hus og denne ene bar preg av å ha vært byttet da den er så å si strøken i glass og reflektor. Dette er også originale Hella 155 lykter, med identisk glass og reflektor som P Zwo. Eneste "forskjellen" om man kan kalle det det, er at som Hellalykter med kromhus sitter lyktene festet med plastklips, mens P Zwo har brukt skruer og karosseriklips, så klipsene må flyttes over til de nye lyktene.

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Det ble litt uhensiktsmessig å ha bryterpanelet til Recarosetet på yttersiden så her er det bare å bygge om. Med deler fra et Orthoped passasjersete med ødelagte trekk er jeg nå i ferd med å bygge om dette setet til et passasjersete. Men nesten alt er forskjellig. Det var ikke så enkelt som jeg først tenkte, at det bare var å montere et "passasjersetepanel" på andre siden. Hele ryggmekanismen er speilvendt, motoren for ryggjustering og pumpa for de oppblåsbare putene sitter på motsatt side, og selv metallrammene til både rygg og pute er speilvendte. Men til slutt ser det ut til at jeg får det sammen igjen som et fullverdig passasjersete.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

På tide med en liten nyttårsoppdatering her.

Det brune Recarosetet har ligget i biter siden jeg demonterte det for over en måned siden, men nå var det på tide å se litt på det.

Som nevnt er absolutt alt speilvendt, men med deler fra et defekt Orthopäd passasjersete ser det nå ut til å bli bra. Det er imidlertid et par plasser til og med stoffet er ulikt, nemlig rundt innfestingen til ryggjusteringen og hendelen for vipp av ryggen. Sistnevnte trenger jeg jo strengt tatt ikke så jeg tar nok ikke nytt hull til den. men hullene for hengslene til ryggjusteringen er ulike på høyre og venstre side, så der blir det et par hull i stoffet som ikke skulle vært der. Får se hva jeg kan finne på for noe lurt der.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Og så må jeg nesten vise frem en av julegavene...

Image

Er spent på å prøvekjøre denne på tur.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Italjohn wrote:Denne?
Ja, akkurat den er det.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by ducce999s »

Fungerer perfekt bruker den i koia

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

ducce999s wrote:Fungerer perfekt bruker den i koia

Sent fra min H9436 via Tapatalk
Bra å høre. Har du testet den nå på vinteren? Eller du har den kanskje inni koia sånn at den er varm?
Post Reply