Ujevn gange og hakking etter bytte av kamreim

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Gunnar Schrøder
Posts: 14
Joined: 10 Jan 2019, 08:34
Car: T4 handicappbil
Phone: 97149561
Location: Lørenskog

Ujevn gange og hakking etter bytte av kamreim

Post by Gunnar Schrøder »

Ujevn gange ved kaldstart:

Vi har en T4 1998 Diesel 2,4 liter motor. Den er nu gått 155 000 km. Ble kjøpt 2017 med 133 300 km på klokka.

På dette forum fikk jeg tips om kaldstart: Trekk ut hendelen, glød motoren og vips start på ett par sekunder, om ikke på ett sekund.
Her finnes det tydeligvis mange som har greie på litt av hvert hva diesel angår.

Det var byttet registerreim på den ved ca 120 000 km 2014 og tenkte det kanskje var best bytte nu. Deler ble anskaffet fra Tyskland, men det viste seg disse ikke var kompatible til tross for alle referanser tilsa det. Skaffet derfor settet fra Biltema og det var riktig. Jeg har det feilsendte settet liggende i om noen ønsker overta det. Husker jeg ikke feil var totalprisen inkludert post til Sverige ca 850 kr og det ligger trygt hos naboen i Sverige for øyeblikket.

Nok om det; det ble byttet reim og vannpumpe samt drivreim for generator med mer, alt etter boka. Naboen er tross alt bilmekaniker og en trollmann med SAAB som specialitet. Han har selv en flåte av T5 og T6 til utleie.

Etter at han hadde byttet alt viser det seg at bilen starter like lett som før, men nu hakker den og rister, avgir røyk og mistrives litt. Det hele varer en halv minutt til ett minutt før den ligner på den gode gamle motoren. Jeg liker ikke å gi gass for å få opp turtallet slik at den "klarer strupen" tidligere. Det sitter i fra gamle dager da jeg kjørte en gul Massey Ferguson traktor med dumperkasse bak, ikke bremser på traktoren men dumperkassa hadde! Glemmer ikke skiltet i førerhuset: "DO NOT RACE A COLD ENGINE!.
Var oppe i Østerdalen forrige uke hvor det var minus 10 om morgenen men starten gikk som ovenfor, hakket og harket litt som i garasjen før den "rensket strupen" og ble den gode, gamle motoren.

Har dette ærverdige forums medlemmer noen tips/forslag til hvorfor den fikk denne astmatiske oppførsel.

Vennlig hilsen Gunnar
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Ujevn gange og hakking etter bytte av kamreim

Post by Der Postmeister »

Sjekk gløding iallefall.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply