Sikkerhetsbelte som setter seg fast! (innrullet posisjon)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Caramæll
Car: T4 1997 2,5 TDI
Phone: 90547838

Sikkerhetsbelte som setter seg fast! (innrullet posisjon)

Post by Caramæll »

Først av alt: Flott forum! Jeg er ny her.

Har kjøpt caravelle for noen måneder siden, en 1997 2,5 TDI 5-seter.
Jeg er godt fornøyd, men et par småting irriterer meg litt. Kanskje kan noen komme med innspill.

1. Sikkerhetsbelte til føreren (dvs. undertegnede) har en tendens til å sette seg fast på snella. Søkte på forumet her og så at andre har hatt trøbbel med at belte ikke vil snurre seg opp. Men hos meg sitter det altså fast i nesten innrullet posisjon (skjedde når jeg skulle dra det ut for å spenne meg fast). Det har skjedd et par ganger før, og kommet løs etter en dag el to. Det later til å skje oftere i kaldt vær (har hatt 15-20 minus ganske stabilt etpar uker), men vet ikke sikkert. Nå sitter det i hvertfall FAST. Fremfor det å være et irritasjonsmoment, snakker vi jo en ganske lei sikkerhetsbrist.

Noen som kjenner til problemet? Jeg må antakelig opp med panelet på stolpen for å inspisere snella. Må jeg demontere mye for å komme til?

2. Skyvedøra sliter med å "bite seg fast" i låsen når det er KALDT. Det vil si, døra passer fint. Bare låsen som ikke tar ordentlig tak. Sitter som regel ved et par velkalibrerte trykk med håndflata. Men så blir det mye løping rundt bilen når jeg har passasjerer.

Hva er beste smøring av låsen i så kaldt vær? (ca 10 - 20 minus) Vanlig grease?

Takker for svar
T2 Transporter 1976 Westfalia Taigagrün - Lost love
T4 Caravelle 1997 2,5 TDI
Haribo82
-
-
Car: T4 Caravelle 1997 2.5 tdi

Re: Sikkerhetsbelte som setter seg fast! (innrullet posisjon)

Post by Haribo82 »

Caramæll wrote:Først av alt: Flott forum! Jeg er ny her.

Har kjøpt caravelle for noen måneder siden, en 1997 2,5 TDI 5-seter.
Jeg er godt fornøyd, men et par småting irriterer meg litt. Kanskje kan noen komme med innspill.

2. Skyvedøra sliter med å "bite seg fast" i låsen når det er KALDT. Det vil si, døra passer fint. Bare låsen som ikke tar ordentlig tak. Sitter som regel ved et par velkalibrerte trykk med håndflata. Men så blir det mye løping rundt bilen når jeg har passasjerer.

Hva er beste smøring av låsen i så kaldt vær? (ca 10 - 20 minus) Vanlig grease?

Takker for svar
Graatis med ny bil.

Jeg har bare brukt vanlig låsolje. Det funker det og det er værst rett etter at man har vasket bilen. Da fryser vannet og det er litt kondens her og der som oxo fryser.

Det med beltet vet vel andre bedre ennn meg om.
royterje
Car: t4 +++++
Phone: 45423537

Post by royterje »

samme helvete med selen har eg også. og eg er av typen som tar på selen under kjøring og det blir panikk noen ganger :lol: . men eg må "trille" litt på tromelen (inni stolpen) med en finger så virker selen som normalt igjend.
det er jo en varebil så det delselet som dekker for tromelen er nå borte for godt.

men hadde vært nice og vite ka som feilier den
1981mod vw lt35 bobil
1981mod vw lt35 bilberbingsbil
1997mod vw transe 2,5tdi
2005mod vw transporter 2,5tdi 4motion lang og blå
1985mod vw golf2 vr6 turbo rslykter recardo intriør og 0 rust
1986mod vw golf2 syncro 1,8l 20v med stor turbo og datasprut
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Bruk låsolje uten sprit, låolje med sprit er flott til å tine låser men fordamper bort.

Vet at 2stk bilbelter har vært byttet i min bil før jeg kjøpte den så kanskje dette er en svakhet på T4??
Tom
Bodø City
Image
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Jeg hadde samme problem med beltene mine. De sluttet å virke like før jeg skulle kjøre.
Siste det skjedde var i Tyskland i sommer og jeg like godt satt bilen hos VW og fikk satt in en ny en. Tror det kostet meg ca 80 euro ferdig montert.
CarlOt2
-
-
Car: T1, 3 og 4 +Golf1

Re: Sikkerhetsbelte som setter seg fast! (innrullet posisjon

Post by CarlOt2 »

Caramæll wrote:

Hei. Noen som har forklaring på hvordan en tar av trekket på den skyvedøren, og skisse som viser hvordan låsen er satt sammen?? (jeg har samme problem med døren som trådstarter....selv når det er varmt ute. Og døren går ikke skikkelig i lås.. )

Carl Otto
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Re: Sikkerhetsbelte som setter seg fast! (innrullet posisjon

Post by Torbo »

Beltet kan vaskes i vanlig Zalovann og henges til tørk ved å bruke klesklyper over natten eller lengre slik at de kan tørke. - Etter først å ha tørket så godt som mulig med hånkle, evt. forsiktig med hårføner.
Beltet må ikke varmes mer enn en man kan ta p ådet, da nylon blir svekket av varme.
Dette rådet fikk jeg fra Loyds Industri i Fredrikstad for mange år siden.
Biler lakkeres jo med beltene i, så der (rundt 70 grader i lakkboksen) er vel et grenseområde?
I mange tilfelle, også egenerfaring vil beltene bli myke og fine og ruller lettere ut og inn etter en real rengjøring.
Hjelper ikke det, må nok beltene m. rulle byttes...
Jeg tør ikke anbefale å åpne snellene, da det er noe av bilens viktigste sikkerhetsutstyr.
Ifølge enkelte bilprodusenter har også beltene begrenset garanti og holdbarhet, så det kan jo være noe så sjekke nærmere om man vil?
Torbo
Post Reply