Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Re: Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

Post by ducce999s »

Rudeboy wrote:tepperens/høytrykksspyler som jeg kan få lånt, mener å ha hørt "noen" har.

hør med indian ref tråden om når han velta reke bollen i bilen
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Som nevnt andre steder er vinteren i Østerdalen tidvis streng. Førsteuka i januar hadde vi 34 blå samtlige netter igjennom, og bilen ble ganske nedkjølt som følge av vær og føre.

Jeg hadde på motorvarmer men etter en tid virket det som om den ikke ville være med lengre. Jeg begynnte da å lukte på DEFA Smartstart, denne todelte kommunikasjonsenheten som har sende/mottaksenhet i bilen og en controller "for nøkkelknippet" som flere vil ha det til, her inne :roll:

På slutten av kuldeperioden i januar, rygga jeg med kabelen stående i både kontakten under frontfangeren og 230V-boksen jeg får strøm fra. Lokket på kontakten under fangeren dro sin vei, og fra da av har kontakten samlet så mye veisalt og skjit som den bare har maktet, slik at det til slutt ble overledning/kortslutning idag da jeg skulle fikle litt med å endre tidspunkt for motorvarming.
Jeg fant ut at det enkleste er å bare kjøpe ny kabel som da erstatter den fra relé 838 og "ut i friluft" og at det da like greit var å bare bytte til den nye "ECO"-kabelen med ny type kabel for påkobling til reléet.

Så gjort, så prøvest skal !

Nappa ut gammel kabel fra reléet og døtta inn den nye, og kobla så den grønne ECO-kabelen på 230V.

Alt funker. Simpel jobb 8)
Alt jeg nå skal gjøre er å føre ny kabel fra batterirommet hvor relé 383 befinner seg og ut til friluft hvor det jo er normalt denne kontakten med fjærbelastet lokk skal være.

-Men siden jeg var på Mekonomen og har moderasjon via VW/Audislub Norge så spurte jeg etter pris over disk for hvor mye de skulle ha for DEFA Smartstart, og da både sende/mottaksenheten og håndcontrolleren. -Joda, det skulle jeg få for kroner 1.875,- siden jeg jobber der jeg gjør.

Da kjøpte jeg en, og rekker jeg ikke skru den inn i Tyskerbrakka har jeg den til neste bil for potensialet med å fullstendig styre DEFA og i tillegg Eberspächer fra samme håndenhet frister mektig - pluss at jeg er såpass gammel at å vase rundt uten hansker i minus 34' er ikke lengre moro.

Så da utfordrer jeg dere alle - sjekk ut hvor mye moderasjon dere kan få for disse delene, om dere småpønsker på å skaffe det - koster ittno å spørre og selv om jeg da kjøpte idag sparte jeg rundt 600,- på det ift kampanjeprisene hos Thorshov Bilrekvisita.

Sånn kan det gå.

Tyskerbrakka hilser, hun storkoser seg med DEFA påkoblet og blokkvarmer som gir henne god varme i kroppen hennes :D

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ettersom to Multivans i blå utførelse til rundt 215k enten har mistet vår interesse (Romsdal) eller blitt solgt (Tynset) så maila jeg bankdama idag og anmoda om en aldri så liten økning i lånebeløpet.

Så får vi se, da. det står en T4b Multi i lys blå utførelse i Tromsø, dritlangt å reise for bare å se på en bil, men selger er vennlig og svarer godt for seg (kryss i taket) og jaggu er ikke bilen til salgs i Møllerkonsernet, da.
6 mnd garanti sier'n, en del deler fra rundt 4k og oppover er bytta det siste året. Får se hva bankdama sier, da. 8)
Jeg skal opp dit etter påske ifm et skirenn jeg skal gå, og jeg så for meg å reise opp dagen før rennet til nettopp TOS - da er det jo uhyggelig enkelt å hente bilen, men steike hu skulle fått seg en overaskelse om jeg kjører sørover med nybil og kommer helga etter til Oslo (kjøre ned på et døgn eller sånn ca det og ankomme Oslo etter ei ukes arbeid, seff) og sier "her er'n" :lol:

Men om den går i orden og bilen enda ikke er solgt, så gjenstår avgjørelsen om hva jeg gjør med Tyskerbrakka. Har ikke lyst å selge den, så eventuellt leverer jeg inn skiltene og betaler årets avgifter. Skrur påd en nå og da, flikker rust nå og da og hvem veit - om fem år er det 25-årsjubileum i Tyskland for bilene, se URL'en som jeg linker til i signaturen min :wink:

Skulle jeg selge har jeg et hav av stash og deler til bilen, regner ikke med at ny eier overtar disse og ikke gis de vekk. Lang liste med stash :roll: Så lang at jeg må bruke tid på ikke bare å samle delene på ett postnummer, men også må slite litt med å finne fram til alt om man skal lage liste over dem ifm salg. -Med mitt tempo blir vel dette dratt med til Tinn i september og forsøkt solgt for bra priser der :lol:

Satt og regna på det, hva det ville koste å gjenanskaffe dette nytt - med Just Kampersteltet og garasjejekk 6 bukker passerer innkjøpspriser 15k :shock: Godt ikke konemor veit om det :lol:

Venter i spenning på bankdamas svar.

mvh,
Yngve S
jo--and
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98, kort
Phone: 98-48-65-62

Post by jo--and »

Hei.

Er det noe lignende denne du er på jakt etter???

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=21114298

Syntes den ser meget pen ut :)
John Andersen
Vi er lykkelige eiere av
VW T4 2,5 tdi 6 seter kombi -98 mod
Bmw 320 I automat - 98 mod,
(som kjøres av min bedre halvdel)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Yep, den er et godt eksempel på hva familien leter etter - med rekti farge for vårs, og det som er.

Akkurat den i Bergen har jeg fått to ganger i søkemotoren på Finn (inkl. idag) men jeg husker ikke hvorfor jeg slo den fra meg sist gang.

Kanskje fordi den selges privat ? Husker som sagt ikke. Men når det er sagt liker jeg at de har tatt vare på lakken, de har no papirer som bekrefter hver gang det er gjort forebyggende (?) tiltak mot sjølufta borte i fiskerlandsbyen i vest 8)

Den der har jo sykkelstativ for bakluka og det må jeg ha meg - greit nok Thulestativet jeg kjøpte til Tyskerbrakka klemmer tålelig bra om hengerkula slik at det kan henge tre DBS Finse voksensykler bakpå, men jeg ville følt meg tryggere med lukestativ istedet. Kall det overtro mot ett festepunkt vs fire festepunkt og to støttepunkt som den ramma man henger på bakluka har.

Alt i alt har jeg vel kjørt 24 - 26 timer med kulefestet fra Thule (det er ikke den cheap o-skjiten som ser ut som den er kasta ut fra Biltema, jeg veit Thule har en slik også (mener min kosta 800 utenom kampanjeperiodene, mens den stusselige koster 500 til vanlig).
Min har lås, og sitter slik at "Langfinger-Lars" og vennene ikke gidder hente sykler fra bakpå bilen - gateparkering ei uke i de mest varme & øltørste maidagene er prøvd. Gikk fint, det :wink:

Men med lukestativ får man hengt på en henger i tilfelle man skal gjøre som Tage - ta med mer bagasje enn man ønsker ha med inn i en camper. Caravellen sover man jo ikke i (som familie, alene er det null problem) og der kan man ha bagasjen med i bilen.

Den bilen i Bergen er ok nok, den men som sagt er det "noe" som fikk meg til å gå videre ift akkurat den.

Vi har med oss like mye i en Multi som vi vel til daglig har i Tyskerbrakka, men får samtidig muligheten til å overnatte i sengelignende møblement og har oppvarming til tidlig vår eller seinhaustes i form av Eberspächeren. Skal vi overnatte har jeg jo detta just Kampers-teltet (Space Awing) som definitivt sikrer velvære, komfort og rom å bevege seg på for en helgetur ett eller annet steds hen. -Jeg begynner vite av etpar ok steder for to+ overnattinger her på Østlandsområdet fra Grenland til Halden og oppom Dovre/Femunden som ytre begrensninger - en del steder å ta av :wink:

En bråte av det "utstyrslageret" jeg har på Tyskerbrakka er rene campingdeler, ventiler for framvinduene og skyvevinduet på høyresiden, allerede nevnte telt, diverse "løsøre" for camping og overnattingsturer.

Når jeg sier camping er det ikke nødvendigvis "campingplass" involvert i begrepet, vi har jo allemannsretten som jeg er tilhenger av 8)

Eneste mod jeg kommer gjøre på en Multi er å få takfeste for bøyler slik at takboks, senere anskaffet kayak/kano og lengre kolli kan festes på. Husker jeg rekti er lastevekta for taket på disse bilene bare 50 kg men det er egentlig ingen sak ettersom jeg ikke ser for meg å ekspedisjonsrigge en Multivan på taket - skulle jeg det ville jeg satt på swing away carrier for reservehjulet på bakluka istedet for å slenge dem oppå taket.

Treffer brodern idag eller imårra, da får jeg antakelig vite inngangshøyden i bomberommet der han har sin ubrukte garasjeplass - det med tanke på om jeg skal beholde Tyskerbrakka 8)
Jeg fikk ikke svar av ham i tide for Magne sin eminente '84-mod "Lille Blå" som jeg så for meg å kjøpe til kona for å ha på lur til den dag hun har førerkortet i neven.
Nå får jeg se om jeg får sikra Tyskerbrakka og så får jeg evt leite opp en Bay i ettertid. Spørsmålet om plass til bil er evig her i Oslo, mens jeg nå enda jobber for Staten har jeg væpna vakt på utendørsparkeringa mi så der skal det være null problem å ha bilen(e) stående - men jeg blir neppe der etter 31. juli i år.

Han karen jeg snakka med på gjensidige mente Multivanen burde registreres på adressen i Oslo og at Tyskerbrakka burde så registreres på jobbadressa mi siden jeg ukependler. Med 3.000km p.a ville tyskerbrakka ha forsikring på 2.000 i året. Og Multien med "bostedsadresse" i Oslo ville ha rundt 7k+. Jaja, får se om skiltene står på Tyskerbrakka om jeg beholder den eller om det blir en garasjebil for flikking og kos 8)

mvh,
Yngve S
jo--and
-
-
Car: T4 2.5 tdi 98, kort
Phone: 98-48-65-62

Post by jo--and »

Hei.

Syntes den så bra ut. virket velholdt. Nå er det ikke min mening å legge meg bort i deres bilkjøp :lol: men ville nå bare tipse. Regner med du får med deg det som kommer. :P . Gjerne kjekkere å kjøpe i butikk. Føler mer trygghet da. Alltid greit det når man finner en selger som klarer å skape tillit hos oss. Hvis ikke stikker man bare derfra.

Jeg liker best å ha huset etter bilen så den er fri når vi er i ro et sted. Vi er vel for det meste på campingplasser. Trives med det. Liker oss på østlandet i ferien. Blir vel gjerne litt hos søta bror i sommer. får se. Vi tar det som det byr seg og gjerne litt etter været. Har tidlig ferie i år(juni).

Synd med lille blå. Ser ut som den er i fin stand. Hadde sikkert vært en kjekk bil for henne.

Ønsker dere nok en gang lykke til med bilkjøp.

Jeg skal østover til helgen å hente en bil. Kombi, hehe. Den skulle være fin og jeg vil like den nær jeg så den, ble jeg fortalt. Selger var hyggelig og imøtekommende og det setter jeg pris på. Bilen skal klargjøres til uken.

Ha en flott dag
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du veit det er nordlandstreff i juni ?

Vi satser på å ta det ifm vår egen ferie, jeg må ta ut alle ferieukene før 1. august så litt feriering blir det jaggu på familien Glum i år.

Og uten henger eller sted å ha henger når den ikke skulle blitt trukket etter på tur, så blir det å skaffe en halvcamper som Multivanen jo engang er.

Krysser fingra for den i Tromsø, så får jeg se hvilken man nå engang ender opp med.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Avtalte med JimHell å kjøpe et sett med tjafs for å koble på kompressor, han ser for seg å handle en 230V for hobbybruk.

Syns å erindre det er et sånt sett man kan handle seg som gir spiralslange, dysesprøyte og no tjafs attpå som jeg sa som så at det skulle han jaggu få om jeg fikk lånekompressoren lenge nok til at jeg hadde fiksa utsia av Tyskerbrakka :D
En grei handel, spør eder mig.

Ellers skal jeg sette meg med en turplanlegger å myse litt på distanse og kjøreetapper i tilfelle økonomidirektøren i hustanden finner ut vi kan ta oss råa til å bruke 250k på å låne til erstatter for Tyskerbrakka. I verste fall blir det fra Troms og sørover, evt fra fiskerlandsbyen i Vest (kanskje det er verre enn å måtte fly nordover for så å kjøre nedover ?) eller hvor man nå engang ender opp med å handle bil fra.

Litt nytt om Tyskerbrakka er det vel, jeg opplever når den er kald (evt. rå, kanskje ?) at jeg gløder som normalt, og så skal til å starte - så begynner den å kinne på starteren. Av og til går det lenge uten at den tar gnist mens andre ganger så "later" den som om "hey, nå skal vi starte opp og kjøre vårs en tur" men så ombestemmer den seg akkurat idet jeg trekker på smilebåndet og tror bilen starter :?
Mener diagnose er å finne både her på forumet og en sånn PDF-fil jeg har liggende, skal lese meg opp om jeg får logga meg på web fra hybelen (Laptopen krangler online, den er treig og sær).

Ser for meg å bytte alle fem plugga når det blir varmere i været og hey, presto! jeg ser for meg å gjøre det fra fronten av bilen og ikke under som sist :lol:
Kanskje det er gjort på etpar timer ?
Peila olja da jeg var bortom ERJO og det var noe mindre enn midt på, så en dærsj olje før oljeskift når det blir varmt, er vel heller ikke å forakte.

Som nevnt, funker varmeapparatet foran kun på 0 eller maks så jeg funderer litt på hva jeg skal gjøre der - svarene ligger der, så jeg får vel lese meg opp og komme til konklusjon.

Bilen bruker noe mer fuel enn normalt, verkstedet gnægde om noe "drivstoffslange" sist jeg var bortom så en vakker dag legger jeg meg under og fløtter vekk dekselet under motorrommet og ser hvor det kan se ut som lekasje hen - hvem veit, kanskje det er en grei affære ? Så for meg å bytte slanger fra drivstoffpumpa og til sylinderne, så veit jeg jo hvor gammelt anlegget er på akkurat det strekket. Kanke koste allverdens, dissa slangene ?

Gutta nedi bakken reklamerer med "Byens billigste dekk" så jeg tenker på å se hva de skal ha for fire-fem dekk på felg (alu) og se om de er byens rimeligste. Hvis ikke foreslår jeg for dem å kutte en del i prisen, eller lese om seg selv i avisa :lol:

Nuvel, har relativt greit prisforslag andre steder ifra så om ikke så lenge må jeg jo kjøpe nye dekk til bilen. Og jeg har usle 17 felger jeg kan få dem montert på, så noe av detta må vel kunne kjøres med, vil jeg tro :D

Beholde eller selge Tyskerbrakka. Det er det store spørsmålet for tiden. Om det er plass og rom for bilen hos brodern, så setter jeg den der eventuellt uten skilter og tappa for motorolje med minst mulig fuel ombord. Da kan jeg svippe oppom og skru litt nå og da, strøm er det i veggen så det er ikke noe problem å holde på der.
Husker ikke om jeg nevnte hva forsikringsselskapet skulle ha for å forsikre bilen på 3.000km/året men det kom på kr. 2.000 pluss årsavgifta, da. Egentlig ikke så ille men med ev. nybil i emning så er det kostnader inne i bildet, da.

Vi har snakka om å flytte på oss bort til området som onkel Reisenda Mac holder hus i, men det blir vel utsatt nå som jeg sitter på lånefinansieringa til ny(ere) bil, tenker jeg.
Med ny kåk med egen parkeringsplass og / eller garasje har man jo lagringsplass til Tyskerbrakka på egen bostedsadresse og slipper frese opp og ned byen for å sjekke tilstanden på biler.

Mens jeg enda så etter om jeg kunne kjøpe Lille Blå fikk jeg via kjente et telefonnummer på garasjeplass i Oslo som jeg ikke undersøkte, og T3'ern gikk til andre. Får undersøke hos brodern om det er noe egnet sted å ha bilen på, jeg bodde der 4 år og 9 mnd for rundt 10 år tilbake så egentlig burde jeg visst sjøl men det er for lenge sia :)

Antar at å skru opp bilen som jeg har lyst til kommer koste omtrent ti laken, det er en investering verdig en bil man ikke kvitter seg med - om ikke russen hoster opp 30 til 35 laken, da :lol:
Så kommer lakkjobb og om det holder regner jeg med utstyr, deler og kjemikalier vil koste under 3 laken - da er det inklusive trykkluftverktøy, noe å pusse ned lakk/rust med og "resten". Satser på at panseret kan tas i samme prisgjettinga, slik at jeg får på den smussavviseren jeg handla på Landstreffet, da :lol:
Øyelokka fra Kamei ligger der og samler støv inntil den jobben er unnagjort, også. Mye deler som ligger og venter på at bilen skal bli shinet, så egentlig burde jeg kjøpe ny bil, og deretter finne meg en plassmed 230V og nok kontakter og sette igang en måneds tid. Men så skal man jo jobbe for føden, også da.

Så det blir ikke idag. -Ikke idag heller.

mvh,
Yngve S

EDIT - ingen bilder. -Ingen bilder idag heller :lol:

Springer ut og tar etpar mens dagslyset enda er her, funker laptopen kommer de i eftas/kveld !
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Var oppom i steikende sol, rene påskeværet da jeg var oppe "halvveis til Hunter" på Rv-134 i Tokke igår.

Kjørte avgårde om mårran og starteren er noe kranglete på mårran, dvs ved kald bil. Men etter fire-fem forsøk bar det ivei over Majorstua og bortetter Ringveien til man fant E-18 og det bar til Solirikkiokokko-land der jeg elegant forserte brua og tok av på Rv-134 :D

Statoilkoppen ble flittig brukt, ettersom jeg var low on fuel fra start av men etter å ha fyllt opp både kopp & bil bar det videre (fallt inn i en handle-skjit-sykdom igår, mye "nødvendigheter" som ble med i bilen, ja) mot Kongsberg.

Småglatt på mårningen men etterhvert som sola tok tak og biler spredte saltet ble det løssørpe som flytta seg etterhvert som trafikken passerte og det var greit veigrep fra sånn ca. Notodden og videre - selv i de dypeste, mest fjerntliggende (for solstråler, mener jeg) dalene før Seljord hadde godt føre.

Varmeaparatet foran er bare på 5 eller 0 så jeg hadde det på fra start av til jeg henta diesel rett etter start, ellers gikk det bakre på to eller en. Og det holder, kan godt være sola som holdt kupéen varm ellers - gleder meg til kjøreåret 2010 8)

Etter kvitteringa fra Statoilpumpa har jeg på forrige tank 1.08 l/mil og det er ikke et faktisk forbruk men også et tap iberegna det nivået - de nevnte på Møller at jeg kan ha en slange langt unna selve motorblokka som ser ut å lekke :roll:
Så jeg må finne ut hvilken, skaffe slangen og bytte den før jeg skal på noe langtur med vekt ombord, for ukependlinga vil koste nok om jeg skulle ha kjørt ett år med etpar desiliter mer i forbruk per mil :lol:

Men så lenge de sier det er langt unna varme deler/ting som skaper gnist/varme så tar jeg det lite lugn.

Henta mor mi der ute i fjellet, hun hadde visning på hytta si så da gjenstår det å se om hun kvitter seg med det siste forankringspunkt i Sør-Norge eller om hun kanskje tenker at det kan være greit å være der hele sommeren og motta audiens av sine børn som jo alle bor her i sivilisasjonen :D
Hun er pensjonist så da burde hun kanskje sikre et slikt samlingspunkt for sin familie ? Aner ikke hva jeg ville gjort i hennes sko, men jeg veit at med hytta solgt ville jeg kjøpt etpar biler :lol:

Split, Bay og T3. T4 har man jo fra før av 8)

Merka at høyre pusserarm enda ikke er bytta så det skal jeg ta, en vakker dag - kan godt bli til uka, om jeg får noe temp å stå ute i, i Østerdale. Hørte det var -25 fredagen så da veit jeg at det neppe blir denne uka heller :roll:

Ellers skulle jeg gjerne hatt spylere til frontlysene også, folk som kommer imot mener jeg kjører med parklysa bare fordi Staten slenger veisalt på veinettet og dritten kastes opp på bilen min :lol:
Det gir et elendig lys å kjøre i når man trenger lyset for å se veibanen, det er sikkert og visst.
Så jeg ser sånn halvveis etter de som skal skru fra hverandre en tidlig T4 med lyktespylere, for å ta vurderinga om å anskaffe dette.
Husker jeg rekti er spylervæskebeholderen like liten på biler hvor lyktespyleren er originalmonterte på, så det betyr lite at jeg kommer gå tom underveis.
Med de forholdene som er mellom Østerdalen og Oslo må jeg på de verste dagene allikevel etterfylle spylervæske underveis (ca. Minnesund) så om jeg hiver på lyktespylere som sikrer meg på eftas, kveld & natt er vel det bare et gode.

Men det blir ikke idag.

mvh,
Yngve S
chesterfil
Car: vw caravelle 2.4d lang vw caravelle t3 syncro
Phone: 97649487

Post by chesterfil »

Rudeboy wrote:Avtalte med JimHell å kjøpe et sett med tjafs for å koble på kompressor, han ser for seg å handle en 230V for hobbybruk.

Syns å erindre det er et sånt sett man kan handle seg som gir spiralslange, dysesprøyte og no tjafs attpå som jeg sa som så at det skulle han jaggu få om jeg fikk lånekompressoren lenge nok til at jeg hadde fiksa utsia av Tyskerbrakka :D
En grei handel, spør eder mig.

Ellers skal jeg sette meg med en turplanlegger å myse litt på distanse og kjøreetapper i tilfelle økonomidirektøren i hustanden finner ut vi kan ta oss råa til å bruke 250k på å låne til erstatter for Tyskerbrakka. I verste fall blir det fra Troms og sørover, evt fra fiskerlandsbyen i Vest (kanskje det er verre enn å måtte fly nordover for så å kjøre nedover ?) eller hvor man nå engang ender opp med å handle bil fra.

Litt nytt om Tyskerbrakka er det vel, jeg opplever når den er kald (evt. rå, kanskje ?) at jeg gløder som normalt, og så skal til å starte - så begynner den å kinne på starteren. Av og til går det lenge uten at den tar gnist mens andre ganger så "later" den som om "hey, nå skal vi starte opp og kjøre vårs en tur" men så ombestemmer den seg akkurat idet jeg trekker på smilebåndet og tror bilen starter :?
Mener diagnose er å finne både her på forumet og en sånn PDF-fil jeg har liggende, skal lese meg opp om jeg får logga meg på web fra hybelen (Laptopen krangler online, den er treig og sær).

Ser for meg å bytte alle fem plugga når det blir varmere i været og hey, presto! jeg ser for meg å gjøre det fra fronten av bilen og ikke under som sist :lol:
Kanskje det er gjort på etpar timer ?
Peila olja da jeg var bortom ERJO og det var noe mindre enn midt på, så en dærsj olje før oljeskift når det blir varmt, er vel heller ikke å forakte.

Som nevnt, funker varmeapparatet foran kun på 0 eller maks så jeg funderer litt på hva jeg skal gjøre der - svarene ligger der, så jeg får vel lese meg opp og komme til konklusjon.

Bilen bruker noe mer fuel enn normalt, verkstedet gnægde om noe "drivstoffslange" sist jeg var bortom så en vakker dag legger jeg meg under og fløtter vekk dekselet under motorrommet og ser hvor det kan se ut som lekasje hen - hvem veit, kanskje det er en grei affære ? Så for meg å bytte slanger fra drivstoffpumpa og til sylinderne, så veit jeg jo hvor gammelt anlegget er på akkurat det strekket. Kanke koste allverdens, dissa slangene ?

Gutta nedi bakken reklamerer med "Byens billigste dekk" så jeg tenker på å se hva de skal ha for fire-fem dekk på felg (alu) og se om de er byens rimeligste. Hvis ikke foreslår jeg for dem å kutte en del i prisen, eller lese om seg selv i avisa :lol:

Nuvel, har relativt greit prisforslag andre steder ifra så om ikke så lenge må jeg jo kjøpe nye dekk til bilen. Og jeg har usle 17 felger jeg kan få dem montert på, så noe av detta må vel kunne kjøres med, vil jeg tro :D

Beholde eller selge Tyskerbrakka. Det er det store spørsmålet for tiden. Om det er plass og rom for bilen hos brodern, så setter jeg den der eventuellt uten skilter og tappa for motorolje med minst mulig fuel ombord. Da kan jeg svippe oppom og skru litt nå og da, strøm er det i veggen så det er ikke noe problem å holde på der.
Husker ikke om jeg nevnte hva forsikringsselskapet skulle ha for å forsikre bilen på 3.000km/året men det kom på kr. 2.000 pluss årsavgifta, da. Egentlig ikke så ille men med ev. nybil i emning så er det kostnader inne i bildet, da.

Vi har snakka om å flytte på oss bort til området som onkel Reisenda Mac holder hus i, men det blir vel utsatt nå som jeg sitter på lånefinansieringa til ny(ere) bil, tenker jeg.
Med ny kåk med egen parkeringsplass og / eller garasje har man jo lagringsplass til Tyskerbrakka på egen bostedsadresse og slipper frese opp og ned byen for å sjekke tilstanden på biler.

Mens jeg enda så etter om jeg kunne kjøpe Lille Blå fikk jeg via kjente et telefonnummer på garasjeplass i Oslo som jeg ikke undersøkte, og T3'ern gikk til andre. Får undersøke hos brodern om det er noe egnet sted å ha bilen på, jeg bodde der 4 år og 9 mnd for rundt 10 år tilbake så egentlig burde jeg visst sjøl men det er for lenge sia :)

Antar at å skru opp bilen som jeg har lyst til kommer koste omtrent ti laken, det er en investering verdig en bil man ikke kvitter seg med - om ikke russen hoster opp 30 til 35 laken, da :lol:
Så kommer lakkjobb og om det holder regner jeg med utstyr, deler og kjemikalier vil koste under 3 laken - da er det inklusive trykkluftverktøy, noe å pusse ned lakk/rust med og "resten". Satser på at panseret kan tas i samme prisgjettinga, slik at jeg får på den smussavviseren jeg handla på Landstreffet, da :lol:
Øyelokka fra Kamei ligger der og samler støv inntil den jobben er unnagjort, også. Mye deler som ligger og venter på at bilen skal bli shinet, så egentlig burde jeg kjøpe ny bil, og deretter finne meg en plassmed 230V og nok kontakter og sette igang en måneds tid. Men så skal man jo jobbe for føden, også da.

Så det blir ikke idag. -Ikke idag heller.

mvh,
Yngve S

EDIT - ingen bilder. -Ingen bilder idag heller :lol:

Springer ut og tar etpar mens dagslyset enda er her, funker laptopen kommer de i eftas/kveld !
skal du parkere bilen for en stund. ikke ha mins mulig fuel på tanken da. Ha full tank! ellers blir det tull når du skal ut med bilen igjenn. min erfaring. å en ting til. tapp ikke av oljen å la den stå. skift den i stede du! :) varmeapparate ditt? er sikkert bryteren din.
83 caravelle t3 1.6td vraket
98 passat 3b stv 1.8t solgt
93 transporter t4 2.5b (kort) vraket
95 caravelle t4 2.4d (lang) kjærringa sin
98 transporter t4 2.5 tdi (lang) solgt
87 caravelle t3 syncro 1.9tdk solgt
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du behøvde ta med all teksten jeg skreiv, ja ? :lol:

Jeg ser for meg at også i 2010 er diesel et ferskvareprodukt. Om bilen står f.eks tre år på bukk, vil jeg ikke tro at det som befinner seg i dieseltanken er annet enn suppe igjen - og at det ville vært bedre å la ny diesel komme til ved behov 8)

Det var iallefall beveggrunnen min for å synse meg til en tappet/bløgga Tyskerbrakke på bukk, i allefall.

Varmeaparatet kan godt være feil såpass nært vognfører som nettopp bryteren, så jeg får teste ut med en alternativ bryter om det bedrer seg da - og gjør det ikke det veit jeg at da var neppe feilen i bryteren :wink:

mvh,
Yngve S
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

hos meg var det kablene inn på pluggen som bryteren stikkes inn i(du fprstår hva jeg mener om du tar av panelet og tar en titt bak der) som hadde omtrent irra av, kjøpte nytt sett, og der fulgte det med nye kabler(rundt 15cm lange), såp kutta de originale og satte på de nye, pluss ny sluttplugg til disse, nå fungerer bryteren som aldri før.
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha en ekstra jeg kunne testa mot ??

mvh,
Yngve S
chr18
-
-

Post by chr18 »

aner ikke om jeg tok vare på denne da jeg skrotet "vraket", var den som slet med bryteren., men om vi skulle møtesen gang, så jeg det fort gjort å se om det er dette som er problemet hos deg også.
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

nå, er prosjekt " få starter fra chr18, til Rudeboy" gjenomført?
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Åh, nei det var bare tre-fire plussgrader midt på dagen her igår. Så det med å bytte starteren, eller så snevert som å måle starterne opp mot hverandre blir ikke riktig enda, nei :wink:

Starteren min krangler mest når det er kaldt, nå som det er varmere så er det mindre knussel med den men jeg ser da for meg å bytte og i allefall om de er bolt on å bytte. Men det skal være mer knokevarme ute først :D
Jeg byner dra på årene vet du, og tiden for feltreparasjoner eller mekking er over når det er hvitt utendørs 8)

Tar vel bilder under operasjonen, og legger ut.

Jeg var oppom Glenns jobb igår og henta starteren og overleverte grill til 1 T3 og etpar forseter samma vei som the VW man skal ha, tror jeg var tilbake her 1700 så det var fort gjort å hente den.

Glenn mente jeg burde selge Tyskerbrakka, han også. Veit ikke enda om jeg beholder den, og om jeg da skal ha skilt på den eller levere dem. Tiden viser utfallet, tenker jeg.

mvh,
Yngve S
chr18
-
-

Post by chr18 »

Godt starteren har komemt frem, den sitter skrud med 3 6mm umbrakobolter, og en mutter til plusskabelen, så bør ikek være for stor jobb å bytte.
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Rett bil, feil pris. Har finansieringsbevis for ca den summen, men da blir det dårlig med mat på bordet de neste to+ årene :roll:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewim ... e=21313788

Sånn kan det gå.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

...og derr glapp jaggu den i Bergen for Husstanden :(

Jaja, da må vi endre på finansieringsbeviset til flere år enn jeg så for meg anmode om - det blir jo ikke å sitte og ruge på noe lån til all evighet - man får jo både skatt & feriepenger i sin favør nå og da som "ødelegger" nedbetalingsplanen til banken 8)

Får svinge meg litt nå foran påska og se om det ikke blir en eksempelvis med syncro, da :lol:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jaggu F har ikke Landstreff-merket på bakvinduet ramla av under et kort besøk i en bilvaskeautomat !

Steike som de løsner :roll:
Jeg skulle nå fem merker på bakvinduet i år, nå er det kun to der og det som skulle vært nummer fire forsvant i vakt i februar.
Men jeg skal ha etpar stedsmerker på bakre venstre sidevindu, familiens kriterium for å sette på noe merke (skjold á lá det Vimpelfabrikken A/S i Drøbak produserer) er to - 1) familien må ha overnatta der og hatt med Tyskerbrakka, og 2) det må være ett merke på bilen og ett til bilens feriebok :lol:

Da skal vel både Tokke, Tinn og Elverum kunne smelles uten videre opp på vinduet og så snart jeg har tak i dem er de på plass.

Om jeg kjapper meg så får jeg også merker for Tokke og Elverum på nybilen, når jeg finner den, da 8)

Snart helg !

mvh,
Yngve S
håper Tyskerbrakka starter så jeg slipper busse hjem.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg sliter noe med laptop og derfor kommer jeg ikke igang med web tilstrekkelig for å kunne søke opp på forumet :

-hvilket relé styrer glødinga, hva heter det (tallkode) og hvor F er det plassert ??
Jeg tenkte at istedet for å legge meg i kald snø med overvann under bilen for å bytte starter, eller drive å kuke rundt i fronten av motoren for å få bytta fire-fem plugger, så kanskje reléet er en enklere test på hva kan være galt med bilen :

Jeg gløder etpar ganger før jeg skal til å starte, vi har 4-6' temp ute så mer behøves ikke for tiden. Alle indikasjoner fra førersetet tilsier bilen får gløding.

Så vrir jeg nøkkel til "START" og startmotoren begynner uten problemer å kinne på motoren. Da det var 30' minus kaldere enn nå ville ikke starteren dra rundt frami motorrommet og da vi hadde usle 15 minus virket det som starteren sang på siste verset.
Drivstoffilteret er to mnd gammelt, så jeg trur ikke det har noen negativ betydning for startvanskene jeg opplever.

Drivstoffpumpa ble bytta ifjor, så jeg trur da absolutt bilen får fuel.

Får se om de tilfeldigvis kan ha inne dette reléet, så kjøper jeg et og forsøker med det montert i bilen. Starter Tyskerbrakka da er jeg jo igang, og ikke minst - da veit jeg hvor feilen lå hen 8)

Som nevnt krangler pc'n noe infernalsk, og jeg i min ringe visdom legger skylda på Telenor for deres mobile "bred"bånd.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Utsatte dette til mandagen, kan ikke ha noe av at jeg får start på bilen og må til IKEA imårra 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ser ut som mårradagen kan bli bra, har glødeplugger (som skal monteres ovenfra, ikke nedenfra... :wink: ) og gløderelé til kr. 1.400,- liggende og vente på at jeg skal hente dem borte på Mekonomen.

Helt ok pris, og skulle ikke glødereléet være skylda får jeg vel innhente starthjelp fra en av kollegene ifm drastart så jeg får kjørt bortom verkstedet med bilen. Blir vel stående der til i juni, om de har mye å gjøre :roll: Dessuten veit jeg i allefall hvor gammalt glødereléet er, da.

Nybil ? Tja, en lysblå Multi og en svart Syncromulti gikk i helga så jeg får hive meg på tråden så snart jeg ser bilene legges ut (og ba vel dere om litt hjelp til å se biler utenom Finn.no) så det skal være noen sjanse på å få kjøpt ny bil i år 8)

Jeg skal se om jeg strekker pressenning over fra biltaket og framover mtp nedbør, for her i Hovedstaden sludder det nå - Østerdalen kan sikkert by på våt snø istedet og da hadde jeg satt pris på å kunne slippe våt snø i nakken når jeg evt. skal skru :wink:
Det er nok av strøm til lys (500W bygglampe) og evt en varmovn som kan stå og blåse varmluft min vei der, ei hel rekke med motorvarmerpæler som bare jeg leier strøm på burde gi at jeg da har x antall 10A-kurser å koble meg på :D

Bakken kommer være kald og kjølig men det pleier ligge et liggeunderlag i en av bilene som jeg har varslet Forsyningsgutta jeg kommer slenge på bakken for å skru bil fra - tørke liggeunderlag er jo bare å drasse det med inn på dusjen på jobb, og sette det på høykant natta over så er det klart for nestermann.

Godt jeg har hele uka på meg, reiser opp idag og strekker pressenninga over "jobbstedet" (bilder kommer, hehe lenge sia sist!) og jeg får vel sparke litt snø i området fronten av bilen tenker jeg.
Så kan jeg vel gå i bresjen for å lage "fotonovelle" om hvordan bytte glødeplugger på en AAB-motor fra forsommeren 1991 også ?

Har lovet konemor at vi skal "lufte" farmora hennes i påska så jeg er vel avhengig av både å få bilen igang og få montert baksetene i bilen igjen før den tid - da veit jeg hva mine ettermiddager skal gå med til de neste dagene - mekking, rydding og (bensinstasjon-)støvsuging av bilen. Så får jeg vel svippe bortom Thorsov Bilrek og hente meg en sånn Turtlewax oppladbar poleringsmaskin, også.

Men én ting er sikkert - jeg gleder meg til sommeren !
Image

Etter at konemor har tenkt seg om er hun for helgeturer ut av Oslo og bruke etpar overnattinger til skaus & til fjells. Det er nok av steder man kan campe på, og vi har da gjort sånt før så hvorfor ikke nå som Oda er over 14 mnd ? Happy Campers på tur, kommer snart til et fjellvann nær deg !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sånn i ettertid, dvs nå som jeg har kjørt meg en sju - åtte mils tur, så er det eneste jeg har gjort følgende :

1) Jeg bytta gløderelé
2) Jeg sjekka glødesikringen *
3) Jeg kjøpte en KEMBO batterilader fra CTEK, 25000 heter den, og lot bilbatteriet få fem+ timers lading.

Som stjerna indikerer ved glødereléet så merket jeg at jeg hadde fått flytta på den da jeg skulle ta av batteriladeren, altså gitt det en dult.

Men en dult i noe som ser ut å være helt og pent kvalifiserer ikke til at det skal gi utslag i retning av start på bilen. Men bilen starta :wink:

Så jeg antar det kan ha vært en kombo av slitt gløderelé og svak startspenning på startbatteriet.

Men da slipper jeg stresse med å bytte de fem pluggene jeg har liggende, kan til og med avvente til det er varmt ute, jo ! :D
Mårradagen går da med til å rydde bilen, og gå over interiøret etter ryddinga. Det kan jo hende jeg skal selge bilen, og da må jeg jo vite hva det er for en bil jeg har.

Aller først blir det vel å få takboksen oppå Tyskerbrakka så jeg kan spre litt grønn glede ute i trafikken 8) Skulle det bli en fjelltur i påska så går jo skiene kjapt og greit opp dit sammen med soveposer og light weight stuff, som det heter på nynorsk. Skal man tro avisene slenger folk kjettinger og fulle drivstoffkanner i takboksene sine - er de ikke myndige, de som sitter bak rattet, lengre ?

Og skulle det bli bypåske har jeg i allefall boksen på i tilfelle liggeunderlag & pressenning for å ta dagsturer ut av byen med bilen - pressenninga fungerer jo som markise, må vite :wink:

mvh,
Yngve S
P.S Bilder følger når jeg har fått lada kameraet.
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bilen starta også i dag morges, men da lagde startmotoren kranglete lyd - så jeg får vel bytte den i helga, om det blir finvær i Oslo, seff 8)

Skal laste opp Vespaen baki og stroppe den fast i.l.a dagen idag, jeg skal en tur på posten med no matter som skal i retning Bergen og jeg skal rydde i bilen - alt til forskjellige tider i.l.a arbeidsdagen. Hadde jo planlagt å ha fri idag men sjefen mente det anderledes, så når alle oppgaver er gjort får man finne på noe annet imens dagen forsvinner helt av seg selv 8)

mvh,
Yngve S
Locked