Mud terrain dekk på T3?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Ørnulf
-
-
Car: T3 Syncro Scooby, T3 Westy Atlantic Syncro

Mud terrain dekk på T3?

Post by Ørnulf »

Om man skulle ordne dekk til T3'n som er bredere enn hva som er tillatt pr lov, hva er represalier man får om man blir tatt? Mud terrains på T3'n hadde vært fett....
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Jeg må innrømme at jeg har en overbevisning om at man får beskjed om å vise bilen innen x dager med lovlige dekk, hvis ikke: avskiltning. En mangellapp med andre ord... Noen bedre?
Espen

SYNCRO
-
-

Re: Mud terrain dekk på T3?

Post by SYNCRO »

Ørnulf wrote:Om man skulle ordne dekk til T3'n som er bredere enn hva som er tillatt pr lov, hva er represalier man får om man blir tatt? Mud terrains på T3'n hadde vært fett....
Det går en DOKA syncro i Larvik som er godkjent med 30 x 9,5 x 15.
Det blir jo stort nok. Såpass stort at bakkant av hjulbuen forran må modifiseres. Har selv hatt denne størrelsen på min forrige syncro, det gjorde bilen relativt "lat" pga den store rulleomkretsen.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Det er ikke slik at det er en lov begrensning for hvor brede dekk man kan ha, Dette er jo ikke forbudt på noen som helst måte hvilket mange liker å tro.

Det som er saken, er at man skal ha skjermer som dekker over hjulene, for å hindre sprut og annet. DET er hele greia. Så dvs, stikker hjulene utfor skjermkantene, må man ha skjermbreddere. Er ikke det breit nok og man vil ha enda bredere hjul, kan man skaffe enda bredere skjermbreddere.

Når det gjelder hjulomkretsen, så kan man egentlig også forandre den, men det forutsetter at man kalibrerer om speedometeret, gjør man det er det lov. Gjør man ikke det har man + - 5% man kan leke seg innenfor. Så enkelt er det, ikke vits å gjøre dette vanskeligere enn det er.

HVilke represalier man måtte møte er vel litt usikkert, men jeg vil tro i de fleste tilfeller at man evt kan få beskjed om å vise bilen. Politiet kan pålegge det, har opplevd det selv, men fikk ingen bot.

En kompis av meg bygde en Toyota "bigfoot" med noe av det største jeg har sett på veien her til lands, da var det bare skjermbreddere som måtte til faktisk. Alternativet var å regge den som traktor uten breddere, men med fartssperre på 30 km/t.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Mitt inntrykk er at myndighetene liker å si at det meste er ulovlig, for å unngå at folk bare skal forandre ting uten å gjøre de småjusteringene som må til for at det skal bli ok. Det er liksom enklere for de det, enn først si at det er lov, og deretter få folk til å forstå at de også må forholde seg til de alminnelige kjøretøysbestemmelsene.

Dette er jo det samme som med motorbytte/trimming. I og for seg ikke ulovlig, men kan bli det dersom man ikke passer på hva man gjør og bilen ikke lenger er i takt med normale bestemmelser på alle områder. Derfor sies det oftere at slikt er ikke lov, for enkelthetens skyld. Men i veitrafikkloven er det klart og tydelig slått fast at modifikasjoner på kjøretøy er fullstendig lov, sålenge man holder seg innenfor de gjeldene kjøretøys bestemmelser. Dvs speedometer som viser riktig + skjermer over hjulene.
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

riktig som tilstad sier, men husk på maks 15 mm sporviddeforandring totalt begge sider, Dvs at hvis dekkene bygger "1m" utover så må de bygge nesten like mye innover. :shock: Har du lyst har du lov, bare følg regelverket.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

har et sted liggende papirer på 7x15 et 23 med 29,5 x 9,5
Ørnulf
-
-

Maks for syncro?

Post by Ørnulf »

Eskild skriver: Det går en DOKA syncro i Larvik som er godkjent med 30 x 9,5 x 15. Det blir jo stort nok. Såpass stort at bakkant av hjulbuen forran må modifiseres. Har selv hatt denne størrelsen på min forrige syncro, det gjorde bilen relativt "lat" pga den store rulleomkretsen.
Hvor omfattende er en slik modifikasjon for å få til denne størrelsen? Hva gjøres?

Og hva er det største av dekk som kan passe til en syncro, uten at modifikasjon er nødvendig?
kjell

Post by kjell »

7x15 et35 med 225x75 går fint
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
Stjørdal
-
-
Car: Lada Niva

Post by Stjørdal »

Jeg har Yokohama Geolandar A/T 225/70-15. 6.8% økning av rulleomkrets, men ellers ikkeno problem/modifikasjon. Hvis noen forteller en amatør hvordan man legger inn bilde her, så ville det vært fint :lol:
Terje Betten
-79 Volvo 242 Nasjonal
-93 Opel Omega
-85 Lada Niva
Ørnulf
-
-

Mud terrain

Post by Ørnulf »

Hva tror dere om 235/75R15 da? Går uten modifikasjon?
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

Stjørdal wrote:Hvis noen forteller en amatør hvordan man legger inn bilde her, så ville det vært fint :lol:

Trykk på "img" knappen og skriv/lim inn addressen til der hvor du har lagret bildet og trykk på "img" knappen på ny
86 Caravelle Carat 112i
--------------------
03 VW Sharan Highline TDI
95 Mitsubishi Galant 1.8Gli
Stjørdal
-
-
Car: Lada Niva

Post by Stjørdal »

Image
Her er min doka med 225/70-15
Image