Jeg har en lang 1992 mod, 2,4 Diesel Caravelle, med 8 seter som begynner å ligne mer og mer på ett voldsomt prosjekt.
Jeg tenkte jeg skulle benytte anledningen, nå som jeg har funnet dere, til å dele mine sorger og be om råd.
Ting som må gjøres noe med:
- Regisetereim med tilbehør må byttes. Har hørt at dette bør gjøres på verksted, men jeg vurderer å gjøre dette selv, da kostnadene på dette tilsvarer kjøp av en billig bruktbil.
- Trenger ny reim til dynamoen. (Den gamle har forduftet!)
Er vannpumpen koblet på samme reim?
Har denne bilen elektrisk drivstoff pumpe? ...vil bilen stoppe dersom jeg går tom for batteri?
- Oljebytte. Har alt klart minus motivasjon.
- Bilen lekker olje. Er det normalt, hvor skal jeg lete etter lekkasjen?
- Bunnplaten er nesten umulig å få helt av, og gjengene til bolten på høyre side er ødelagte.
Kan jeg borre opp hullet og gjenge med M10 og bytte til M10 bolter? (Tror det er M8 som er der originalt).
Disse festene til bunnplaten som går inn i et spor bakover under bilen. Går det an å gjøre noe triks med disse, slik at det er mulig å få av bunnplaten uten at man må løfte hele bilen på verksted?
- Clutchen tar langt ute. Regner med at dette er noe som kan justeres endel?!
- Girkassen "knurrer" når jeg girer i 3. 4. og 5. gir. ..kan ha noe med clutchen å gjøre?! ..kan det eventuelt ha noe med olje å gjøre?
- Håndbrekket funker dårlig og bremseskoene på høyre side henger seg opp. Regner det har noe med håndbrekk wiren å gjøre. Bytte eller smøre?
- Det kan virke som om en bærekule på venstre side er slakk. Hva pleier å ryke?
- Det er noe tull med det elektriske. Glødelampen lyser konstant og stereoanlegget slår seg ikke på uten at bilen har vert igang en stund. Tuta virker bare rett etter jeg har byttet sikring.
Så kommer det store spørsmålet:
Hva kan jeg fikse selv og hvor mye av feriepengene mine kan jeg regne med å måtte gi fra meg?