Jeg far bare parklys når jeg setter på tenningen. Hovedlysbryteren er da slått på. Trekker jeg fjernlyshendelen mot meg far jeg fjernlys på, men bryteren (eller fjernlyset) vil ikke sitte slik at jeg er nodt a holde på hendelen for at fjernlyset skal forbli på.
Jeg har ny hovedlysbryter og nærlyssikringene er ok.
Det er vel lite sjans for at begge lysparer ikke virker....
Hei. Hadde samme opplevelser. Fikk anbefaling av Skaravelle å bytte ut en sak som sitter i bunnen av tenningslåsen. En liten hvit sak festet med en liten skrue. Dette gjorde susen.
Det virket. A skifte det hvite innerstykket i tenningslasen virket!
Jeg tok dette fra min 1988 T3. Der hadde det hvite innerstykket en mindre pinne. Pa T3 1990 (diesel) var denne pinnen merket "S". Alt virker, eller dvs etter kort tid med testing sluttet blinklysene a virke. De virker ikke pa det gamle hvite innerstykket heller lenger. Det rare er at dashbord lampa for blinklyset lyser konstant nar jeg tar blinklys hendelen til hoyre eller venstre(selv nar jeg tar ut sikringen for blinklys). Kortslutning? Rele?
Noen som vet hva "S" merket er? (pa bildet: det hvite stykket til hoyre. "S" pinnen er den i midten helt nederst.)
S kan brukes til bilstereo. Slår seg på når du vrir på tenning, men slår seg ikke av før du tar ut nøkkel. dermed har du mulighet til å høre på radio uten å ha på tenning.
Slik er vel alle nyere VW koblet.
Jeg hadde et lignende problem. Men der var også fultlysbryteren med. Dvs blinklyset virket fint til høyre og venstre. Men når jeg satt på fultlys, så virket blinklyset kun til venstre. Til høyre lyste bare lampa i dashbordet. Prøvde å bytte relee, uten at det hjalp. Fikk høre at selve blinklyshendelen også kunne være problemet. Har ikke forsket videre på det siden.
Livar wrote:S kan brukes til bilstereo. Slår seg på når du vrir på tenning, men slår seg ikke av før du tar ut nøkkel. dermed har du mulighet til å høre på radio uten å ha på tenning.
På T3 kobler du inn S-kontakten med en gang du stikker nøkkelen inn i tenningslåsen. Du trenger ikke å skru på tenninga først. Tenningslåsen på nyere VW-biler fungerer som du beskriver. Den gamle bryteren uten S-kontakt er nummeroverført til 111 905 865 L, med S-kontakt. Det ligger vel ikke ledninger til S-kontakten på noen T3'er originalt, men det er ikke noe problem å legge opp denne til radioen når du monterer den nye tenningsbryteren.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Livar wrote:S kan brukes til bilstereo. Slår seg på når du vrir på tenning, men slår seg ikke av før du tar ut nøkkel. dermed har du mulighet til å høre på radio uten å ha på tenning.
På T3 kobler du inn S-kontakten med en gang du stikker nøkkelen inn i tenningslåsen. Du trenger ikke å skru på tenninga først. Tenningslåsen på nyere VW-biler fungerer som du beskriver. Den gamle bryteren uten S-kontakt er nummeroverført til 111 905 865 L, med S-kontakt. Det ligger vel ikke ledninger til S-kontakten på noen T3'er originalt, men det er ikke noe problem å legge opp denne til radioen når du monterer den nye tenningsbryteren.
Ørnulf wrote:Det rare er at dashbord lampa for blinklyset lyser konstant nar jeg tar blinklys hendelen til hoyre eller venstre(selv nar jeg tar ut sikringen for blinklys). Kortslutning? Rele?
Det kan være dårlig kontakt i nødblinkbryteren. Prøv å skru nødblinken av og på noen ganger og se om det hjelper. Eventuelt prøv å lirke litt fram og tilbake på nødblinkbryteren mens blinklyset står på.
Henrik Engen
Pål_B wrote:
Vet du når skillet var, for med og uten S?
Jeg tror egentlig ikke noen T3 ble levert med S-kontakt fra fabrikk. Min '91 Syncro hadde ikke dette før den gamle bryteren brant opp. Men reservedelen med S-kontakt kom nok ganske tidlig på nittitallet. Disse bryterne holder jo ikke evig, så det er nok ganske mange biler som har fått den nye typen etterhvert.
Henrik Engen
du kan sakene dine! Etter mye feilsoking tror jeg det er et kontaktproblem inne i relepanelet der blinklys/nodlysbryteren står. Når jeg lirker litt i relet, begynner det å blinke korrekt(og sluttet om jeg ikke lirker). Har prov ulike rele, så det kontakten inni panelet. Tror jeg derfor må skifte hele panelet (eller hva det heter). Sikringsboksen er jo en del av dette.
Er det noen som har en slikt til salgs? Jeg ser det er litt ulikt på diesel 1990en og bensin 1988en min.