Hei.
Jeg har lyst til å kjøpe meg en caravelle. Det er en 99 mod. Den har 266000 km...
Da kommer mitt dumme spm. Er dette for mye? "alle" sier jo at uff uff den har gått langt. Er skiftet reg reim, bremseklosser og vacumpumpe nylig... Er en 2,5 tdi. Manuell.
For mye km?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Re: For mye km?
Jeg kjøpte min med neste 360k på telleren. Ikke bekymra i det hele tatt for å kjøpe en med 260k på telleren nei. Men som med alle gamle biler krever det naturligvis litt vedlikehold etterhvert. Kan du sjøl så er det nok enda mindre å frykte!
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Her må man ikke glemme (mange gjør det) at nyere biler også trenger service, og da er man ofte forpliktet til å holde seg til merkeverskted. I alle fall verkstet. Men det er ofte krav til merkeveksted for kontroll av antirustbehandling eller evt. rustsjekk? Det blir ofte bruk mot bileier om det oppstår rust, og bilen ikek ahr vært hyppig nok på merkeverksted!
Da blir de jo til at man gjør alt på merkeverksted, som som regelel er dyrest...
På en eldre bil kan det bli noen større påkostninger, men neppe i nærheten av verditap og nødvendig service på en ganske ny bil. På en eldre bil skal man heller ikek fuske med service, men man kan gjøre ting selv og står fritt til å velge hva som må gjøres og hvor.
Og så kan det se ut som man kan gjøre gode bruktbilkjøp om dagen? Det skyldes vel til dels at det er lett å få lån til ny bil...?
Min 92-modell var kjørt 225 000 km da jeg kjøpte den og den bruker ikke olje i det hele tatt!
Så her virker i alle fall bilene solide. Rust har jeg heller ikke, men bilen er lite vinterkjørt.
10-15 år nyere biler av annet merke fra samme produksojnsland blir automatisk rødfarget, etter hva jeg har registrert! Skrekeklig!
Da blir de jo til at man gjør alt på merkeverksted, som som regelel er dyrest...
På en eldre bil kan det bli noen større påkostninger, men neppe i nærheten av verditap og nødvendig service på en ganske ny bil. På en eldre bil skal man heller ikek fuske med service, men man kan gjøre ting selv og står fritt til å velge hva som må gjøres og hvor.
Og så kan det se ut som man kan gjøre gode bruktbilkjøp om dagen? Det skyldes vel til dels at det er lett å få lån til ny bil...?
Min 92-modell var kjørt 225 000 km da jeg kjøpte den og den bruker ikke olje i det hele tatt!
Så her virker i alle fall bilene solide. Rust har jeg heller ikke, men bilen er lite vinterkjørt.
10-15 år nyere biler av annet merke fra samme produksojnsland blir automatisk rødfarget, etter hva jeg har registrert! Skrekeklig!
Torbo
-
Neergård
- -

Dette er en "sannhet" som oftere og oftere ikke stemmer. Flere ganger er både mekonomen og snapdrive blitt dyrere i sammenligninger. Riktignok har de til dels lavere timepriser, men bruker ofte vesentlig lengre tid på jobber, og tar seg betalt for det.Torbo wrote:...Da blir de jo til at man gjør alt på merkeverksted, som som regelel er dyrest...
En annen ting som MÅ tas med i regnestykket er den vesentlig bedre garantien som et merkeverksted gir på jobber og deler, kontra frittstående. Den er faktisk veldig vesentlig.
Frode Neergård
Ja alt kan variere! og det rare er at det også kan være forskjeller på prisene hos merkeverkstedene? Men det har kanskje med prisen på tomta o.a.?
Landsdel!
Landsdel!
Torbo
-
Neergård
- -

Re: Re: For mye km?
Det er ikke store variasjoner.Torbo wrote:Ja alt kan variere! og det rare er at det også kan være forskjeller på prisene hos merkeverkstedene? Men det har kanskje med prisen på tomta o.a.?
Landsdel!
Det eneste som varierer (såfremt systemet følges) er endring i timepris for å være i følge med lokal konkurranse.
Servicepriser er svært konkurransedyktige mot bl.a. mekonomen og snapdrive, og mange jeg vet av andre frittstående er i samme prisleie som de igjen.
Flere slitedeler er rimeligere originalt enn uoriginalt, faktisk vært borti 300 på en tusenlapp.
Frode Neergård
Her kommer vi til det spørsmålet alle snakker om. Gått FOR mye.kjatrik wrote:Hei.
Jeg har lyst til å kjøpe meg en caravelle. Det er en 99 mod. Den har 266000 km...
Da kommer mitt dumme spm. Er dette for mye? "alle" sier jo at uff uff den har gått langt. Er skiftet reg reim, bremseklosser og vacumpumpe nylig... Er en 2,5 tdi. Manuell.
Ingen bil har gått for mye hvis ny eier er klar over km stand og tilstand på bilen.
Forutsetning er at det vesentlige ved servicer er skiftet/kontrollert.
Vedr. T4 er vel regreima det viktigste. Er den nylig skiftet er det uvesentlig at tidligere intervaller er fulgt??? Men regreima MÅ skiftes.
Deler utover dette er småpenger å regne hvis du har mulighet for å skru litt selv. Høggere, Biltema, Mekonomen er greie leverandører for en "billig penge"
Liker du bilen kjøper du den. Du må påregne noe utlegg for å holde den vedlike... men, er bilen 13 år og 266000 km på telleren, er du vel klar over at denne ikke er nybil
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
Tusen takk for alle svarene...
Hehe ja klar over at jeg kjøper "gammel" bil. Har litt peil på å skru, men har en pensjonert verksmester som svigerfar som klør i fingrene etter å skru litt igjen... (begynte nesten å gråte når jeg kjøpte renault)
Satser vel på denne...
Hehe ja klar over at jeg kjøper "gammel" bil. Har litt peil på å skru, men har en pensjonert verksmester som svigerfar som klør i fingrene etter å skru litt igjen... (begynte nesten å gråte når jeg kjøpte renault)
Satser vel på denne...
-
Neergård
- -

hvilken pris er den til da?
Frode Neergård
Ligger til 79'Neergård wrote:hvilken pris er den til da?