Problemer med en Caravellemotor?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Dan

Problemer med en Caravellemotor?

Post by Dan »

Har en Volkswagen Caravelle 1989 modell med 2.1 liters 112 hesters innsprøytningsmotor.

Nå i det senere har den begynte å oppføre seg underlig. Den er skikkelig "dau" og yter ikke i nærheten av hva den gjorde før. Akselerasjonen er nesten lik null og den fusker vilt og hemningsløst.

Det pussige er at hvis jeg trår gasspedalen i bånn så kveler jeg den, men har jeg for lite gass kveles den også. Må holde gasspedalen halvveis nede for å få den til å gå. Da klatrer den sakte men sikkert opp i hastighet. Toppfarten på den nå er rundt 70 - 80 km/t og den minste motbakke så er den nede i 40 - 50.

Marerittet er ved lyskryss eller andre steder jeg må stoppe. Hvis motoren stopper da, kan det gå mange (og laaange) minutter før den starter igjen.

Virker ikke som om problemet er relatert til hverken vær eller føreforhold så jeg aner ikke hva det kan være. Noen ganger er det også verre enn andre.

Har demontert og testet bensinpumpe, skiftet filter og sjekket at det komemr bensin ut av dysene bak.

Noen som har noen ideer eller tips? Jeg bor på Romerike om noen kunne tenke seg å ta en titt på den ...

Mvh Dan
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Lignet litt på symptonene jeg hadde på V6'n når den ikke fikk luft... Men vet ikke om det kan ha noe med dette å gjøre i hele tatt, jeg bare foreslår...
Espen

112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

tror du må sjekke fordeleren/innside på lokket, er kullstiften der?
sjekk også selve coilen..prøvebytt med en annen som er lik, sjekk også kontakten på luftfilter boksen at den er skikkelig i
Dan

Post by Dan »

Nå har jeg sjekket pluggene og skiftet pluggledninger (hadde noen liggendes).

Jeg har tatt av fordelerlokket og skrapet ren de "pinnene" som er der og gitt det en runde med CRC og tørket godt.

Deretter har jeg demontert luftfilteret og sjekket styringsboksen på toppen. Har også målt med et ohm-meter og alt er innenfor de verdiene som er oppgitt.

Prøvekjørte men ingenting var endret. Så prøvde jeg å koble fra mellom luftfilter og motor men da startet den ikke en gang! Deretter forsøkte jeg det samme med den andre siden, dvs koblet fra mellom luftfilter og inntaket. Da ble det ingen forskjell.

Motoren går fint på tomgang, og det er bare under akselerasjon den kveler seg. Hvis jeg finner akkurat det spesielle punktet med gasspedalen hvor den hverken kveler seg pga lav hastighet eller for mye gass så tusler den sakte men sikkert opp i hastighet. 0 til 60 tar noen minutter og det begynner å bli slitsomt å kjøre med.

Noen flere tips?

Mvh Dan
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Siden det tydeligvis ikke er noe i veien med hverken tenningen eller lufttilførselen, er det bare en ting igjen: den elektroniske 'hjernens' styring av bensininnsprøytningen. Du har vel sjekket den lille ventilen der bensinslangen deler seg i to til hver side av motoren? Den er vel vakuumstyrt (sjekk vakuumledningen) eller noe sånt, og regulerer bensintrykket. Er den i orden må du gå løs på hjernen og få den testet.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Det som umiddelbart slår meg er at dette kan være en sliten bensinpumpe eller et snart helt tett bensinfilter. Det virker som det struper seg ett eller annet sted vedrørende bensintilførsel.
Bensinpumpene på bilene våre har en tendens til å "fade ut" med årene og dermed gi stadig mindre bensin. Det er mange som har erfart at ved skifte til ny pumpe har dette gitt mye mer sprut i motoren. Selv min 6 sylindrede vannbokser på 3,2 liter forés godt med en helt standard ny 2,1 bensinpumpe .
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Det som umiddelbart slår meg er at dette kan være en sliten bensinpumpe eller et snart helt tett bensinfilter. Det virker som det struper seg ett eller annet sted vedrørende bensintilførsel.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Dan

Post by Dan »

Som jeg skrev innledningsvis har jeg hatt bensinpumpen ute og testet den, og byttet filter (3 ganger til og med).

Trodde også det kunne være noe slikt til å begynne med ettersom jeg hadde klart å få sand! (jada jada - ikke spør) på bensintanken, men ingenting av dette har gjort noen bedring.

Kan "hjernen" gjøre slike ting med bilen? Trodde nesten at hvis den gikk i stykker var det en enten/eller-situasjon.

Mvh Dan
roars
-
-

Post by roars »

Om du har sjekket at pumpa lager nok trykk, ville jeg sjekka trykkregulatoren (står oppå motoren med returslange + div slanger).
Har du målt trykket med manometer ?
Roar Sørnmo
roars
-
-

Post by roars »

Symptomene ligner veldig på lavt bensintrykk/trykkfall/mengde.
DU må nok måle trykket for å være sikker, og at du ikke får hurtig trykkfall.
Mener å huske at det skal være opp mot 2,5 bar.
Roar Sørnmo
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

dette ligner også på som om coilen er gåen, går på tomgang men umulig å få opp i turtall...hvis det er dårlig bensintrykk/lite bensin mengde så er det karakteristisk med små "smell"i eksosen og eller nøkking når du kjører..det kan jo hende du har vann i tanken som av og til stenger, ellers må det byttes komponenter (tenningsmodul/hjerne)
Dan

Post by Dan »

Kan være noe sånt da (coilen). Den går fint på tomgang, men umulig å få noe særlig turtall. Enkelte ganger så kan den også finne på å stoppe helt, og da må jeg bare vente noen minutter (5 - 10) før den starter igjen. Ellers er den også slik at på noen turtall så "rister" motoren så kraftig at girstangen nærmest slår ihjel alle i cupeen. Da er det bare å gire ned og håpe på det beste.

Det er ingen små smell i eksosen, men det har vært noe nøkking for en tid siden.

Hvis det er vann i tanken, vil dette løse seg med kondensfjerner?

Har ellers tappet ut en del av bunnslammet i forbindelse med testingen av bensinpumpen.

Det som er noe drit med de bilene der er at delene er så sabla dyre. Kostbart å kjøpe inn masse deler bare for å teste ...

Mvh Dan
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

Hvordan testet du bensinpumpen?? Du MÅ måle trykket for å teste den på beste måte. Om trykket er for lavt, så kan du prøve med å koble av vacuumet til trykkregulatoren. Da skal det stige. Trykket skal ligge rundt 2,5 bar. Synker litt når du gir gass, men ikke mye. Få en bensintrykkmåler på og test trykket ditt.
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
Dan

Post by Dan »

Har ikke testet trykket på noe som helst. Vet ikke hvordan jeg gjør det eller hvor jeg kan låne en trykkmåler.

Kanskje bare sette den på verksted er det beste, og så få et prisoverslag.

Mvh Dan
kg72
-
-
Car: 2x T3, 1x T5
Phone: 90786775

Post by kg72 »

Etter ett års tilsvarende trøbbel med vår A100 Q -87, fant jeg feilen: En dårlig lodding inne i reléet som styrer bensinpumpen. Verdt å sjekke !!!
Håvard Sørensen, Oslo
_______
/__|__|__|
=O===O=
Member of Team Syncronaut
1972 VW Karmann Ghia
1987 VW Transporter 112i Aut 9-seter
1990 VW Westy Atlantic Syncro 112i 5-seter
2010 VW Caravelle 4M 180hk
klystèr
-
-

Post by klystèr »

Høres jo ut som den går på 3 sylindere...
ta ut pluggene og sjekk att det er gnist på alle pluggene.(evt bytt de.) med de respektive pluggledninger og fordelerlokk på plass.
Da får du jo sjekket att det er i orden også.

Det att den ikke går uten slangen mellom luftfilter og spjell er jo ikke så rart da luftmengdemålerern sitter på luftfilteret.
Har du sjekket att det ikke er noe hull i den slangen eller de 2 små slangene som går til tomgangsventilen og veivhusventilasjonen?
Trekker den "falsk" luft der vil jo mengdemåleren måle feil verdier og hjernen vil gi for lite benzin.

sjekk også kontakten på mengemåleren.
Dan

Post by Dan »

Sånn!

Da har jeg (endelig) somlet meg til å bestille ny bensinpumpe.

Du verden for noen prisforskjeller, bestilte på Mekonomen for 967,- inkl mva, mens en original hos VW-shoppen borte i gata skulle ha over 3300,-

Nå håper jeg da inderlig det er den ...

mvh Dan
Dan

Post by Dan »

... og da var pumpen installert og bilen går som den skal. :-)
Post Reply