Håndbrems og lekkasje i drivakselmansjett

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
jakob
-
-
Phone: 46809101

Re: Håndbrems og lekkasje i drivakselmansjett

Post by jakob »

For å få ut akslingen så må du av med nedre bærekule. Og ja du må av med bolten til støtdemper og stabbstag bolten.
Altså 1 jekk opp bilen på normalmåte, hiv under en bukk. 2 ta av hjulet. 3 skru av sentermuttern, brems eller hvis du har ventilerte skiver stikk en skrutrekker inn i skiva der calippern er. 4 sett en jekk og jekk opp under nedre bærekule slik at du kan få ut bolten til støtdempern. 5 senk jekken og ta den vekk. Nå er det ingen ting som er i spenn. 6 skru ut boltene til nedre bærekule og ta ut akslingen. Hvis den nedre bærekula henger litt på hubben så ta en skrutrekker og bryt litt.

Lykke til
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Torbo wrote:
Jeg vil helst dele akslingen fra det ytre leddet for å få mansjetten greit på. Er det en låsering der, eller en annen form for låsing?
Det er låsering der, men skru av leddet fra akslingen som beskrevet tidligere, da kommer leddet av enkelt og greit.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

Takk for det!
Jeg bare stusser litt på hvordan akslingen er festet i det ytre drivleddet?
Er det bare å "kakke" det av som på Saab 95 i sin tid?
Altså at den sitter på en låsering(sprengring) i et spor?

Men akkurat mens jeg skrev så kom svaret om jeg forstår rikitg.
Torbo
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Det er lurt å bytte låseringen, denne blir skadet når drvknuten terses av. Ta også mål slik at du kan være sikker på at drivknuten kommer langt nok inn til at låseringen spretter inn i sporet i drivknuten. (Opplevde å miste framdrift fordi at akslingen glei ut av splinen i drivknuten; låsering ikke i sportet!)
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Bra tips! Skal det være så skal det være!
Greit med permanente løsninger.
Nå må jeg bruke bilen som den er, men jeg er jo redd for at det kan medføre ekstra slitasje. Men må man så må man...

Det er nok fristene å å gjøre skikkelig jobb her. Så forresten at nedre opphengskule er skrudd på med to bolter, så da er det vel bare å skru uten trekkere av div. slag. Og med noen forsiktige slag bør vel tingene sprette fra hverandre og så er det vel "smakk" på plass igjen..
Om ikke senterbolten har nok gjenger til å dytte ut akslingen, kan jeg vel bare ta en 1/4 tomms pipe innerst?
Greit å ha prosedyren på plass før jeg setter i gang...
God planlegging letter jobben. Og takk for alle gode tips her inne og god jul til alle!
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Nå har jeg fått tinget verksted, stort varmt og godt. Uten løftebukk, men jeg tror det skal klare seg med å løfte opp i høyre hjørne framme, og sikre godt med bukker.
Først løsne senterbolten. Så jekke opp under bærebrua, løsne støttdemper og nedre kule og slippe ned fjærspennet.
Bremsekalliper kan vel bare sitte på, og ikke er det grei skuring. Jeg pleier å vri litt på den før jeg tar den av, så smetter den letter på igjen.
Så går jeg for full pakke med nye originale mansjetter. Tar vel bare en side nå, da jeg har noen andre prosjekter.

Kommenter gjerne om det er noe feil eller tillegg her...?
Følger det med fett til de originale mansjettene?
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Fett følger med originale mansjetter ja.

Mvh Frode.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Supert!
Torbo
dewalter
-
-
Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B

Post by dewalter »

For å stramme til monteringsbåndet benytter jeg tilsvarende verktøy:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ck-191327/
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
Neergård
-
-

Post by Neergård »

En helt vanlig hovtang funker knall! Det er trolig litt mer vanlig rundt omkring.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Bra! Jeg tenkte på denne, som er litt mindre - bindetang. Har en sånn i Bacho, så da går det vel bra.
Image.

Siden det dukker opp så mye nyttig her, er det fristende å spørre om jeg bør bytte ut alt fettet, selv om det skulle se bra ut?
Altså vaske ut alt det gamle med whitespirit?
Elle er det bare å fylle på nytt fett i tilelgg, om det ikke er møkk inni der?
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Vask skikkelig og inn med hele tuben som er med i pakka.
Skikkelig varmt vann er som oftest nok.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg er redd for vann der, men med trykkluft etterpå er det vel greit....
Det er altså viktig å få vekk det gamle fettet med sine uhumskheter, så da blir det vel det eller whitepsirit...
Jeg får komme inn i vrmen på søndag for å gjøre dette, så dette lover bra.
Torbo
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Om du bruker kokvarmt vann fordamper alt vann ganske raskt, og med litt trykkluft er det tørrere enn hva du trenger før du setter inn med nytt fett.

Mvh Frode.

Frode Neergård

Torbo
-
-

Post by Torbo »

Det hørtes skummelt ut med det samme, men jeg ser at det kan være smart, da fettet trolig vil flyte ut og opp over vanntrykket nedover. Og med trykkluft i tillegg så kommer nok den siste dråpen ut.
Da håper jeg Møller har åpent i morgen, da den er bestilt. Rakk det ikke i dag...
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Da ble det mansjettskift og div. sjekk i dag.
Stort sett gikk alt etter planen, men det å holde øvre bærearm oppe var en utfordring.
Image
Bremsekalliperen ble hengt opp med tau mot speilet.
Her må jeg finne på en løsning, lage et støttestag fra gulvet og opp til øvre bærearm med bue og riktig lengde.
Image
Støtdemper ble skrudd av både oppe og nede.

Bremsekaliperen ble skrudd av og nedre bærekule ble løsnet på boltene (ikke på konen).
Brenseslangen ble løsnet ved røret, kun festebolten (ikke det hydrauliske), for å komme bedre til med pipe, da boltene for kalliperen satt som svært fast.
Henge opp fjæra
Øvre bærearm ble holdt oppe ved hjelp av et spett og en bukk. Ikke helt HMS, man vi tok litt forbehold ved å ikke komme for nær. Det ble dessuten en tilleggsjekk, type 2t hydraulisk.
Image
Ved å svinge til høyre var det lett å få ut akslingen. Å få leddet av akslingen gikk klitt tregt, men det viste seg at det var samme gjengene på boltene til kalliperene og med et lite rørstykke og en slik bolt gikk akslingen greit ut av leddet.
Her skal jeg lage meg en lang aksling til formålet. Orker ikke usikkerhet rundt dette.

Det fulgte med en låsering i VW-mansjettsettet, men den var oval, så jeg fant ikke ut hvordan jeg skulle bruke den, så jeg brukte den gamle.
Hva kan dette være?
Akslingen ble hengt opp ved hjelp av en skistropp, og jeg var ytterst forsiktig så ikke det indre leddet skulle sprette fra hverandre.
Image
Siden jeg hadde god tid, plukket jeg leddet fra hverandre for nærmere sjekk. Den ga meg en liten bekymring, men jeg tenkte her er det bare å pusse litt over alle sporene og godta et par hundrendels mm slakk.
Image
Image
Denne bilen går jo mest på det jevne, så dette får gå litt til. Men om det dukker opp en aksling til grei pris så handler jeg. Tar full overhaling på benken og skifte ved neste anledning.

Image
Kulene i leddet ble tatt godt var på for sikkerhets skyld. Holder for ventiler, men den fungerte til jeg fikk renset og inspisert.
En kule:
En antydning til månekrater, men det tror jeg ikke skulle være noe problem?
Image
Ny mansjett ble montert og den tok seg godt ut. Den lille hydrauliske jekken var grei å ha for å justere inn bolten for støtdemper og stabilisatorstag.
Image
Så kom hjulet på og bare velstand!
Men jeg vil også skifte den venstre mansjetten, og da må jeg lage et godt og sikkert verktøy for å holde fjærspennet på en god måte.

Noen gode tips her?
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Oppstart av Volvo FH16 - Sjekke eksosen:
Image
Kanskje ikke så direkte?
http://s132.beta.photobucket.com/user/P ... 4.mp4.html
Men eksos ble det....
Bare litt morsomhet på slutten av dagen...
Den hører vel ikke hjemme her, så da er det bare å fjerne den...
Torbo
jakob
-
-

Post by jakob »

Skjønner fortsatt ikke at du skal holde øvre bærearm oppe. Jeg tar ut og inn hele akslinger, bytter øvre og nedre kule uten å bry meg om den.
Det en gjør er å sette en kraft pipe mellom øvre bærearm og godset litt in på armen.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Da må jeg se litt på det... Jeg var redd for å dra akslingen fra hverandre, spes. indre ledd når alt hang langt ned. Dessuten var det vanskelig å få på de nedre kuleboltene. Men når ha jeg ikke trening med disse bilene, så jeg var nå bare glad for å få det til.
Kraftpipe på armen?
Har du bilde elelr tegning som jeg kan forstå?

Mener du under her (ringet inn)?
Image
Kan ikke det glippe?
Torbo
jakob
-
-

Post by jakob »

Ja på undet siden der og ned i godset under armen. Om det kan glippe? Tja det kan det, men spett trikset ditt var vel litt lengre unna hms normen. :lol: har brukt det ett par ganger selv helt til jeg skjønte at man ikke trenger det. Hvis du bruker spettet på nedre bære arm og tvinger det nedover så er det lettere og hanskes med nedre og øvre bærekule.

Ray. Godt nytt år!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Bra da er planen forbedret til neste side neste år!
Takk for god info her!
Godt nyttår!
- alle sammen...
Torbo
jbergum
-
-
Car: T4 1998
Phone: 90270148

Post by jbergum »

Godt nyttår alle sammen.

Med den skaden du har der kan du gjøre følgende: Kjøpe nye kuler hos SKF, bytte drivknuter fra høyre til venstre. Knutene kjører videre med framdrift på den siden som de til nå motorbremset på. Har gjort dette flere ganger, første gang for 35 år siden på en saab 96 som var et slagverk ved sving og pådrag.
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Takk ofr tips! Jeg har tenkt på den samme "snuoperasjonen", men jeg ser at kulebanen for normkjøring - rett fram - er utenfor såret i kulebanen. Så det må det litt sving til for å komme inn på såret. Det kan virke som at et "fremmedlegeme" har ligget der og spist.
Det kan se ut som en forhøyning på bildet, men det er et krater. Ergo blir det de andre fem kulene som tar over driften. Så det eneste jag kan tenke meg er at det kan medføre ulyd en gang i framtida?
Alternativt kan jeg kjøpe meg en brukt ventreaksling og overhale på benken og sett inn med tid og stunder?
Det er ingen ulyder nå, verken i sving eller rett fram.

Dette er en 92-modell, og jeg lurer litt på tilstanden på de indre leddene? Det var en anelse slitasje når jeg kjete etter...
Er det også "jevnhaskighetsledd" som de ytre?
Eller holder de årevis?

Jeg har også planer om å bytte opphengskuler. På forrige EU-kontroll ble det antydet slitasje på minst en, men de fikk seg noen dråper med girolje, så det kan hende det går bra ved kontroll nå i januar?
Men jeg trenger ikek slakk der, så jeg bytter om det har blitt en utvikling av slitasjen uansett.
Ellers er det vel bare velstand...
God nytt år!
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

jbergum wrote:Godt nyttår alle sammen.

Med den skaden du har der kan du gjøre følgende: Kjøpe nye kuler hos SKF, bytte drivknuter fra høyre til venstre. Knutene kjører videre med framdrift på den siden som de til nå motorbremset på. Har gjort dette flere ganger, første gang for 35 år siden på en saab 96 som var et slagverk ved sving og pådrag.
Morsomt det med Saab. Det var der jeg stusset på hvordan jeg skulel få ut det ytre leddet, tror det var en Saab 95, men det var det likt som her, vippe ut leddet fra spindelsen som satt på en låsering. Tør ikke si hvor lenge det var siden, men det var nok tidlig på 70-tallet.?
Det klarte jeg forresten å snu frihjulet feil vei, d jeg sjekket rotasjonsretningen på motoren og trodde den var lik som nedre reimhjul. Men det var den ikke! Jeg fikk da frihjul i revers, helt til jeg fikk skyndet meg å fikse problemet. Litt ekstra jobb, kan jeg huske...
Torbo
Torbo
-
-

Post by Torbo »

Jeg har en ekstra veivbolt lang type, og så lurer jeg på om den har samme gjenger som drivakselbolten.
Image
Den har samme sekskanthode for 27 mm pipe. (bytta da jeg byttet reg.reim).
I så fall har heg en god avdrager for å dytte ut drivakslingen fra drivleddet?
Festebolten fra kalliperen hadde like gjenger og noe lengre gjengelengde enn akselbolten, så den fungerte bedre til å dytte ut akslingne, men jeg måtte skjøte på med en rørbit. Først en pipe, men den vrengte seg,

Jeg burde jo ha tatt mål... men....
Noen som vet gjengediameter og stigning? Fingjenger, men standard fingjenger?
Torbo
Post Reply