Slitt giroverføring på min T2b?

Transporter 1968-1979
Post Reply
Kjartan

Slitt giroverføring på min T2b?

Post by Kjartan »

Det er blitt vanskelig å treffe 2.gir (spes. ved nedgiring) på min transporter fra 1975. Det er desverre enklere å treffe reversen (med de lyder det kan lage...).

Følelsen av å sette bilen i 2 gir er at girspaken går "for kort". Den går i gir, men den kjennes noe "stump" ut. Var lengre og bedre følelse tidligere da jeg satte den i 2.gir.

Reveresen er "grei nok" å finne.

Har fått høre at det kan være "den plata under girspaken som kan ha løsnet/vridd seg".

Noen tanker/ideer rundt dette?
Luftkjølt sekser
Kjartan

Post by Kjartan »

nope...ingen med tips?
Vel, får forsøke samme spm på vw2you. Er jo samme girkasse som i en boble.

:-)
Luftkjølt sekser
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

bare en tanke... kan synkronringen til 2.gir begynne å være slitt. Vil føles som om du ikke får den i gir før Turtall/hastighet har roet seg ned litt...
Kjartan

Post by Kjartan »

2 gir får aldri noe høyt turtall. kjører veldig fint og rolig. For meg går den i gir uansett "lavt eller mellom"høyt turtall. Problemet er å "treffe" 2. giret. Kan det være noe skjevhet i overføringene her? Har sett noe under, men "vestlandet regner bort"...så har derfor ikke fått sett noe særlig.

Takker uansett for tipset Bjørnar. Rekner med å ta en titt på dette iløpet av vinteren for å finne feilen. (hadde selvsagt håpet eg skulle slippe å mekke i girkassa).
Luftkjølt sekser
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Et lite tips kan jo være å sjekke girskiftkoblingen, hvis denne er dårlig kan du risikere å få litt gir som kan være vanskelig å finne... Kan jo godt være noe helt annet dette, men jeg har opplevd mye rart i sammenheng med bare girskiftkoblingen, og overføringen fra girspaken under gulvet fremme.

Nå vet jeg riktig nok ikke hvordan dette ser ut på T2b, men det kan jo være et tips!
Espen

Kjartan

Post by Kjartan »

Takk Espen

Skal få sjekket dette etter at bilen er kommet i garasjen for vinters :-)
Luftkjølt sekser
Kjartan

uerfaren girmann...

Post by Kjartan »

Har nå sjekket giroverføringen min...hmm...ser ut til å være meg som ikke har nok erfaring(for i følge mekaniker er alt i sin skjønneste orden).

Har prosjekt ang selve bilen, men finner ikke rett sted å poste dette... Erjo poster jo her, og under vw2you. Eg gjør ikke såpass mye, eg bare sveiser...og lakker...og tecktylerer...og kanskje litt til...

Erjo: Du har solgt meg en nydelig bil!! Eg smiler fra øre til øre!
Gleder meg til å ta en prat med deg igjen for å høre mer histore om "Bay - biler''!

Eg satser på Bugrun i sommer 2006...noen andre som er med???

Mvh
Kjartan
Luftkjølt sekser
Post Reply