Oljetrykket forsvant, med pipevarsling, og straks stoppet motoren før jeg rakk å slå av tenningen. Ingen stygge lyder. Det er nok olje.
Når jeg kjører den på starteren virker det som det overhode ikke er kompresjon.
Anybody? Er det håp.

Du trenger ikke å høre noe som helst. Jeg har kjørt en bil da registeret røk og jeg hørt kun en svak 'klikk' og bilen stoppet. Jeg trodde først at det var en vanlig motorstopp.stedgar wrote:Hei IndianLong time
Hvis registerkjedet ryker, smeller ikke et eller flere stempel opp i ventilene?

En kjedestrammer varer ikke så lenge. Etter 165,000 km var det helt utslitt med grader og satt fast i lavest stilling. Jeg byttet to ganger innen bilen gikk til 330,000 km.stedgar wrote:Har aldri byttet noen tingDet virket som oljetrykket forsvant (med lydvarsel) og så stoppet den omtrent samtidig, et sekund kanskje.
Bilen blir neppe fikset.

Typisk tegn på at topp-pakningen har røket, med lekkasje fra sylindertopp til olje kanal.stedgar wrote: Oljetrykket forsvant... Ingen stygge lyder. Det er nok olje.
Når jeg kjører den på starteren virker det som det overhode ikke er kompresjon.
Om du gjør absolutt all jobben selv med å bytte pakning etc så vil deleprisen ligge på par-tre tusen.stedgar wrote: Anybody? Er det håp.

En bil skal kunne kjøre noen kilometer uten olje eller en pumpe som er i ustand. Det er varmen som ødelegger en motor.stedgar wrote:Min kjære VR6 sovnet stille inn i gårEtter 274.000 kilometer. Er i tvil om det er noe håp, men jeg prøver her.
Oljetrykket forsvant, med pipevarsling, og straks stoppet motoren før jeg rakk å slå av tenningen.

Jeg snakker ikke om 3 kilometer her men 1 sekund i en motor som er velsmurt. Det er det som er mystisk.Neergård wrote:at den havarerer etter 4 km tilsier ikke nødvendigvis at motor tåler 3 km fordi...

Jeg vil først og fremst ha tatt ut feilkoder, det kan være at tap av oljetrykk kun er en sekundærfeil.stedgar wrote: Anybody? Er det håp.
Og når startet vi å tro på reklame?Indian wrote:Husker noen reklamen til Castrollite med Liquid Tungsten og Castrol GTX?
La oss se på dette scenarioet:Indian wrote:Det er det som er mystisk.

Det er mulig uten å ta ut toppdekselet. En plate på høyreside av motoren kan skrues av like over coilen. Da ser du begge kammene og øverste delen av kjeden.stedgar wrote:
Er det noe sted det er mulig å se om kammene går rundt uten å ta av toppdekselet?

Stempelet kan ikke komme seg løs men kan låse seg i nederste stilling pga grader i stempelet. 1999 model har en strammer som bruker både fjær og oljetrykk.subwoofer wrote:Er det hydraulisk kjedestrammer på VR6? Det ville kunne forklare trykkfallet hvis stempelet har kommet seg løs på noe vis.

subwoofer wrote:Uten å kjenne VR6en som sådan, men at Hallsensoren ligger til jord kan tyde på at kammen ikke går rundt - noe som forsåvidt stemmer med at du ikke har kompresjon.
Feilkoden på MAFen er jo heller ikke gunstig, signalet skal være 0 eller 1V (avhengig av type MAF) når det ikke går luft gjennom den.

På siden av motoren på høyre side like over coilen. Jeg hadde byttet denne først og så ta en diagnose til.stedgar wrote:Endelig fått kjørt diagnose på VR6en.
Er det noe håp? Hvor sitter denne Camshaft Position (Hall) Sensor. Den er vel helt essensiell for at tenningen skal fungere.
Shop #: WSC 00000
3 Faults Found:
00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
28-00 - Short to B+
00525 - Oxygen Sensor (G39)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
29-00 - Short to Ground
Readiness: N/A