mont. vannkjølt intercooler

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
oyvinla
-
-

mont. vannkjølt intercooler

Post by oyvinla »

jeg har tenkt litt på å montere vannkjølt intercooler. lurer derfor på hva jeg trenger foruten vann til luft kjøleren? kan jeg bruke den elektriske sirkulasjons pumpa som står på td? holder det med varmeregister som kjøleradiator fra varmeapparatet i fronten?
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: mont. vannkjølt intercooler

Post by narle »

oyvinla wrote:jeg har tenkt litt på å montere vannkjølt intercooler. lurer derfor på hva jeg trenger foruten vann til luft kjøleren? kan jeg bruke den elektriske sirkulasjons pumpa som står på td? holder det med varmeregister som kjøleradiator fra varmeapparatet i fronten?
Går greit å bruke ei sånn pumpe.Er ikke sikker om det registret er stort nok,men jeg antar det.På min bil sitter det en liten radiator fra en liten bil.Det er lagd overganger som er mindre enn radiatoruttakene for å passe på slangene som går bakover.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
klystèr
-
-

Post by klystèr »

du kan bruke ett sånt komplett varmeapparat som sitter baki T-3'er.
Det er jo med vifte på også. så slipper du å sette den i luftstrømmen
koble vifta sånn att den går på lav hatighet.
det funker fint. har dette påturbo bobla mi og en sånn sirk pumpe fra TD
det skal være eget lukket system...ikke kople inn på bilens org kjøleanlegg...men det visste du vel.
oscarsen

Post by oscarsen »

I følge denne linken http://www.dr-manatas.de/llk.htm gir pumpen fra TDen for lite vann. Han har montert en 1500l/h pumpe fra http://www.busschmiede.de/ som koster 169 EUR.

Lars
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

er det sånn at turbotrykk og dieselpumpa bør justeres opp? er turboen justerbar? i tilfelle hvordan?
lowride
-
-

Post by lowride »

Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men det skal gå an å skru på skruen på wastegaten på turboen, slik at den åpner ved et høyere trykk. Jeg vet ikke hvilken vei den skal skrues, men det finner man vel fort ut av :wink: Jeg trur ikke det blir mere trøkk ved lavere turtall, men det vil nok ikke stoppe så tidlig ved høyt turtall. Rett meg hvis jeg tar feil..
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

lowride wrote:Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men det skal gå an å skru på skruen på wastegaten på turboen, slik at den åpner ved et høyere trykk. Jeg vet ikke hvilken vei den skal skrues, men det finner man vel fort ut av :wink: Jeg trur ikke det blir mere trøkk ved lavere turtall, men det vil nok ikke stoppe så tidlig ved høyt turtall. Rett meg hvis jeg tar feil..
justerbar på 2wd ikke på 4*4
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
lowride
-
-

Post by lowride »

Jeg hadde forresten tenkt å prøve å bygge intercooler selv, med hjelp av varmeregister fra bakre varmeapparat, luftfilterboks fra sugediesel, manifold fra td og radiator frem. Men så hadde vært så kjekt å bruke den bakre varmeapparatet til kjøling av intercooler (har bare en til overs), så jeg vurderer å få tak i vannkjølt intercooler selv. Går det an å få tak i noe for ca 500,- som fungerer tro?
Christer Dirfeldt
lowride
-
-

Post by lowride »

Det var jo kjedelig :(
Går det an å bruke turbo fra 2wd på 4x4 da?
Kan man se om en turbo kjem fra en 2wd eller fra en syncro?
Christer Dirfeldt
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

rapidspeed wrote:
lowride wrote:Jeg har ikke prøvd dette selv enda, men det skal gå an å skru på skruen på wastegaten på turboen, slik at den åpner ved et høyere trykk. Jeg vet ikke hvilken vei den skal skrues, men det finner man vel fort ut av :wink: Jeg trur ikke det blir mere trøkk ved lavere turtall, men det vil nok ikke stoppe så tidlig ved høyt turtall. Rett meg hvis jeg tar feil..
Hva er forskjellen på turboene,da?Har ikke sett noen forskjell på disse.Kan vel montere turbo fra 2wd. på syncroen min om det er noen forskjell.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

narle wrote:
rapidspeed wrote:
Hva er forskjellen på turboene,da?Har ikke sett noen forskjell på disse.Kan vel montere turbo fra 2wd. på syncroen min om det er noen forskjell.
skulle tro det gikk... hvorfor det er gjort sånn er jeg joggu ikke sikker på.. virker rart men men..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

jeg har kjøpt en vannkjølt intercooler på ebay.com nå. skal legge ut mer detaljer og beskrivelse om hvordan jeg monterer denne. intercooleren kom på mellom 1500 og 2000kr. skal bruke en eller to el. sirkulasjonspumper fra td og radiator fra ett varmeapparat eller en liten bil forran til kjøling av vannet. tenkte muligens å la vannet gå i kobberrør under bilen for maksimal kjøling. dette skal jo være minst mulig isolert
Post Reply