Oljelekkasjer og trykk i bunnpanna

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Oljelekkasjer og trykk i bunnpanna

Post by narle »

Har en syncro som jeg driver å fikser litt på.Har hatt problemer med oljesøl og trykk ved peilepinne.Tenkte jeg skulle bytte toppdeksel og sette på et som var reint og nyvaska for å være sikker på at det ikke var tett i utluftinga.Gjorde så og det ble heller verre med lekkasjer.Da tok jeg en sjekk på utluftingslokket,var ok.Så sjekket jeg slangen fra det lokket og ned til innsugsrøret på turboen,der var feilen.Forrige eier hadde koblet den slangen til sikkerhetsventilen på innsugsmanifolden,og den er jo helt tett.Den blåser bare ut hvis man skulle få for mye turbotrykk.Så utluftingen på toppen var jo pottetett og det hørte man hvis jeg tok av utluftningslokket mens motoren gikk.Da kom det et "poooof"og oljelekkasjen stoppet.Så nå er det iorden,men motoren er så tilgriset av olje da det har lekket ut av alle tetninger i lengre tid.Trenger bare en god vask nå,men er litt oppgitt over noen av disse harde mekanikerne som finnes.Det er ikke den første feilen jeg finner på denne bilen,flere er kun menneskelige tabber.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Syncroeier
-
-
Car: T3 Syncro DJ '88

Post by Syncroeier »

de er igrunn kjipest også, husker jeg lagde luftfiltersatser til grom motoren i alfaen, skrudde sammen med skive og mutter på innsiden.. disse løsnet og forsvant ned i motoren.. en stk kass. motor.. lærte en dyr lekse der!
Post Reply