Dysemoment, lufting og girproblemer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Oddlaug

Dysemoment, lufting og girproblemer

Post by Oddlaug »

Lurer på hvilket dreiemoment dysene i en 1.6TD skal festes med? Hvordan lufter jeg motoren etter å ha byttet dyser?

Bilen min hopper noen ganger ut av 4. gir, etter å ha kjørt en stund i dette giret. Hopper også ut av 1. gir ved start enkelte ganger? Dårlig tegn?
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Trenger ikke lufte systemet etter dysebytte, bare la startmotoren går (sørg for fullada batteri!) inntil det tenner. Du kan korte ned denne tiden litt hvis du demonterer dysene og fyller dem med diesel. Det kan ta 10-15 sekunder før det tenner, pass på at alle glødeplugger virker! Mener å huske at dreiemoment er 45Nm for å stramme dysene.
Hopper girene ut er det dessverre et dårlig tegn. Men for all del sjekk giroverføringen at den er riktig justert før du kondemnerer kassen!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
roars
-
-

Re: Dysemoment, lufting og girproblemer

Post by roars »

Oddlaug wrote:Lurer på hvilket dreiemoment dysene i en 1.6TD skal festes med? Hvordan lufter jeg motoren etter å ha byttet dyser?

Bilen min hopper noen ganger ut av 4. gir, etter å ha kjørt en stund i dette giret. Hopper også ut av 1. gir ved start enkelte ganger? Dårlig tegn?
Dysa skal trekkes til med 70nm, ny varmeskjold anbefales.

Hoppe ut av gir...tja..kan være så mye, begynn å sjekke at girstang/overføringer beveger seg normalt, at den går langt nok i inngrep.
Ellers er det et dårlig tegn ;)
Roar Sørnmo
t3homas
-
-

Post by t3homas »

Oddlaug wrote:Lurer på hvilket dreiemoment dysene i en 1.6TD skal festes med? Hvordan lufter jeg motoren etter å ha byttet dyser?

Jeg har 5-trinskasse for TD for salg dersom det skulle være av interesse.
kr 1500,-

Thomas
930 63 036
Langhus / Hønefoss

Thomas
raaen
-
-

Post by raaen »

se over motor festene dine også.
Post Reply