Det er kanskje på sin plass å ramse opp de ulike bremsealternativene man har foran på en syncro:
Standard 14 tommer: Massive skiver (258x16mm), flytende calipper med ett stempel.
Standard 16 tommer: massive skiver (280x16mm), identisk calipper som 14 tommer, annen spindel som flytter calipperen lengre ut.
Sørafrikabremser: Samme diameter som 16tommer (280mm) men ventilert. Flytende calipper, 57mm stempel, passer rett på 14 tommers spindel.
Audi "DIY": Audi 288x25mm skiver, modifisert (bore nye festehull offset) Audi calipper 57mm stempel (alt tostempens Girling G60 calipper)
Go Westy "Big brake kit": 284mm ventilerte skiver, flytende calipper, passer rett på 14 tommers spindel.
Epytec: Adapter for Audi 57mm calipper på 14 tommers spindel, og 312x15mm Audi skive.
Det er sikkert flere alternativer og...
Når det gjelder Sørafrikabremser og Go Westy bremser, så er dette "spesialdeler" på den måten at man må handle reservedeler (klosser og skiver) samme plass som man kjøper settene. Det er altså ikke hyllevare hos nærmeste delepusher, og usikkert hvor lenge delene kan skaffes. SA-skiver som reservedel har vært mangelvare noen ganger, Winkler har de visstnok på lager nå. Hadde jeg gått for en slik løsning hadde jeg i allefall bestilt ett ekstra sett klosser for å ha liggende. (Go Westy bruker visstnok Toyota Highlander klosser, sies det på the Samba)
Det ligger flere beskrivelser på the Samba på Audi "DIY" bremser. Ulempen med disse er at de krever modifisering av calipper (eller rettere sagt av holderen) og krever at man fester denne med skruer og muttere. Det er altså ikke gjenger hverken i spindel eller calipper. En noe tvilsom løsning i godkjenningssammenheng.
Epytec leverer flere forskjellige adaptere, noen for Audi calippere og noen for Porsche calippere. Fordelen er at det er bolt on, du får riktignok ett "ekstra" festepunkt med de svakhetene det medfører. Og skivediameteren gjør at du kan glemme 15 tomshjul. Selv ikke alle 16 tomshjul går på.
Konklusjon: Tjaa, da jeg i sin tid bestilte mine Epytec adapter, var SA-bremsene mangelvare (Winkler hadde vært fri en stund) og Go Westy hadde ikke utviklet sitt sett. I dag hadde jeg nok gått for en av disse, og sikret meg reservedeler samtidig. Men siden jeg allerede har disse adapterne og Audicalipperne som hører til, så tester jeg den varianten. Håper bare at det er plass inni Ronalfelgene, men det kan jeg faktisk teste før jeg bestiller skiver og klosser