HJEEEEEEEELP!

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
BulliBoyZ!

HJEEEEEEEELP!

Post by BulliBoyZ! »

Hallo gutta!

:D

..jeg har hatt en TD 1,6 transporter i ca 20 timer, brukte hele kvelden igår på å vaske seter og interoør og under og over og vet ikke!....saken er den at når jeg kjørte den så begynte temp lampa å blinke, greit nok, men så så jeg under bilen at den nærmest "fossa# KJØLEVÆSKE!! :shock: ...DET HAR AKKURAT blitt byttet topp+pakning....disse motrene er heeelt nye for meg, er det noen som har tips om hva som er "gjengangere" på disse motorene? vi skal løfte bilen idag og sprette opp alle dekslene som gjorde det vasnkelig foross igår å finne ut hva som er feil... :( please tips ønskes snarets vi skal skru på bilen i 1530 tida etter jobb...så tips om hva som kan være årsaken elle rom noen so har opplevd lignene hadde vært fint om jeg kunne fått hjelp av dere "hardbarkete" Bulli gutta! :wink: ..

på forhånd Tnx for hjelpen! :D
dude....where`s my bulli?
amubus
-
-

Post by amubus »

Skjekk expansjons tanken når du først er nedi der. den har en tendens til å sprekke.... hvis det fosser van kan det jo og være en slange som kødder.... Lykke til.......
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

hei sann!

er det den hvite? den sank ikek i hele tatt ! bare den som sitter "innerst"...
tnx for tipsen! skal ta bilder (håper jeg kan laste opp på forumet etterpå) :)
amubus
-
-

Post by amubus »

Expansjonstanken er den som er plassert på dieselen framme på høyre side tror eg det er. Ikke den rett innenfor skiltluken...
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
SYNCRO
-
-

Kjøleproblem

Post by SYNCRO »

Gå HELT SYSTEMATISK over HELE kjølevanns-systemet når du først er igang. Når du har fjernet de store beskyttelsesdekslene under bilen, IKKE
montèr de igjen.Du får vesentlig dårligere kjøling når de er montert enn når de ikke er montert.
Denne motoren er SVÆRT sensitiv for følgende: -oljenivået MÅ være på maks "HELE" tiden,dette fordi stemplene er oljekjølt. OM oljenivået går ned ,selv til "halv tank" mister motoren MYE av oljekjølingen til stemplene.
Dette fører i sin tid til at stemplene går varme og man risikerer varmskjæring av sylindre og sprekkdannelse i topplokk.
-vannkjølingen,MÅ sjekkes hver gang det fylles drivstoff,HELST begge beholdere , men iallefall overløpstanken bak skiltet.
Eskild
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

:shock: det var da voldsomt....eheh.. :P altså: sjekkekjølevæske hver påfylling...men den eksapansjons tanken sitter lavere...og at den i"innerset" har en tendesn til å sprekke?..men dekslene er ikke de der for å beskytte et eller annet? bånnpanna eller no? også lurer jeg på om Turbon på disse er vann eller olje j?

Hva slags enhet sitter der? ...det blir mye knipsing av bilen idag...og nå har jeg vært en spent eier av dbl.cab td i 24 timer... :wink: ikke god start for meg nei... :shock: men, gutta!,.. takk skal dere ha så langt ...kom gjerne med flere synspunkter..alt hjelper ...jeg håper inderlig at det er en bagatell som en slange eller den tanken .... radiatoren sitter i front? jeg så ikke rørene igår...eh...jeg tror jeg "utforsker" bilen litt før jeg spør mer...det sitter en slags "spak" under "dashen" som kan trekkes ut....brodern mente at han tror at det er no til en slags diesel varmer ell rno...kan det ha seg no med opplegget å gjøre?....spaken var dratt maks ut...også en ting til: jeg hørte litt" turbo svoosj" før det skjedde....og oxo når man gir på....men denne har ikek no "åpen" filter eller dump ...så den lyden var merkelig....

thihiihii :)
SYNCRO
-
-

TD

Post by SYNCRO »

BulliBoyZ! wrote::shock: det var da voldmt....eheh.. :P altså: sjekkekjølevæske hver påfylling...men den eksapansjons tanken sitter lavere...og at den i"innerset" har en tendesn til å sprekke?..men dekslene er ikke de der for å beskytte et eller annet? bånnpanna eller no? også lurer jeg på om Turbon på disse er vann eller olje j?

Dekslene gjør mer skade enn nytte. Det skal svært voldsom kjøring til før man skal ha noe nytte av dette.
Turboen = olje

Hva slags enhet sitter der? ...det blir mye knipsing av bilen idag...og nå har jeg vært en spent eier av dbl.cab td i 24 timer... :wink: ikke god start for meg nei... :shock: men, gutta!,.. takk skal dere ha så langt ...kom gjerne med flere synspunkter..alt hjelper ...jeg håper inderlig at det er en bagatell som en slange eller den tanken .... radiatoren sitter i front? jeg så ikke rørene igår...eh...jeg tror jeg "utforsker" bilen litt før jeg spør mer...det sitter en slags "spak" under "dashen" som kan trekkes ut....brodern mente at han tror at det er no til en slags diesel varmer ell rno...kan det ha seg no med opplegget å gjøre?....spaken var dratt maks ut...også en ting til: jeg hørte litt" turbo svoosj" før det skjedde....og oxo når man gir på....men denne har ikek no "åpen" filter eller dump ...så den lyden var merkelig....

thihiihii :)
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

:?:
RZR-Jånni
-
-
Car: 1967 og 1991
Phone: 975 976 57

Post by RZR-Jånni »

BulliBoyZ! wrote::?:
Se midt på innlegget, der har syncro skrevet... ;)
Jon-A. Sognnæs.
67 Sika
91 Caravelle Syncro 2,1wbx
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

jaaaaaaaa jeg så det nå.... :oops: :oops:
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

da var det i orden...før jeg rakk å komme meg bort til broder`n...så hadde han alt finni feilen...og hade bilen på tomgnag for å lufte`n.. :P ....det var heldig vis de to slangene som sitter bakerst i veggen rett ved den "kjølevæskepåfyllingstanken"....e var ikke skrudd til orntli`g... :oops: :oops: ....er det noen som kan fortelle meg hvor man får tak i en NORSK manual...er de mgreie og selger til deg hos møller på ryen?....jeg er nødt til å ha en workshop manual da jeg har en viss tendens til å "fikle" med mine sleder.... thihihi :wink: og denne har endel planer for...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Finnes ikke noe på norsk, men sjekk Automobilia. Link ligger ett sted her på sidene.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
BulliBoyZ!

Post by BulliBoyZ! »

Ok :D

Skal sjekke ut dem, nei jeg regna egentlig ikke med at det finnes no på norsk...men jeg tenkte liksom tysk....norsk...du vet :wink: ...tihihihi...neida...jeg bar ehåpa på at det var no oversettelser ..men jeg regner med at det er engelsk...jeg søkte litt på nett ogf gregorys og haynes hadde visst noen for T3...skal se hva jeg finner på imorgen... :wink: Automobilia er dyyyyre! :evil: Jeg har vært hos dem før... de klarte ikke å finne noe stoff om japse bilen min!...enda gregorys har en som omhandler ikke samme modell men en annen av samme karosseri..lixom...anyway, ...i`m gonna check it out! tnx , mate! 8)
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Haynes har reperasjonshåndbok til t3 på svensk.

Den får du tak i overalt der reperasjonshåndbøker selges. :lol:
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Post Reply