Da ene siden av pop-up taket siger på høyre side etter noe tid har byttet sylinder der. Problemet er at jeg måtte tappe sylinderen for olje for å få den til å svive. Da ble det selvfølgelig tomt for olje og jeg må fylle på mer. Er det noen som vet hvordan jeg kommer til tank og om den er bak panelet?
Ellers hvilken type olje er det snakk om?
Bytte av sylinder for pop-up tak
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Re: Bytte av sylinder for pop-up tak
Jeg har lest meg til at den er bak panelet i taket, i hvert fall på min bil (se bilde). Man kan tydelig høre hydralikpumpen jobbe der inne i, derfor også logisk at hydralolje-reservoar er der inne. Demontere controlpanelet så vil jeg huske at man kan se deler av dette.
viewtopic.php?f=49&p=324717#p324717
Kanskje må mer demonteres (?). Kan tenke meg at det er lett å søle så man bør vite hva man gjør for å ikke flekke ned bekledning inne i bilen (!).
Søk på de engelske forumen kanskje:
https://vwcaliforniaclub.com/forums/
http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=37
Legg gjerne opp kort beskrivelse her senere

viewtopic.php?f=49&p=324717#p324717
Kanskje må mer demonteres (?). Kan tenke meg at det er lett å søle så man bør vite hva man gjør for å ikke flekke ned bekledning inne i bilen (!).
Søk på de engelske forumen kanskje:
https://vwcaliforniaclub.com/forums/
http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=37
Legg gjerne opp kort beskrivelse her senere

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
sjupet
- Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
- Phone: 93015435
Hei. Jeg måtte etterfylle olje etter at jeg hadde demontert oljeledningene for å få ned taket som hadde låst seg i åpen stilling. Pumpa og tanken sitter i taket over/bak kontrollpanelet. Det er et helvete å komme til påfyllinga så jeg fikk tak i en stor engangssprøyte på apoteket og satte på en plastslange slik at jeg kunne "pumpe" olje inn i tanken. Du må nok etterfylle i flere omganger og kjøre tak opp og ned innimellom fyllingene, akkurat som å lufte bremsesystemet etter rep. VW oppgir at det skal brukes en spesialolje som koster over 1000-lappen for ei 1-liters plastflaske. Det er ikke lagervare i Norge og det tok nesten 1 mnd fra bestilling til jeg kunne hente den hos Møller. Jeg har seinere etterfylt med en olje fra Biltema beregnet for servostyring. Det fungerer utmerket.
Sjupet: Fantastisk, skal kjøpe inn og teste i ettermiddag. Da skjønner jeg at det var nok å fjerne kontrollpanelet? I dag tidlig så det ut som at hydralikkmotoren var beskyttet med noe isopor i tillegg...
Til info til neste gang taket låser seg i åpen stilling er det en flatjern skrue du kan åpne for å lukke taket manuelt (beskrevet her http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7831,d.eWE )
Til info til neste gang taket låser seg i åpen stilling er det en flatjern skrue du kan åpne for å lukke taket manuelt (beskrevet her http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7831,d.eWE )
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Smart! tenkte også rundt det. Jeg arbeider som klinisk ernæringsfysiolog på universitetssykehus og er godt kjent med disse sprøyter. De skal finnes i flere størrelser, bla 20 ml, 60 ml og 100 ml. Evt kan man også få bruk for en nasogastrisk ernæringssonde (om de ikke er alt for dyre...) som er kompatible med disse sprøyter. Disse kommer også i ulike størrelser, standard er diameter 3,5 mm.sjupet wrote:Det er et helvete å komme til påfyllinga så jeg fikk tak i en stor engangssprøyte på apoteket og satte på en plastslange slik at jeg kunne "pumpe" olje inn i tanken.
Her er en på min arbeidspult:

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
sjupet
- Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
- Phone: 93015435
Ja, det veit jeg nå men det visste jeg ikke da jeg stod på en campingplass i Nord-Sverige i 2008...KarlIvar wrote:Sjupet: Fantastisk, skal kjøpe inn og teste i ettermiddag. Da skjønner jeg at det var nok å fjerne kontrollpanelet? I dag tidlig så det ut som at hydralikkmotoren var beskyttet med noe isopor i tillegg...
Ja, pumpa og tanken er "isolert" med noen isoporbiter. De blir sikkert skadet ved demonteringen men kan brukes videre likevel.
det var en del styr og søl å få ut oljetanken og stoffet rundt panelet er litt dratt som konsekvens av det. Etter mye googling fant jeg https://erwin.volkswagen.de hvor man kan laste ned alle montering og demonteringsmanualene til vw california og masse andre modeller. Koster 7 euro for å få tilgang en time, veldig verdt det selv om instruksen for å få ut motor og tank inkluderte å demontere alt av paneler fremme, alt for mye stress mao, så endte med å dra den ut. Likevel er det beskrevet steg for steg hvordan hver komponent i panelet taes ut ihvertfall.
Stegvis demontering (anbefales ikke da det er mulighet for både søl og permanente skader):
1. Åpne brillelomma for å poppe ut lampestyringsdelen
2. Popp ut panelet med to smørniver inn på sidene
3. Popp ut lampene med å stikke et flattjern på høyre side
4. Løsne alt av skruer du ser inni panelet for å løsne ting og få mer plass til å dra ut motor og tank.
5. Man ser at man må muligens ødelegge isoporen litt for å få ut ting, men den gjør jobben med å isolere/holde på plass fortsatt
6. Så må man jokke tanken ut med å skyve motoren inn til venstre og få tanken ned gjennom hullet ved hjelp av at en kompis hjelper å dra i stoffet (anbefales ikke, vær forsiktig)
7. Tank er til høyre og har en liten sekskant skrue oppå, vet ikke dim da jeg brukte skiftnøkkel, sprøyta fungerte utmerket (60 ml sprøyte fra apoteket 10 kr, slange fra clas olhson 40 kr), servo olje fra biltema, trengte ca 120 ml.
8. Kjør et par ganger opp og ned for å lufte og sjekk nivå på tank og etterfyll ved behov.
9. Monter i samme sekvens du demonterte.
Advarsel, hadde 2 kompis der, en av oss veltet oljeflaska uten kork da vi holdt på. Tok 6 timer med tepperensing etterpå, kjempegøy. Lærer så lenge man kløner.
Stegvis demontering (anbefales ikke da det er mulighet for både søl og permanente skader):
1. Åpne brillelomma for å poppe ut lampestyringsdelen
2. Popp ut panelet med to smørniver inn på sidene
3. Popp ut lampene med å stikke et flattjern på høyre side
4. Løsne alt av skruer du ser inni panelet for å løsne ting og få mer plass til å dra ut motor og tank.
5. Man ser at man må muligens ødelegge isoporen litt for å få ut ting, men den gjør jobben med å isolere/holde på plass fortsatt
6. Så må man jokke tanken ut med å skyve motoren inn til venstre og få tanken ned gjennom hullet ved hjelp av at en kompis hjelper å dra i stoffet (anbefales ikke, vær forsiktig)
7. Tank er til høyre og har en liten sekskant skrue oppå, vet ikke dim da jeg brukte skiftnøkkel, sprøyta fungerte utmerket (60 ml sprøyte fra apoteket 10 kr, slange fra clas olhson 40 kr), servo olje fra biltema, trengte ca 120 ml.
8. Kjør et par ganger opp og ned for å lufte og sjekk nivå på tank og etterfyll ved behov.
9. Monter i samme sekvens du demonterte.
Advarsel, hadde 2 kompis der, en av oss veltet oljeflaska uten kork da vi holdt på. Tok 6 timer med tepperensing etterpå, kjempegøy. Lærer så lenge man kløner.