luft i kjølesystemet? hjelp?
luft i kjølesystemet? hjelp?
Hei
Bytta tempgiver og termostat grunnet mistanke om at termostat sto åpen hele tide, noe som stemte veldig bra. fylte på kjølevann. men ser ut som jeg har luft i systemet(tror jeg )
for jeg får ikke mere temp enn 60 grader på nåla. i lange nedoverbakker blir det ikke rare varmen fra varmeapparatet da nåla detter enda mere nede.
hva har jeg gjort feil og hvordan fikser jeg det?
bare å tappe av vannet og starte på nytt?
hvordan skal det gjøres på t4 ?
VW T4 2002 2.5 tdi ACV
har skifta på andre biler før og aldri hatt probelemer med det før
Bytta tempgiver og termostat grunnet mistanke om at termostat sto åpen hele tide, noe som stemte veldig bra. fylte på kjølevann. men ser ut som jeg har luft i systemet(tror jeg )
for jeg får ikke mere temp enn 60 grader på nåla. i lange nedoverbakker blir det ikke rare varmen fra varmeapparatet da nåla detter enda mere nede.
hva har jeg gjort feil og hvordan fikser jeg det?
bare å tappe av vannet og starte på nytt?
hvordan skal det gjøres på t4 ?
VW T4 2002 2.5 tdi ACV
har skifta på andre biler før og aldri hatt probelemer med det før
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: luft i kjølesystemet? hjelp?
Jeg tipper dieselvarmeren din har stoppa. Sjekk om den går. At du opplever kald bil i nedoverbakke er normalt. TDi vil gå seg kalde uten motstand.
Og har du rett termostat? Det finnes flere utgaver avh av hvilken temp du vil den skal åpne på.
Og har du rett termostat? Det finnes flere utgaver avh av hvilken temp du vil den skal åpne på.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
kjøpte termostat som skal åpne på 88 grader,
har hatt bilen i over 1 år og han jeg kjøpte bilen hos sa at tilleggsvarmereren slutta å virke for 6 år siden. så den har aldri funka så lenge jeg har eid bilen. men for 1 mnd siden begynte tempen å tulle. i nesten 1 år har jeg kjørt med at tempnåla har holdt seg på 90 grader uansett. forrige vinter holdt den seg på 90 grader uten problem uten tilleggsvarmeren. så noe annet er galt.
har hatt bilen i over 1 år og han jeg kjøpte bilen hos sa at tilleggsvarmereren slutta å virke for 6 år siden. så den har aldri funka så lenge jeg har eid bilen. men for 1 mnd siden begynte tempen å tulle. i nesten 1 år har jeg kjørt med at tempnåla har holdt seg på 90 grader uansett. forrige vinter holdt den seg på 90 grader uten problem uten tilleggsvarmeren. så noe annet er galt.
tipper det er luft i systemet siden det blir varmt i varmapparatet i lang oppoverbakker, men i lange nedoverbakker blir det bare lunkent.
noe spesiell måte å lufte dette systemet på ?
noe spesiell måte å lufte dette systemet på ?
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
Kan nesten tyde på at den nye termostaten står åpen, når det er luft i systemet så har du vanligvis ingen varme i varmeapparatet/fare for koking, sjekk også at matrisene bak viftene på radiatorer er lukket i kaldt vær
hei. joda det blir varme. men blir ikke kokvarmt slik det ble tidligere112wboxer wrote:Kan nesten tyde på at den nye termostaten står åpen, når det er luft i systemet så har du vanligvis ingen varme i varmeapparatet/fare for koking, sjekk også at matrisene bak viftene på radiatorer er lukket i kaldt vær
mulig jeg bare må ta av termostathuset igjen da og sjekk
Sikker på du ikke har byttet om slangene til radiator, det gir dine symtomer selv om termostaten er helt lukket.
demonterte aldri noen slanger. jeg skrudde av termostathuset mens slangen fortsatt satt på termostathuset. nøkka ut gamle termostaten og satt inn ny termostat med ny O-ring og satte på termostathuset igjen. og termostaten må stå rett vei for at man skal få på termostathuset igjen så kan ikke gjøre feil der.jbergum wrote:Sikker på du ikke har byttet om slangene til radiator, det gir dine symtomer selv om termostaten er helt lukket.
-
Drittsekken
- -

- Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
- Phone: 930treåtte720
Angående lufting så skal det være en plastskrue på slangene som går inn til cupé/dashboard helt øverst i motorrom.
Med motoren i gang skal man åpne her og få ut luft.
Noen mener dette er lettest om bilen står i oppoverbakke, og andre mener det ikke har noe for seg.
Noen mener dette er lettest om bilen står i oppoverbakke, og andre mener det ikke har noe for seg.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php
-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
-2014 Nissan Leaf
jeg får prøve å lufte på nytt igjen. den plastskruen har jeg ikke sett/leita etter. men når du nevner det så finner jeg den nokDrittsekken wrote:Angående lufting så skal det være en plastskrue på slangene som går inn til cupé/dashboard helt øverst i motorrom.
-
Drittsekken
- -

Hvis du ser i bildet her så finner du den oppe til venstre (den rød ringen har ingenting med dette å gjøre). To slanger går gjennom torpedoveggen, den ene har lufteskruen.
PS: Jeg har demontert litt her og den ene slangen er bøyd til siden for å komme til.

PS: Jeg har demontert litt her og den ene slangen er bøyd til siden for å komme til.

Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
I utgangspunktet så lufter T4 seg helt fint av seg sjøl. Åpne gullfiskbollen og etterfyll.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Hadde samme problem med min VR6. Jeg kjørte framhjulene opp på fortauskanten og åpnet plastskruen på slangen til varmeapparatet. Varmeapparatet krana skal være i varmeste stilling.
Må prøve å sette den i en bakke og lufte..jeg fant lufteskruen inn på varmeapparat.
Men lurer på funksjonen til den elektriske vannpumpa som ligger i støtfangeren? Skal denne gå konstant? Eller?
Men lurer på funksjonen til den elektriske vannpumpa som ligger i støtfangeren? Skal denne gå konstant? Eller?
-
112wboxer
- -

Nei, denne er for at vannet skal sirkulere etter at motor er stoppet(høy temp) Sjekket du om disse matrisene bak viftene står lukket?
Lufta på nytt. Kjørte en 30 min tur. Ble ca 60gr. Er 5+ute nå. Datt litt ned og kom opp igjen til 60. Øvre radiatorslange er lunken. Nedre er kald.112wboxer wrote:Nei, denne er for at vannet skal sirkulere etter at motor er stoppet(høy temp) Sjekket du om disse matrisene bak viftene står lukket?
Hvordan ser disse matrisene ut?
-
112wboxer
- -

https://t4-wiki.de/wiki/Datei:Elektrik_ ... rsicht.jpg Her, disse åpner ved hjelp av bimetall thermostat(verstelleinheit) Disse åpner seg avhengig av temp men kan låse seg i åpen stilling og en ordentlig rengjøring av mekanismen hjelper godt her
hvordan ser jeg da om den står åpen eller stengt ut ?112wboxer wrote:https://t4-wiki.de/wiki/Datei:Elektrik_ ... rsicht.jpg Her, disse åpner ved hjelp av bimetall thermostat(verstelleinheit) Disse åpner seg avhengig av temp men kan låse seg i åpen stilling og en ordentlig rengjøring av mekanismen hjelper godt her
Ny termostat gummileppe på ventilplata? (slik som den originale). Noen termostathus har styretapper for bøylen over ventilplata, bøylen må da stå vertikalt..
har gjort det slik ja. er bare 1 vei å sette den. umlig å sette feiljbergum wrote:Ny termostat gummileppe på ventilplata? (slik som den originale). Noen termostathus har styretapper for bøylen over ventilplata, bøylen må da stå vertikalt..
-
Drittsekken
- -

Jeg holdt på litt slik som deg med AAB'en jeg hadde tidligere. Ga til slutt opp å finne noen årsak, regnet med at det kanskje skulle være slik (bilen var ny for meg så jeg hadde ikke noe erfaring med hvor varm den skulle bli).
Etter noen år byttet jeg termostat igjen og da kom plutselig temperaturen! Dette var selvfølgelig like før motoren tok kvelden av andre årsaker.
Altså, det kan være du har fått en termostat som ikke fungerer og er åpen hele tiden.
Dette kan testes i en gryte med vann og et termometer slik at man kan lese av temperaturen.
Og siden flere har spurt om termostaten er montert riktig vei, så får vel jeg også slenge meg på. Ikke for å spørre, men for å vise hva som er riktig vei. Et godt stykke ned på denne siden har jeg lagt ut 3 bilder som viser når jeg demonterer en termostat/termostathus.
viewtopic.php?f=5&t=36618&hilit=vei+termostat
Etter noen år byttet jeg termostat igjen og da kom plutselig temperaturen! Dette var selvfølgelig like før motoren tok kvelden av andre årsaker.
Altså, det kan være du har fått en termostat som ikke fungerer og er åpen hele tiden.
Dette kan testes i en gryte med vann og et termometer slik at man kan lese av temperaturen.
Og siden flere har spurt om termostaten er montert riktig vei, så får vel jeg også slenge meg på. Ikke for å spørre, men for å vise hva som er riktig vei. Et godt stykke ned på denne siden har jeg lagt ut 3 bilder som viser når jeg demonterer en termostat/termostathus.
Leidulf
-2014 Nissan Leaf
-2014 Nissan Leaf
hei. ja jeg har tenkt å ta ut termostaten jeg monterte(skal gjøre det idag) og koke den for å sjekke. har gjort dette tidligere på biler for å være sikker. så dette er neste steg før jeg gjør noe mere.Drittsekken wrote:Jeg holdt på litt slik som deg med AAB'en jeg hadde tidligere. Ga til slutt opp å finne noen årsak, regnet med at det kanskje skulle være slik (bilen var ny for meg så jeg hadde ikke noe erfaring med hvor varm den skulle bli).
den har jo tidligere holdt 90 grader på nåla selv i -18 uten at tilleggsvarmeren har fungert. har også en knapp på at det er noe galt med den nye termostaten.
-
112wboxer
- -

Se ned i mellom motor og radiator,(tynne lange plastblad som er montert foran kjøleviftene) disse vrir seg i åpen stilling, du kan og sjekke dette med varmepistol mot bimetall termostatenhvordan ser jeg da om den står åpen eller stengt ut ?
Fant problemet. Tok ut termostat og kokte den. Den er iorden. Satte den inn igjen og fylte på til det slutta å renne ned. Starta bilen og så det kom luft i ekspansjon stanken. Fylte etter ethvert. Til slutt var den på max og til slutt stoppet det å komme luft. Bilen gikk på tomgang i 1 time og jeg klemte X antall ganger på alt av kjøleslanger. Så kjørte jeg en tur siden motor hadde blitt 90g på tomgang. Kjørte ikke langt før tempen falt til 60 grader. Holdt seg der.var å så tilbake og lufta. Gjorde dette 5-6 ganger og nå har den vært oppe i 80 grader. Nå ligger den mellom 65-80. Varierer litt. Tyder på luft enda. Holdt på i 5 timer før jeg ga opp nå.