Forandre tilhenger vekt

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
robertberntsen

Forandre tilhenger vekt

Post by robertberntsen »

Hva må en gjøre for og få lovt til og dra 2000 kg med en Coach ??

Hvis du skal trekke en bilhenger som har totalvekt på 2000 kg selv om du drar hengeren tom så må bilen ha lovt til og trekke hengeren med fullt lass.

Altså hvis jeg skal kjøre med bilhenger med en polo bak og hengeren har totalvekt på 2000 kg så må bilen fortsatt ha lovt til og dra 2000 kg selv om bil og henger ikke veier mer en 1500 kg på det tidspunktet hengeren sitter på bilen,

Stemmer ikke det ??
- 90 Caravelle Coach 2,1i
wickie
-
-

Post by wickie »

Bilen har lov å dra det.
Det er evt. førerkortklassen du har som kan begrense det.

Med B har du lov å trekke en henger hvor hengeren har en tillat totalvekt som ikke overskrider tomvekten fra bilen. Samtidig må samlet tillat totalvekt på bil og henger til sammen ikke overskride 3500kg.

I dit tilfelle har hengeren en tillat totalvekt på 2000kg. Dermed må coachen din ha en tomvekt på min. 2000kg. Men hvis han har det (den har vel kun rundt 1800kg?) så blir samlet tillat totalvekt 4000kg og dermed blir det ikke lov likevel.
Du har ikke lov å trekke den tomme hengeren en gang.

Har du BE så har du lov å trekke "ubegrenset" henger (dvs. etter eu/ece reglene er den begrenset til 1,5 ganger tillat totalvekt på bilen, also max.5250kg).
Her gjelder aktuell henger vekt, ikke tillat vekt.
Så vis coachen din kan trekke 1800kg og aktuell vekt på henger med polo'en er 1500kg (tillat vekt er 2000kg), så har du lov å trekke den.

De tillate vekter på bilen/henger må selfølgelig overholdet først.

Så med dit vogntog må du min. har BE førerkort.
91 Typ2 T3 Caravelle Syncro DJ
66 Typ1 1300
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Ikke for å kverulere men med BE har du ikke lov å kjøre med henger over 750 kg i totalvekt. Du må ha CE for henger over 750 kg.
Totalvekten av vogntoget på 3500 kg gjelder ikke for BE, men kun for enkel bil.
prinsatle
-
-
Phone: Ni 5 87 10 10

Post by prinsatle »

Klasse BE (personbil med tilhenger)
Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.
på fire hjul i svinga
VIF
en by et lag
atle
robertberntsen

Post by robertberntsen »

Jeg har visst forklart meg litt dårlig her, i mitt vognkort så står det maks totalvekt tilhenger med brems ca 1500 kg tror jeg, hvordan kan jeg få det til 2000 kg ?? Har sett andre her inne har fått det til.
- 90 Caravelle Coach 2,1i
erjo
-
-
Phone: 95134175

Post by erjo »

robertberntsen wrote:Jeg har visst forklart meg litt dårlig her, i mitt vognkort så står det maks totalvekt tilhenger med brems ca 1500 kg tror jeg, hvordan kan jeg få det til 2000 kg ?? Har sett andre her inne har fått det til.
Akkurat det der er poenget og jeg lurer også på dette, for jeg har tenkt å få det til på min coach. Kanskje senket tillatt totalvekt på coach'en er løsningen?

Spent på svar.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Indian wrote:Ikke for å kverulere men med BE har du ikke lov å kjøre med henger over 750 kg i totalvekt. Du må ha CE for henger over 750 kg.
Forskjell mellom BE og B :
Med BE er det den aktuelle vekten på vogntoget som gjelder. med B så er det totalvekten på vogntoget som gjelder.

Ang 2wd T3 så er maks 1500 kg men med 4WD så finnes det et skriv fra importør som gjør at en kan skrive opp totalvekten på henger til 2000 kg
Dan

Post by Dan »

Står en del om det her

Mvh Dan
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Du får altså ikke omregistrert Coachen din, men om du bare skal kjøre 1500 kg går dette greit med en Coach, selv om tralla er godkjent for 2000kg, så lenge du har klasse BE. Med førerkort klasse B kan du kjøre inntil 1000 kg henger. (3500kg total tillatt totalvekt minus bil med tillatt totalvekt 2500 kg = 1000kg TILLAT totalvekt) det hjelper ikke om du har en 1500 kg henger tom i dette tilfellet, har du klasse B er det vektene i vognkortene som gjelder. Har du BE er det aktuell vekt som gjelder.
roars
-
-

Post by roars »

Martin Sandvik wrote:
Indian wrote:Ikke for å kverulere men med BE har du ikke lov å kjøre med henger over 750 kg i totalvekt. Du må ha CE for henger over 750 kg.
Forskjell mellom BE og B :
Med BE er det den aktuelle vekten på vogntoget som gjelder. med B så er det totalvekten på vogntoget som gjelder.

Ang 2wd T3 så er maks 1500 kg men med 4WD så finnes det et skriv fra importør som gjør at en kan skrive opp totalvekten på henger til 2000 kg
Spørs vel hva selve trekk-kroken er godkjent for det...har lett på en del hoggeri...og de aller fleste er godkjent for maks 1800kg.
Da hjelper det lite om bilen kan ta mere.
Blir uansett teknisk overlast på kroken med 2000kg.
Såfremt ikke krokprodusent har kommet med noe skriv da ????
Roar Sørnmo
erjo
-
-

Post by erjo »

Tittet på en T3 her en dag med hengerfeste. Det var helt opprustent under bakfangeren og i innfesteringen på undersiden. Jeg håper folk sjekker tilstanden før de legger i vei og trekker noe tungt bak seg med sin T3.
roars
-
-

Post by roars »

erjo wrote:Tittet på en T3 her en dag med hengerfeste. Det var helt opprustent under bakfangeren og i innfesteringen på undersiden. Jeg håper folk sjekker tilstanden før de legger i vei og trekker noe tungt bak seg med sin T3.
Ikke uvanlig nei, høgde en coach her...firkantrøret var faktisk gjennomrusta.
Roar Sørnmo
erjo
-
-

Post by erjo »

roars wrote:
erjo wrote:Tittet på en T3 her en dag med hengerfeste. Det var helt opprustent under bakfangeren og i innfesteringen på undersiden. Jeg håper folk sjekker tilstanden før de legger i vei og trekker noe tungt bak seg med sin T3.
Ikke uvanlig nei, høgde en coach her...firkantrøret var faktisk gjennomrusta.
:oops: Livsfarlig! :twisted:
steinn
-
-

Post by steinn »

robertberntsen wrote:Jeg har visst forklart meg litt dårlig her, i mitt vognkort så står det maks totalvekt tilhenger med brems ca 1500 kg tror jeg, hvordan kan jeg få det til 2000 kg ?? Har sett andre her inne har fått det til.
Ring til teknisk avdeling på hovedkontoret til Harald A Møller i Oslo. Forklar hva det gjelder, oppgi ditt bilnummer og du vil få et brev i posten som sier at din bil har lov til å trekke 2000 kg. Vis dette hos biltilsynet og du vil få et nytt (gratis) vognkort i posten med den magiske nye hengervekten.
Det er mulig dette bare gjelder syncro, ikke vet jeg.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
roars
-
-

Post by roars »

steinn wrote:
Ring til teknisk avdeling på hovedkontoret til Harald A Møller i Oslo. Forklar hva det gjelder, oppgi ditt bilnummer og du vil få et brev i posten som sier at din bil har lov til å trekke 2000 kg. Vis dette hos biltilsynet og du vil få et nytt (gratis) vognkort i posten med den magiske nye hengervekten.
Igjen....det står poppa/nagla fast et skilt på selve kroken...DET angir hvor mye du kan belaste kroken, er nok det som blir begrensninga totalt.
Roar Sørnmo
steinn
-
-

Post by steinn »

roars wrote:
steinn wrote:
Igjen....det står poppa/nagla fast et skilt på selve kroken...DET angir hvor mye du kan belaste kroken, er nok det som blir begrensninga totalt.
Men det skader sikkert ikke å ha maks tillatt vekt på bilen i vognkortet. :) Hengerfester kan jo byttes ut. :D
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
roars
-
-

Post by roars »

steinn wrote:
roars wrote:
steinn wrote: Ring til teknisk avdeling på hovedkontoret til Harald A Møller i Oslo. Forklar hva det gjelder, oppgi ditt bilnummer og du vil få et brev i posten som sier at din bil har lov til å trekke 2000 kg. Vis dette hos biltilsynet og du vil få et nytt (gratis) vognkort i posten med den magiske nye hengervekten.
Men det skader sikkert ikke å ha maks tillatt vekt på bilen i vognkortet. :) Hengerfester kan jo byttes ut. :D
Er vanskelig å få tak i hengerfester som tar over 1800kg
har vært på utkikk etter dette en stund, som jeg skrev over her, har vært på en del høggeri, og INGEN hadde hengerfester som tar mere enn 1800kg.
Ikke sikker på hvem som leverer andre opplegg heller.

Se f.eks. på denne her:

http://www.brinkweb.com/trekhaak.php?li ... tnr=116800
Roar Sørnmo
OddN
-
-

Post by OddN »

Hmm, tok vare på et 2000kg feste fra Westfaliaen..... Hadde tenkt å sette det på GL-Coachen fordi det ser slankere ut enn det vbg-festet jeg har, (ligner på det orginale Westfalia-festet) men hvis det er et marked for dette blant dere tungtransportere :D så må jeg kanskje revurdere....
roars
-
-

Post by roars »

OddN wrote:Hmm, tok vare på et 2000kg feste fra Westfaliaen..... Hadde tenkt å sette det på GL-Coachen fordi det ser slankere ut enn det vbg-festet jeg har, (ligner på det orginale Westfalia-festet) men hvis det er et marked for dette blant dere tungtransportere :D så må jeg kanskje revurdere....
Er ikke veldig vanlig iallefall.
Har "gransket" ganske mange høggeribiler.
Roar Sørnmo
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

nå har det sklidd litt ut her... har du førerkort kl BE og totalvekt på henger ekvipasjn ike overstiger 1500kg når den henger etter bilen din md poloen på så kan du pent kjøre,, har du ikke BE men bare B har du problemer..
har selv ABECEDE altså da BE, CE har ingenting med personbil å gjøre.
har selv blitt stoppet i teknisk kontroll med coachen jeg hadde og ble pent vinket videre og ønsket god tur, jeg hadde dengang 1,6td baki huven...

TUT OG KJØR..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

rapidspeed wrote:nå har det sklidd litt ut her... har du førerkort kl BE og totalvekt på henger ekvipasjn ike overstiger 1500kg når den henger etter bilen din md poloen på så kan du pent kjøre,, har du ikke BE men bare B har du problemer..
har selv ABECEDE altså da BE, CE har ingenting med personbil å gjøre.
har selv blitt stoppet i teknisk kontroll med coachen jeg hadde og ble pent vinket videre og ønsket god tur, jeg hadde dengang 1,6td baki huven...

TUT OG KJØR..
Aprospos sklidd ut... Send meg en PM du
Tage Vedal

T3-fan
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Ce er det samme . Bil med henger er vogntog.
Det er bare total vekten som er forskjell
Post Reply