omregistrering fra kombi til personbil

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Tomator

Post by Tomator »

Da har jeg fått verdien på co2'en min fra Møller, fikk den pr mail :)

så da begynner vel telefon runden til Tollvesentet til uka, for det fins vel ikke en sjel der nå når klokka er nesten 3 og fredag. :roll:

"CO2 utslippet på din bil er med Automat: 235 g/km."
Tomas Torgersbråten
- 95 Volvo 945 "sluk'ern"
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
- 86 Subaru L1800, som bare står det....
Tomator

Post by Tomator »

Da ver prisen klar.
De spurte ikke etter co2 verdier, de har vel kanskje de samme listene sjøl?!

Det ble 15655,- for omregistreing til personbil, syns ikke det var avskrekkende egentlig ift rundt 40 000,- som nevnttidligere i tråden.

Vi får se, er mye penger åkke som :cry:

Vente 3 år til så er det "gratis" og da er det vel kanskje på tide og bytte egentlig!
Tomas Torgersbråten
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Tomator wrote:Da ver prisen klar.
De spurte ikke etter co2 verdier, de har vel kanskje de samme listene sjøl?!

Det ble 15655,- for omregistreing til personbil, syns ikke det var avskrekkende egentlig ift rundt 40 000,- som nevnttidligere i tråden.

Vi får se, er mye penger åkke som :cry:

Vente 3 år til så er det "gratis" og da er det vel kanskje på tide og bytte egentlig!
De sjekker CO2-tallene som er lagt inn i Autosys-basen. Men i og med at de ikke nevnte CO2-tallet, kan det også være at bilen din kanskje er registrert før den datoen Tollvesenet slavisk må følge...

Hvis dette er bilen du har i signaturfeltet ditt, hvilken motor står da i denne, og når er den 1. gangsregistrert?

I mitt eksempel på avgift, tok jeg utgangspunkt i hva vi betalte for en kundebil i fjor. :roll:
Jeg har nå sjekket kvitteringen, og det ble i fjor betalt 45082,- i avgift for en T4 med 2461 ccm motor på 88 hk. der bilen var 1.gangsregistrert 20.12.2002
Samtidig omfortollet vi en T4 med 1,9 TDI-motor på 68 hk, og det kom seg på 10765,- Denne var 1.gangsregistrert 14.10.1999

Har du en "Mikke Mus" motor(1,9 l.), og bilen din allerede har hatt "bursdag" i år, er det logisk at summen er lavere. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Tomator

Post by Tomator »

Første gang reg. 21.06.01 tror jeg det stod, og det er en 102hk (2,5 tdi)
Da kan det nok hende den "falt" utenom da ja...gjør ikke noe det.

Jeg får se ann litt hva jeg gjør fremover med dette, er ingen hast med flere seter enda egenlig og jeg er ikke helt sikker åssen sete løsning enda heller:)
Men da har jeg jo litt å gå etter.

Dumt spørsmål når jeg bare kan se i bilen min (er på jobben og bilen er hjemme), men er det festene klare for sete eller er det bare klart gjort til sikerhetssele.
Tomas Torgersbråten
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Tomator wrote:Første gang reg. 21.06.01 tror jeg det stod, og det er en 102hk (2,5 tdi)
Da kan det nok hende den "falt" utenom da ja...gjør ikke noe det.

Jeg får se ann litt hva jeg gjør fremover med dette, er ingen hast med flere seter enda egenlig og jeg er ikke helt sikker åssen sete løsning enda heller:)
Men da har jeg jo litt å gå etter.

Dumt spørsmål når jeg bare kan se i bilen min (er på jobben og bilen er hjemme), men er det festene klare for sete eller er det bare klart gjort til sikerhetssele.
Du falt nok utenfor kravet om CO2-beregningen, og med kun snaue 3 år igjen til 10-årsdagen, er det ikke rart du kommer såpass lavt ut. :D

Originalfestene for seler sitter klare innenfor deksler, og gulvet ditt er fullt av plastpropper for original setemontering i ulike varianter.

Lykke til! :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Tomator

Post by Tomator »

Bare gleden egentlig denne historien :D

Tusen takk for all info!
Tomas Torgersbråten
cra

Post by cra »

Jeg lurer også på å omregistrere til personbil, men fra minibuss. Noen som har gjort noe lignende? Jeg snakket med tollvesenet, og de skal ha 6660 kr for det.

Fordelene ved å ha minibuss er ikke så mange her jeg bor (ingen kollektivfelter og slikt), men hvis jeg omregistrerer så kan folk jeg kjenner være "designated driver" hvis vi skal noe sted der de servere vin til maten. ;)

Ellers antar jeg at det kan bli lettere å selge den igjen seinere siden den ikke krever at man har førerkort klasse D1. Og så kan jeg ta ut seter etter behov.

Noen som vet om noen fordeler med minibuss som tilsier at jeg ikke bør omregistrere?

For selve prosessen antar jeg at det holder å demontere de to klappsetene helt bake før visning hos biltilsynet?
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
'00 Think City til småkjøring
VWegard
-
-

Post by VWegard »

cra wrote:Jeg lurer også på å omregistrere til personbil, men fra minibuss. Noen som har gjort noe lignende? Jeg snakket med tollvesenet, og de skal ha 6660 kr for det.

Fordelene ved å ha minibuss er ikke så mange her jeg bor (ingen kollektivfelter og slikt), men hvis jeg omregistrerer så kan folk jeg kjenner være "designated driver" hvis vi skal noe sted der de servere vin til maten. ;)

Ellers antar jeg at det kan bli lettere å selge den igjen seinere siden den ikke krever at man har førerkort klasse D1. Og så kan jeg ta ut seter etter behov.

Noen som vet om noen fordeler med minibuss som tilsier at jeg ikke bør omregistrere?

For selve prosessen antar jeg at det holder å demontere de to klappsetene helt bake før visning hos biltilsynet?
Det er samme prosedyren som ved å omfortolle en kombinertbil.
Som du selv skriver, er det bare å pelle ut seter så du har under 10 seter totalt og du er klar for forevisning hos trafikkstasjon.
Evt. avgift/toll må selvsagt være betalt først. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Tomator

Post by Tomator »

Om det er den bilen som står i signatuern din, er det jo ikke lenge til du gjør dette gratis da! (kommer jo ann på når den er registrert i '99 så klart)

Det holder vel med å ta ut ett sete, så noen STOR bakdel er vel ikke med å nedregistrere? Var vell flere goder før, men nå er det val bare att den er litt billigre i innkjøp. pga avgiftklasser ( correct me if i'm wrong ) :)
Tomas Torgersbråten
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Tomator wrote:Om det er den bilen som står i signatuern din, er det jo ikke lenge til du gjør dette gratis da! (kommer jo ann på når den er registrert i '99 så klart)

Det holder vel med å ta ut ett sete, så noen STOR bakdel er vel ikke med å nedregistrere? Var vell flere goder før, men nå er det val bare att den er litt billigre i innkjøp. pga avgiftklasser ( correct me if i'm wrong ) :)
En fordel er vel også at du slipper å tenke på fartskriver ved kjøring i utlandet.
Mvh
Vegard Sørensen
Tomator

Post by Tomator »

Røsk setene ut så slipper du å kjøre hele fotballlaget til trening :D
hehe...
Tomas Torgersbråten
cra

Post by cra »

Jeg antar at jeg må røske ut *begge* setene helt bake, siden det er sideveis monterte klappseter. Dette er så vidti jeg vet ikke lov lenger?

Fartskriver i utlandet har jeg aldri tenkt på, faktisk. ;)

Tror det var 19. januar den hadde bursdag. Betyr det at om jeg venter til bilen har fylt ti år så er det gratis? I så fall venter jeg et år, ja.

Det med å slippe fotballaget på trening (kamp er et mer utbredt "problem" i så måte) er et godt argument for å nedregistrere helt til transporter! :D
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
Tomator

Post by Tomator »

Det med å slippe fotballaget på trening (kamp er et mer utbredt "problem" i så måte) er et godt argument for å nedregistrere helt til transporter!
haha, det er ett enda bedre forslag :D

Når det er 10år siden den første gangen er registrert i Norge er det "gratis" å ned registrere bilen. Bare betaler litt for papirmølla som settes i gang:) 500-600kr tror jeg att jeg har lest ett sted.

Kan godt være att begge setene må ut, men jeg har da sett 9 setere med ett klappsete bak. Kanskje det ikke er en tilbakevikende regel om sete sitter der allerede.[/code]
Tomas Torgersbråten
cra

Post by cra »

Det hadde vært kjempefint om det holder at jeg tar ut bare det ene. (Hvis ikke antar jeg det er kjapt å ta ut det andre der-og-da. En av tingene jeg ønsker å kunne oppnå er nettopp å kunne ta ut seter for å få plass til andre ting. Midterse seterekka (2-seteren som kan felles ned til bord pluss enkeltsetet) er festet med en mekanisme som gjør det enkelt å ta dem inn og ut. Ønsker bl.a. å ta ut 1-seteren der når vi er på langtur.
Christian Ramsvik
'99 VW Caravelle buss
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Så lenge den er godkjent med sideveis monterte seter, er det nok å fjerne ett. Hvis du ved en senere anledning, etter å ha fjernet alle sidemonterte, vil montere de tilbake, så sliter du...
Pål Strand
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Jeg omregistrerte en T4 fra 10-seter minibuss til personbil på biltilsynet, møtte opp til kontroll med 9 seter, der det ene var et sidevendt klappsete bakerst.

Jeg fikk beskjed om at regelen om sidevendte seter hadde tilbakevirkende kraft ved omklassifisering av bilen, og at jeg måtte fjerne det andre setet også.
Image

bugbuddies.no
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Mye uvitenhet (er det et ord??) blant kontrollører. Anbefaler folk å sjekke kjøretøyforskriften nøye før kontroll, gjerne ta en utskrift fra lovdata så er det mye som går.
Tomator

Post by Tomator »

Gammel tråd, men "min" :)

Er det det en "mengde" hull til setemontering i de korte modellene også? Tenkt på om jeg kjøper en 97/98 mod kort om jeg har samme muligheter som med min lange på å montere skikkelige seter.

Hvor kjøper dere seter til en ok pris? Jeg har funnet billåven, er det ett greit sted å handle?
Tomas Torgersbråten
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

ja det er masse huller i jkort utgaven også, i hvertfall i min, men ikke spør om de er orginale eller om noen har vært der å "fikset" litt, helt håpløst med alle disse hullene, for de er ikke proppet igjen, og det begynner å bli en liten samling med rust i og rundt dem. så pass på om du finner mange hull som ikke er proppet så gjør noe med det
christian
Tomator

Post by Tomator »

hehe, hjemme i hagen har jeg ett problem med jordrotter. Kan det være det samme som har angrepet bilen din? :D

Okay, da er det nok samme muligheter. Jegfår dra å titte om jeg finner noen aktuelle.
Tomas Torgersbråten
Tomator

Post by Tomator »

Spørsmål: Er det samme setene som sitter i en 94 som i en 03 mod? Med tanke på om hull i "dørken" passer om setene er fra en 94 og plasseres i en 03 modell?

Er jo noen billige biler der ute, slik att det nesten er billigre å kjøpe hele bilen enn bare seter. også mindre jobb.
Hørte med billåven og de solgte 3 seter til T5 for 8000,- og en 2 seter for 6000,-
Tomas Torgersbråten
Speedster
-
-

Post by Speedster »

...................
Last edited by Speedster on 22 Nov 2014, 23:15, edited 1 time in total.
-91(M) T3 Syncro
Tomator

Post by Tomator »

penger til staten åkkesom 8)
Tomas Torgersbråten
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

Satte inn bakseter fra en buss i min 96' transporter nå, måtte borre hull i gulvet og det var ikke muttere til sikkerhetsselene i c stolpen, så på en delebil je har og den var det muttere til selene ihvertfall, sjekket ikke i gulvet. men delebilen hadde ruter rundt hele og det har ikke min... 469 kr koster visningen fikk jeg fortalt, og regner med je må betale de hvite skiltene.
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Regner med at det er på dagen 10 år at det blir "gratis"?
Min bikker etter ferien i år så det hadde jo vert geit med en glidende overgang.
Har ikke tenkt så nøye over hvordan jeg skal innrede enda, har egentlig ikke bruk for så mange seter, men vil ha vekk veggen og ommøblere i alle fall og kanskje ett sete eller to til.
Noen som har gode tips og evt noen blå seter med ruter liggende?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply