Helt enig! For meg ligger noe av sjarmen i at bilene er som VW mente de skulle være.Rapidspeed wrote:Skakke ødelegge bilen med riskokermaskin
Forstår godt hva du sier her, Jarle!narle wrote: I mitt sinn er det en betydelig oppgradering!Vasserboxeren fra Vw er steinalder og bruker så mye drivstoff at det er en skam.At disse motorene ble levert så lenge som det ble gjort,er helt utrolig.Hvis man vil ha en bil til daglig bruk,så er riskokeren mye bedre.Skal man ha en orginal bil og bruke den lite,så ok med orginalmotor.
Men jeg synes som sagt at dette er noe av sjarmen. Se på VonZu sin Oettinger...bensinforbruket og det andre må man bare ta med i moroa.
De som må ha dagligbil, og så putter Scooby i hekken...Helt ok det! MEN jeg undres på dobbeltmoralen når et annet japsemerke sin konkurrent kalles for "Skiheis" ,"Hijakk" osv. samtidig som man vet at SubAru og ToyOta samarbeider på andre områder...
Men dere får da ha meg unnskyldt som både bil-, merke- og modellentusiast..
Selvfølgelig er det steinalder, Joachim! Når T3'n gikk ut var det vel enda ikke slutt på K(E)-Jetronic hos VAG.subwoofer wrote:Tildels enig med deg, Jarle. Akkurat forbruket tror jeg at kan løses - dog ikke med standardelektronikken, den er steinalder... Men når man ser på resten av maskina har du helt rett. Overliggende kammer med rulleløftere, 5 rammelager, motvekta veiv, lettere stempler, moderne metallurgi, 16 ventiler og fornuftig form på brennkammeret som gjør at man kan kjøre mye kompresjon med lav oktan. Det er en solid oppgradering, rett og slett!
Og det skulle nå bare mangle at en motor som vel (om jeg ikke tar feil) kom rundt 1990 ikke var bedre oppbygget enn en motor som har sine røtter helt tilbake til begynnelsen av '70-tallet. (Enda lengre enn det om man er striks).
Når det er sagt, så synes jeg disse motorene ikke er så j..la dumme allikevel.
Jeg har stående en AD boblemotor, bygget i Smedgaten 25 i Oslo på slutten av 80-tallet.
1679ccm, 83,75 hk ved 5000 o/min og 13,25 kgm fom. 2500-3500 o/min.
Standard PICT-34 forgasser, foruten .70 tomgangsdyse.
Veldig likt med en mer moderne bil fra samme tidsepoke.
Men smaken er.. delt!
Fett med Sika, Jan!