Saukjerrings '91 TD Konesyncro
Re: Saukjerrings '91 TD Konesyncro
Tror jeg skrev litt om JX - AAZ i Rødtopp-tråden en gang også. Men det er ingenting å være redd for, fint prosjekt å lære å svømme med... 
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Har lest gjennom det nå. Plukket ut et og annet å huske på der. Takk for tipset.
På Vaacumpumpa, bare flytt toppen på hele pumpa over, (3 10mm bolter)
Pumpa komplett passer ikke, og slangen på toppen er vrang å få av, har brukket noen av de med å prøve å få de av med makt...
Pumpa komplett passer ikke, og slangen på toppen er vrang å få av, har brukket noen av de med å prøve å få de av med makt...
-
VonZu
- -

Nå har jeg begynt å samle meg opp litt punkter.
DELER OVERFØRT FRA JX
KONVERTERINGSDELER
NYTTIG NÅR EN FØRST ER I GANG
[*]3 simmerringer til registeret[/*]
[*]Grønn o-ring bak holder til simmerring på aksling til oljepumpe og vakuumpumpe[/*]
[*]Senterbolt på drevet til registerreim[/*]
Tenker å oppdatere lista med mer etter hvert.
DELER OVERFØRT FRA JX
- Motorfester
- Bunnpanne
- Peilepinne m/rør
- Eksosmanifold
- Clutch
- Svinghjul
- Pickup til oljepumpa
- Termostathus
- Oljefilterholder
- (Dyser, hvis en bruker JX-pumpa)
- (Toppdeksel)
- (Innsugsmanifold)
- (Turbo)
- (Dieselpumpe)
KONVERTERINGSDELER
- Gassarm til dieselpumpa [list]
- Unødig ved bruk av JX-pumpe
- Brickwerks T3-AAZ-Levers
- Unødig ved bruk av JX-pumpe på syncro
- Brickwerks T3-AAZ-Cover
NYTTIG NÅR EN FØRST ER I GANG
- Simmering til veiv v/svinghjul [list]
- Oberschlachter 068 103 085 A
- Brickwerks 342.093
- Her er det noen som mener en absolutt bør ha den med "baffle" - eller er det at en absolutt ikke skal ha den?
- Med baffle: Brickwerks 447.340
- Uten baffle: Oberschlachter 044 103 609 D
- Brickwerks anbefaler å bruke en 80°C i stedet for 85°C på AAC på grunn av at alt går "litt varmere". Jeg tenker at dette er unødig ved bruk av oljekjøler, eller?
- 80°C Brickwerks 4256.80D
- 87°C Oberschlachter 71755
[*]3 simmerringer til registeret[/*]
[*]Grønn o-ring bak holder til simmerring på aksling til oljepumpe og vakuumpumpe[/*]
[*]Senterbolt på drevet til registerreim[/*]
- Jeg fortsår det som at denne kan være et problem på enkelte utganver av AAZ. Har en feil type, bør denne byttes.
- En hyppig gjenganger i diverse forumtråder rundt om. Et must, i henhold til enkelte.
- Holder en liten knapp på Brickwerks sin variant.
- Brickwerks T3 eng doc
- Notter MN-01004
Tenker å oppdatere lista med mer etter hvert.
Last edited by VonZu on 12 Sep 2014, 06:54, edited 20 times in total.
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Husk å skifte begge simringene på veivaksel, så var det vel også noe om at en også bør skifte røret til veivhusventilasjonen, har for meg at Rapidspeed nevnt noe om dette
Du trenger ikke gassarm og utsparing hvis du beholder JX dieselpumpen
Sent fra min C6603 via Tapatalk
Sent fra min C6603 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Trenger ikke utsparing uansett siden det er en Syncro...
Joachim
-
VonZu
- -

Har noen notater om simmerringer og greier, men ikke helt kontroll enda. Samme med veivhusventilasjon. Ser de skriver litt om det på T3-nettet.ducce999s wrote:Husk å skifte begge simringene på veivaksel, så var det vel også noe om at en også bør skifte røret til veivhusventilasjonen, har for meg at Rapidspeed nevnt noe om dette
Trenger jeg utsparing hvis jeg bruker AAZ-pumpa, selv om det er syncro?subwoofer wrote:Trenger ikke utsparing uansett siden det er en Syncro...
Er vel plass til AAZ pumpe under lokket på en syncro?
Men JX pumpa er bedre, stort sett samme pumpestempel, men samme utslag på gassarmen har mer utslag på mengderegulatoren i JX pumpa, slik at forsjellen på tomgang og full gass blir større:-)
Skal du bruke JX turbo kan du også bruke tur retur oljeslangene du har, må bare bøyes pittelitt.
Peilepinnen fra aaz'en tar du ut, kapper ved basen og borrer opp til 8mm hull før du trer jx-pinnen gjennom, så stappes alt på plass igen:-)
Oljefilterholderen er lik, men oljekjøleren må vris litt for å passe vannslangene.
Litt og litt kommer man på hvordan dette er, men egentlig: når du står med delene i hendene og sammenligner, så ser du fort hva som passer hvor, og hva som må gjøres for at det skal passe...
Men JX pumpa er bedre, stort sett samme pumpestempel, men samme utslag på gassarmen har mer utslag på mengderegulatoren i JX pumpa, slik at forsjellen på tomgang og full gass blir større:-)
Skal du bruke JX turbo kan du også bruke tur retur oljeslangene du har, må bare bøyes pittelitt.
Peilepinnen fra aaz'en tar du ut, kapper ved basen og borrer opp til 8mm hull før du trer jx-pinnen gjennom, så stappes alt på plass igen:-)
Oljefilterholderen er lik, men oljekjøleren må vris litt for å passe vannslangene.
Litt og litt kommer man på hvordan dette er, men egentlig: når du står med delene i hendene og sammenligner, så ser du fort hva som passer hvor, og hva som må gjøres for at det skal passe...
-
VonZu
- -

Her er jeg på tynn is. Det er mest forlokkende å bare bruke AAZ-pumpa for å slippe å røre. Dieselpumper har jeg lite peiling på. Men jeg har lest flere plasser at JX-pumpa har fordeler. Tror rapid har gaulet om det ca. hver tråd jeg har sett på om konvertering til AAZ.Renax wrote:Er vel plass til AAZ pumpe under lokket på en syncro?
Men JX pumpa er bedre, stort sett samme pumpestempel, men samme utslag på gassarmen har mer utslag på mengderegulatoren i JX pumpa, slik at forsjellen på tomgang og full gass blir større
Jeg vil si, at om lda klokka di er god, bør du bruke JX pumpa.
Om den er dårlig og du ikke har/får tak i ny: bruk AAZ pumpa...
Jeg synes forresten det å ikke bytte regreim i slike tilfeller er ren risikosport, og da er "røra" igang...
Jeg synes forresten det å ikke bytte regreim i slike tilfeller er ren risikosport, og da er "røra" igang...
-
VonZu
- -

Jeg har en følelse av at den JX-pumpa som står på i dag er gulle god.Renax wrote:Jeg vil si, at om lda klokka di er god, bør du bruke JX pumpa.
Helt klart. Men der er jeg også på tynn is. Flere ting med denne konverteringen som blir førstegangsforetak for undertegnede, kan det se ut tilRenax wrote:Jeg synes forresten det å ikke bytte regreim i slike tilfeller er ren risikosport, og da er "røra" igang...
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Er en liten utsparing i lokket over pumpa på min. Er vel da AAZ pumpa som står på? Var ferdig konvertert når jeg kjøpte den.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
OBS!Renax wrote:På Vaacumpumpa, bare flytt toppen på hele pumpa over, (3 10mm bolter)
Dette var et dårlig tips!
Det passer nemlig ikke fra JX til AAZ, så da er det ytterst varsomhet som gjelder likevel...
(Og jeg må på en hugger å finne et nytt lokk, for min aaz hadde brekt tut her når jeg fikk den...)
AAZ pumpa har integrert LDA, JX pumpa har en trykkaktuator på utsiden... som går bort til vannstussen lengre fremme:-) (min tar borti, akkurat...)Needforspace wrote:Er en liten utsparing i lokket over pumpa på min. Er vel da AAZ pumpa som står på? Var ferdig konvertert når jeg kjøpte den.
-
Needforspace
- -

Vet ikke om jeg har AAZ eller JX pumpe, ser sånn ut.

VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Ser ut som AAZ pumpe. Er i allefall identisk med den jeg har på syncroen.Needforspace wrote:Vet ikke om jeg har AAZ eller JX pumpe, ser sånn ut.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
Needforspace
- -

Et bedre bilde fra annen vinkel.

VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
Det er en AAZ pumpe med modifisert gassarm...
Slik jeg har forstått det, så gjøres dette mye i unaiten, rett og slett på grunn av mangel på JX deler. (Lite turbodiesler generelt...)
Så ha folk sett det her og gjør likt? Eller er folk redde for å ta på ei reim med tagger?
I en pickup går det jo uten problem, men også her med hvertfall teoretisk tapt effekt. Hvor mye det betyr for effekten i praksis er vanskelig å si, da 2-3 skruer justerer effekten fra 40-50 til drøyt 100hk, uansett pumpe... men med samme gassarm og fullt utslag på gasspedalen gir JX pumpa mer.
Slik jeg har forstått det, så gjøres dette mye i unaiten, rett og slett på grunn av mangel på JX deler. (Lite turbodiesler generelt...)
Så ha folk sett det her og gjør likt? Eller er folk redde for å ta på ei reim med tagger?
I en pickup går det jo uten problem, men også her med hvertfall teoretisk tapt effekt. Hvor mye det betyr for effekten i praksis er vanskelig å si, da 2-3 skruer justerer effekten fra 40-50 til drøyt 100hk, uansett pumpe... men med samme gassarm og fullt utslag på gasspedalen gir JX pumpa mer.
-
VonZu
- -

Fjernet fra listaRenax wrote:OBS!Renax wrote:På Vaacumpumpa, bare flytt toppen på hele pumpa over, (3 10mm bolter)
Dette var et dårlig tips!
Det passer nemlig ikke fra JX til AAZ, så da er det ytterst varsomhet som gjelder likevel...
(Og jeg må på en hugger å finne et nytt lokk, for min aaz hadde brekt tut her når jeg fikk den...)
-
VonZu
- -

Spørs om ikke jeg satser på å kjøre med AAZ-pumpa, fordi jeg er livredd for å ta i ei reim med tagger
Eller, jeg kan jo fort ombestemme meg her, så for all del...
Kjører jeg med den, og er fornøyd, så blir det fort slik lenge. Og skulle jeg ønske å hive på ei JX-pumpe litt seinere, er kanskje ikke det en så stor jobb at det gjør noe?
Kjører jeg med den, og er fornøyd, så blir det fort slik lenge. Og skulle jeg ønske å hive på ei JX-pumpe litt seinere, er kanskje ikke det en så stor jobb at det gjør noe?
-
VonZu
- -

AAZ står forresten på tilhenger utenfor verkstedet nå, så det går jevnt fremover 
Er ikke stor jobb å bytte pumpa senere nei, men reima derimot...
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
-
VonZu
- -

Hmmm... Har en følelse av at en del beslutninger kommer til å bli tatt mer eller mindre mens jeg står med delene i hånda.
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Dette geleider vi deg i gjennom Vonzu, det er ikke så komplisert som man skulle tro. God tid, spørre først etc. jeg kødda feks lenge med å få timet registeret etter bytte av topp, helt til noen fortalte meg at jeg måtte løsne kamdrevet først, hadde jeg spurt på forhånd hadde jeg spart meg selv for et par timers banning.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
VonZu
- -

Stor fan av å spare inn på antallet med bannetimer 
-
VonZu
- -

Noen som har tanker om hva jeg bør går for av de to bunnpannepakningene?