1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Jepp, Trumatic e-1800, absolutt helt identisk.
Kjøpte denne fra Sverige:
http://www.batdelen.se/Products/39-trumatic-e-1800.aspx
De har tydeligvis flere på lager.

Skal bli spennende å montere denne, kommer til å bli flittig brukt som tilleggsvarme under kjøring på vinter og som campingvarmer.

Hopefully pretty soon a member of the Traumatic Union.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Liv i denne tråden igjen ser jeg, det må vel være det sikreste vårtegnet ;) :D
Jepp, nå går vi inn i èn fin tid, med mykje lys og mykje varme, som gjør vedlikeholdslivet lettere :D
Oppdatering:
Bytte av O-ring mellom termostahus og topp gjorde virkelig forskjell på vannforbruket.
Før: etterfylling hver torsdag og topping på Søndag før ny arbeidsuke.
Nå: etterfylling èn gang i uka.

Ved normal etterfylling på Søndags kvelder, så begynte ikke lampa å blinke før torsdag morgen (etterfylling hver torsdag).
Med ny O-ring så kom blinkinga på fredag hjemtur (så nå blir det blir kun èn fylling i uka).
Overgang fra 3 hele dager med slukket lampe til 4 hele dager med slukket lampe er jo en 25% reduksjon av vannforbruket.

Men, wasserkampfen er ikke over, det er heldigvis fortsatt lekkasjer å kose seg med, og igår tok jeg et lett angrep mot neste på lista:

Image
Jeg tror slangen på bildet lekker i nedre kant (ikke godt nok strammet slangeklemme?), kjølevannet på bildet var faktisk varmt så det betyr at det lekker på varm motor. Fjernet alle rester av rosèvin, løsnet begge slangeklemmene og strammet disse skikkelig godt på nytt, skal følge nøye med for å se om det fortsatt lekker, i tilfelle er det ingen vanskelig jobb å bytte denne slangen :wink:

Tips: ett verktøy som jeg verdsetter høyt når det gjelder slangklemmer, etter et par års bruk så skjønner ikke hvorden jeg har klart meg uten denne:
http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... geklemmer/

Idag tidlig var det klart for ny motorvei test 50 minutter, i jevn hastighet:
Image
God og jevn kontinuerlig hastighet i pendlertrafikken på 4 felts motorvei. Vanntemperturen lå som limt fast på venstre side av dioden uansett belastning.

Image
Burde brukt blitz, men dommerpanelet viser 3 bars oljetrykk, 100 graders oljetemp og 3.000 rpm.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Har du 110km/t ved 3000 omdreininger? Hvilken kasse og hjul opererer du med da?
Image

bugbuddies.no
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

skaravelle wrote:Har du 110km/t ved 3000 omdreininger? Hvilken kasse og hjul opererer du med da?
Tror det er ca 100 km/t ved 3000rpm, skal sjekke dette på hjemturen.
Uansett, det er en 5-trinns kasse (aner ikke kode), standard 14`felg og Nankang S-900 dekk.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

AAP på standard dekk skal gi 3100 o/min @ 100 km/t, mener jeg.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:AAP på standard dekk skal gi 3100 o/min @ 100 km/t, mener jeg.
Da er jeg ikke langt unna for dette er 110:
Image
Å ja, jeg har Autopass brikke i T3`en.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

HappyT3 wrote:Å ja, jeg har Autopass brikke i T3`en.
Men er det ikke 60-sone der da? :mrgreen:
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote: Men er det ikke 60-sone der da? :mrgreen:
Neida, det var flere hundre meter igjen til 60 sona :wink:

Litt oppdatering fra igår:

Image
Sommerfelgene pusset ned, grunnet med JT, lakket opp Biltema felgspray og lagt til solmodning.

Image
Frontfanger under nedpussing, klar for grunning og lakk, skal lakkes idag.
Bakfanger er også tatt av, skal slipes og lakkes den også.
Last edited by HappyT3 on 12 May 2010, 10:18, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Egentlig forbausende lite rust i fronten.
Image
Noen få rustblemmer i plateskjøten, rengjorde hele plateskjøten, og klargjorde for videre behandling.

Image
Etter lakking av fanger og plateskjøt.

Image
Mitt hemmelige middel trekker frem ny-status på lakken, permanent (og i tilegg, enklere enn å polere :wink: ).

Image
Ferdig, airport shuttlebus i virksomhet :wink:
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Dette hemmelige middelet skulle vel ikke tilfeldigvis hete parafin vel :wink:
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote:Dette hemmelige middelet skulle vel ikke tilfeldigvis hete parafin vel :wink:
Nei, men ikke langt unna (har brukt parafin også), men bruker mest diesel på vinteren.
Smørere inn lakken med diesel, som trekker inn i alle sprekker og steisprutskader og virker som rusthindrende impregnering. Har brukt dette trikset i årevis på forskjellige biler, og resutatet er at bilen(e) har holdt seg merkbart bedre gjennom vinterens saltbad, bare pass på å holde diesel unna dørlistene disse kan svelle.

Men det hemmelige trikset jeg henviser til som permanent løsning er: Jotun terasseolje.
Denne har jeg brukt med stort hell på alle skruer og muttere ved arbeide på understell, også smurt inn hjulbuer og hjulopphengsdeler hver gang jeg gjør en jobb. Har alltid spannet i garasjen, med en kost oppi bøtta klar til bruk.
Den trekker inn overalt og herder - og har høy rusthindrende effekt.

Har også hatt langtidstest på lakk ved å smøre inn bagasjerom med oljen og den virker!

Har sikkert samme virkning som dette middelet:
http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=123662

Uansett, for en test smurte jeg inn fronten til baronen med oljen og polerte vekk allt overskytende med lo-fritt papir, gjorde det samme med grillen og plasthjørnene på fangeren.
Resutatet ble en skikkelig høydare, lakken fikk ny status, en dyp glød og så blank har jeg ikke sett den før.
Du tror det ikke før du får se det - forsøk selv på et lite felt så skal du se.

Mistenker at terrasseoljen har lignende innhold som Owatrol utgaven
http://www.owatrol.com/no/products/Polytrol.pdf
Last edited by HappyT3 on 13 Apr 2010, 09:52, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Har brukt Polytrol mye, har nesten klart å bruke opp en hel boks, men jeg har aldri tenkt på å bruke den på selve lakken. Høres ut som det skal gjøres et forsøk til helga, gitt!
Joachim

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Har brukt Polytrol mye, har nesten klart å bruke opp en hel boks, men jeg har aldri tenkt på å bruke den på selve lakken. Høres ut som det skal gjøres et forsøk til helga, gitt!
Ja, det er absolutt verdt et forsøk :)

Oppdatering:
Baronen var absolutt hard på flaska når det gjaldt kjølevann, men nå er det total forandring :D Èn ukes kjøring resulterte i kun en liten kaffekopp med etterfylling (lampa lyste ikke engang), og nå har den allerede gått en uke,og jeg kommer ikke til å etterfylle før lampa lyser, skal bli spennende å se hvor lenge det holder...
Alle eksterne lekkasjer er nå (bank i bordet) borte, kun vannkappesvetting igjen. Og jeg har to komplette motorpaknings-sett på lager.

Var også en tur i lunchen:
Image
Blandt venner hos Unneberg Bil (handlet hvite dekksider).

Nylakkerte felger er på verksted, henter de før stengetid med nymonterte dekk.

Yepp, da var dekkene hentet:
Image
Nylakkerte felger pluss whitewalls.

Image
Splitter nye hjulkapsler er kjekt å ha :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ImageImage
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Det ble bra :D
Jeg har også kjøpt meg whitesides som jeg gleder meg til å få på.
Image

bugbuddies.no
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Haha! JAAAAA! da skal vi være WhiteWall geriljaen, så kan syncro-nautene ta seg en kringle! ;) (Dette med forbehold om at jeg kanskje skaffer meg en syncro til høsten :lol: )

Image

Digger at dekkene dine matcher two-tone lakken din! :D
Hans Sæle
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Den ble kjempefin med de nye dekka.. :D

Kanskje litt moderat senk hadde blitt pent?
:wink:

Image
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

WhiteWall menigheten får stadig flere medlemmer :D 8)

Fikk forresten testet forteltet igår, ante ikke hvordan det så ut, men jammen stemte fargene med bilen, tofarget her også :wink:
Image
Image
Image
Image
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

solrikioo wrote:Den ble kjempefin med de nye dekka.. :D

Kanskje litt moderat senk hadde blitt pent?
:wink:

Image
Takk, dyktig fotosjopping :D , dette så bra ut, skal jammen vurdere dette 8)
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Hehe, ble en kjapp en. :p

Men jeg syntes det så veldig kult ut. Trenger jo ikke å legge den helt ned. et 45mm sett gjør nok mye.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Fronten er ferdig, så nå har jeg startet med bakparten, og før jeg kan montere tilbake støtfangeren må jo alt i støtfangerområdet være 100% når det gjelder rust.
Heldigvis har Baronen aldri blitt utsatt for tectyl, og derfor er den overaskende rustfri til å være såpass gammel.
Litt var det jo, men det kan kun klassifiseres som kosmetisk rust,og det er lett å fikse :wink:

Image
Støtfangerområdet renset, pusset og grunnet med JT.

Tillegg:
Sommerdekkprosjektet ble faktisk lavbudsjett eller "most bang for the buck" som de sier på landsbygda
4 Dekksider: 475 kr (AC698002, Unneberg bil).
4 Dekk 185/14C: 700 kr (Brukte).
4 omlegging/avbalansering: 360 kr
4 Hjulkapsler: 743 kr (VAG Hannover)
1 Felgspray: 59,50 kr (Biltema)

Totalt: 2338 NOK -> rett under 600 per hjul :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2010, 10:50, edited 1 time in total.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Oppdaterer bare tråden med defekt girkassefeste:
Image
Defekt.
Image
Midlertidig fixet med Silicon.

Fra tråden "bremse på gear -> gi gass -> kunk-klunk-klunk": http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=22273

Ser ut til at min WBX har alle tenkelige klassikere når det gjelder lekkasjer :shock: , nå som jeg trodde wasserkampfen under kontroll, så oppdaget under girkassefestekontroll dette:
Image
Vannrør rustet, med gjennomslag, jeg ble i godt humør da jeg oppdaget dette fordi vannforbruket er meget lavt, siste måling viser at 6 kjøredager dager medfører lampelys og etterfylling av 1 liter. Hva blir forbruket etter fiksing av dette røret?
hansstef
-
-

Post by hansstef »

HappyT3 wrote:Fronten er ferdig, så nå har jeg startet med bakparten, og før jeg kan montere tilbake støtfangeren må jo alt i støtfangerområdet være 100% når det gjelder rust.
Heldigvis har Baronen aldri blitt utsatt for tectyl, og derfor er den overaskende rustfri til å være såpass gammel.
Litt var det jo, men det kan kun klassifiseres som kosmetisk rust,og det er lett å fikse :wink:

Image
Støtfangerområdet renset, pusset og grunnet med owatrol.
Sandblåser du denne rusten eller? Har du lyst kanskje å liste opp utstyret du bruker til dette?
Har en jobb å gjøre på GL-en min i sommer. Hadde vært behagelig med en Biltema handleliste :wink:
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote: Sandblåser du denne rusten eller? Har du lyst kanskje å liste opp utstyret du bruker til dette?
Har en jobb å gjøre på GL-en min i sommer. Hadde vært behagelig med en Biltema handleliste :wink:
Ingen spesielle triks ved rustfjerning, bruker liten kniv, stor kniv, skrape til å løsne malingsflak.
Hovedverktøyet er grovrengjører ala denne:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:HsLx ... -333_l.jpg

På små steinsprutskader bruker jeg kniv pluss evetuellt dremel til finpussing.

Grunningen er spesiell: Jotun Terasseolje, heretter kalt JT(JT ligner faktisk owatrol) mine erfaringer er at denne trenger inn i alle "rustporer" og stopper rust, og den trenger ikke å grunnes etterpå, kan oversprayes direkte med lakk eller pensles med malig uten at det koker.
Med andre ord, kun sliping etterfulgt av JT (pluss eventuell finsparkling) og lakking.

Tok bakfangeren ikveld:
Image
Nedpusset med grovrengjører og grunnet med JT.

Image
Kraftige rustangrep, sauset med JT, siden dette var så ille vil jeg kjøre ett lag til med JT, etterfulgt av tokomponent sparkel (stålplast) før med Biltema felgspray.
Med slik "gravrust" måtte jeg kappet hull i stålet får å bli kvitt all rust, skal bli spennede å se om JT behandlingen virker på såpass graverende rust...
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Følger spent! Blir innhandling av JT for min del også tenker jeg :)

Tenkte å sause litt i de skjøtene som begynner å vise litt rust, kan jo ikke bruke Owatrol på samme måten da denne får en veldig mørk finish når den herder. Hva sier du om JT ang dette, den forblir blank såvidt jeg har forstått?
Hans Sæle
Post Reply