VWegards Caravelle -kort 2,4D 1995
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Jeg registrerte spørsmålene dine i ditt siste innlegg, men valgte å ikke svare før jeg har fått tanket opp etter ankomst.TaigAGreEn wrote:Det ser bra ut med plexiplaterÅssen ble forbruket etter turbokonvertering? Og åssen hvor mye effekt mener du å ha henta ekstra? Er så nysgjerrig!!
Jeg har prøvd meg litt fram og tilbake og valgte å kjøre Trondheim-Kirkenes med trykk på ca. 0,3 bar. Det tilsvarer det GIK-settene er ferdig innstilt på ved levering, og det er som jeg ble fortalt på forhånd: "et gir å spare hele tiden". Med andre ord drar jeg rett opp på 5.gir der jeg før måtte ned i 4. og det er et helt annet drag i bilen.
Jeg kjørte ei stund med justerbar boost-controller (turbotrykk-enhet) og likte godt å ligge på rundt 0,5 bar, men ombestemte meg før ferieturen og fjernet denne. Jeg følte det ble unødvendig å ha denne så lenge jeg likevel bare skulle kjøre med 0,3-0,5 bars trykk.
Forbruket fra Trondheim over det svenskene kaller "de höga bergen", (altså over Åre og Østersund) ned til Örnsköldsvik resulterte i et forbruk på 0,71 og det var både jeg og gubben bak disken på Statoil Ö-vik litt sjokkert over.
Men det var med stort sett pen kjøring (90-100 km./ t.) bortsett fra når jeg fikk selskap og drahjelp av en T5 ambulanse over 7-8 mil der vi lå "godt rundt" fartsgrensen som var stort sett 100 km/t.
På turen langs E4 opp via Kemi og videre til Rovaniemi ble forbruket nøyaktig 0,8 med ganske grei kjøring (så jeg holdt følge med resten av trafikken og vel så det "i støytan").
Det var flere Hi-Acer som fikk se Tommy-merket, for å si det sånn.
Takket være tyske bobiler og finske campingvogn-turister som tror de eier veien har det vært ganske ymse kjøring fra Rovaniemi og nordover, så jeg er litt spent om jeg havner på mye over 0,7.
Rapport kommer.
Jeg registrerte spørsmålene dine i ditt siste innlegg, men valgte å ikke svare før jeg har fått tanket opp etter ankomst.TaigAGreEn wrote:Det ser bra ut med plexiplaterÅssen ble forbruket etter turbokonvertering? Og åssen hvor mye effekt mener du å ha henta ekstra? Er så nysgjerrig!!
Jeg har prøvd meg litt fram og tilbake og valgte å kjøre Trondheim-Kirkenes med trykk på ca. 0,3 bar. Det tilsvarer det GIK-settene er ferdig innstilt på ved levering, og det er som jeg ble fortalt på forhånd: "et gir å spare hele tiden". Med andre ord drar jeg rett opp på 5.gir der jeg før måtte ned i 4. og det er et helt annet drag i bilen.
Jeg kjørte ei stund med justerbar boost-controller (turbotrykk-enhet) og likte godt å ligge på rundt 0,5 bar, men ombestemte meg før ferieturen og fjernet denne. Jeg følte det ble unødvendig å ha denne så lenge jeg likevel bare skulle kjøre med 0,3-0,5 bars trykk.
Forbruket fra Trondheim over det svenskene kaller "de höga bergen", (altså over Åre og Østersund) ned til Örnsköldsvik resulterte i et forbruk på 0,71 og det var både jeg og gubben bak disken på Statoil Ö-vik litt sjokkert over.
Men det var med stort sett pen kjøring (90-100 km./ t.) bortsett fra når jeg fikk selskap og drahjelp av en T5 ambulanse over 7-8 mil der vi lå "godt rundt" fartsgrensen som var stort sett 100 km/t.
På turen langs E4 opp via Kemi og videre til Rovaniemi ble forbruket nøyaktig 0,8 med ganske grei kjøring (så jeg holdt følge med resten av trafikken og vel så det "i støytan").
Det var flere Hi-Acer som fikk se Tommy-merket, for å si det sånn.
Takket være tyske bobiler og finske campingvogn-turister som tror de eier veien har det vært ganske ymse kjøring fra Rovaniemi og nordover, så jeg er litt spent om jeg havner på mye over 0,7.
Full rapport kommer etter tanking.
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
VWegard wrote:Solfilm er noe herk å få montert pent, og siden proffene forlanger rundt 4000,- (NB! Super-rabatt og tilbudspris via jobben!), ble det noe nytt og spennende fra "söta bror".
Solarplexius heter firmaet som leverer målskårete plexiglassplater med 90% solstopp.![]()
Montert på hele bilen i løpet av 10 minutter, så det var mer arbeid å pusse rutene først.![]()
Du det der så veldig fristende ut
En annen ting jeg lurer på er hvordan dette settes på skyvevindu i T4...Har du skyvevindu og fikk levert til dette også? Vet du hvordan dette "problemet" løses?
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Settet inneholder 6 plater, og da er det også inkludert til begge rutene i skyvedøra.CarlOtto wrote: Du det der så veldig fristende utJeg ser her http://www.solarplexius.se/priser.asp?lang=swe at det koster 1820SEK for slike til Buss/Van... Stemmer det, var det det du betalte totalt for alle vinduene bak B-stolpen i T4'en? Hva kostet det med frakt?
En annen ting jeg lurer på er hvordan dette settes på skyvevindu i T4...Har du skyvevindu og fikk levert til dette også? Vet du hvordan dette "problemet" løses?![]()
Carl Otto
Jeg betalte 1820,- svenske pesetas og nettbanken til DnBNor konverterte det til 1600,- norske oljekroner. Frakt er inkludert, men jeg forventer ei regning fra Tollpost Globe på mva, så summa summarum blir det ca. 2000,-
Det er likevel halv pris av proff lagt solfilm.
Skyveruta kan ikke åpnes når en har montert plexiglasset på den fremste av rutene, men det gir jeg blanke i. Hvor ofte har en dette vinduet åpent uansett?
-
Jørre
- -

- Car: T4 Transporter Syncro,
- Phone: nittisøttentolvti
Kjørte etter deg på søndagen....her i byen...5 km for så og oppdage att det var en annen bil. Den var i det minste rød som din. Tenkte du var på Blåbærhaugen. 
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504
Jørn
Jørn
Pussig du sier det.Jørre wrote:Kjørte etter deg på søndagen....her i byen...5 km for så og oppdage att det var en annen bil. Den var i det minste rød som din. Tenkte du var på Blåbærhaugen.
Jeg vurderte faktisk veldig sterkt å ta turen innom "Harta" på min nordover, men det ble avlyst i siste liten. Og venneparet mitt er nyinnflyttet i nettopp Blåbærhaugen, så du var ganske nære.
-
Jørre
- -

- Car: T4 Transporter Syncro,
- Phone: nittisøttentolvti
Kansje like greit og hilse på alle som kjører vwbuss. Det er jo kjekke og greie folk 
T5 4 Motion 07
Jørn
Jørn
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
VWegard wrote:
Settet inneholder 6 plater, og da er det også inkludert til begge rutene i skyvedøra.
Jeg betalte 1820,- svenske pesetas og nettbanken til DnBNor konverterte det til 1600,- norske oljekroner. Frakt er inkludert, men jeg forventer ei regning fra Tollpost Globe på mva, så summa summarum blir det ca. 2000,-
Det er likevel halv pris av proff lagt solfilm.
Skyveruta kan ikke åpnes når en har montert plexiglasset på den fremste av rutene, men det gir jeg blanke i. Hvor ofte har en dette vinduet åpent uansett?
Jeg har ganske ofte det sidevinduet delvis åpent når det er varmt ute. I fart så gir det en passe bra utluftning i bilen uten at det blir for mye vindstøy. I tillegg bruker jeg det også når jeg camper i bilen. ...så dette var litt dumt.
Er det forskjell på skyvevindu på biler med skyvevindu på høyre side vs de med det på venstre side.
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Spennde prosjekt og flotte bil har det blitt av den 
Sjedd noe mer siden siste oppdatering? Eller er prosjektet
så godt som ferdigt ?
Likte de plexiglasa dine
Kossen gjorde du det når du bestillte til Norge?
Du du kontakt med de eller noe? Kunne tenkt meg noe slikt til min VW Caravelle =)
Så slippe jeg å sota vinduene ferdi. Noe herk
så godt som ferdigt ?
Likte de plexiglasa dine
Du du kontakt med de eller noe? Kunne tenkt meg noe slikt til min VW Caravelle =)
Transporter 2006 mod. 2,5 TDI, 4 motion.
Det skjer ikke så mye for tiden. Litt småplukk står igjen før jeg er fornøyd, men jobbing på denne har blitt nedprioritert i det siste.JKen wrote:Spennde prosjekt og flotte bil har det blitt av den
så godt som ferdigt ?![]()
Likte de plexiglasa dineKossen gjorde du det når du bestillte til Norge?
Plexiglassene bestiller en bare direkte på websiden til firmaet, så kommer det en faktura på e-post som en bare legger rett inn i nettbanken med svensk valuta. Så går det ett par uker "sådär" før pakka dukker opp med Tollpost Globe. Det fungerte helt smertefritt, bortsett fra at pakka mi ble returnert fra godsterminal i Gøteborg til firmaet pga. at jeg hadde skrevet "feil" postnummer.
Svenskenes 5-sifrede system taklet ikke at jeg lot et felt stå åpent, så jeg slang på en null på slutten. Dette ble feil, da det var et svensk postnummer.
7014 skulle skrives som 07014 og ikke 70140 som jeg skrev.
Takker og bukker!årnes wrote:jeg bøyer meg i støvet for deg, du har gjort utrolig mye fint med bilen din.
hvor mye ca i kr har du brukt etter innkjøp? ser tydelig at her er det en som er glad i vogna si ja
Jeg har ikke turt å regne på alt ennå, men det begynner nok å dra seg opp mot 35 lapper med lakkeringa og hjulene. Resten har i grunnen ikke kostet så veldig mange kronene, men nå har jeg taktisk kjøpt litt og litt for ikke å slakte kontoen helt.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Call me a crack, men er ikke skyvedørsvinduene omtrentlig (slå av for kjentsfolk) like enkle å komme til som sidedørenes vinduer, da ?
Jeg skal jo ha av dørene i Tyskerbrakka bare folk kommer seg i utenlandstjeneste, og da går jeg over vinduene - god flaks at jeg så dette med plexi-innlegga her, hadde glemt det og ØKH ville hengt meg om jeg hadde lagt en elendig biltemafilm på rutene
Dersom jeg fører opp prisen på "budsjettet" til 2 laken så kommer jeg fort i mål med det, når ØKH som tilfeldigvis også er økonomisjef skal se forslagene
Hun veit hva det koster å få lagt detta proffesjonelt.
mvh,
Yngve S
driver og samler inn papp for å få under bilen der den skal stå, folk ser rart på meg...
Jeg skal jo ha av dørene i Tyskerbrakka bare folk kommer seg i utenlandstjeneste, og da går jeg over vinduene - god flaks at jeg så dette med plexi-innlegga her, hadde glemt det og ØKH ville hengt meg om jeg hadde lagt en elendig biltemafilm på rutene
Dersom jeg fører opp prisen på "budsjettet" til 2 laken så kommer jeg fort i mål med det, når ØKH som tilfeldigvis også er økonomisjef skal se forslagene
mvh,
Yngve S
driver og samler inn papp for å få under bilen der den skal stå, folk ser rart på meg...
Du presser bare de tilskårne platene inn mot vinduet og trykker de innenfor plastpanelene.Enkelte plasser må det brukes av de medfølgende klipsene som sørger for nok press på plexiplatene.Rudeboy wrote:Call me a crack, men er ikke skyvedørsvinduene omtrentlig (slå av for kjentsfolk) like enkle å komme til som sidedørenes vinduer, da ?
Dersom jeg fører opp prisen på "budsjettet" til 2 laken så kommer jeg fort i mål med det, når ØKH som tilfeldigvis også er økonomisjef skal se forslageneHun veit hva det koster å få lagt detta proffesjonelt.
Ingenting må demonteres, det er en lek å montere dette.
Jeg betalte nøyaktig 2000,- for hele greia. 1600,- NOK for platene inkl. frakt og 400,- i mva.
Og proff lagt solfilm koster raskt mellom 4 og 5 lapper på en slik bil.
Jeg er godt fornøyd, ja.Espen wrote:Du er fortsatt godt fornøyd med solarplexius, nås om du sikkert har hatt de i bilen en stund? Lurer litt på om jeg skulle få dyttet inn noe sånn.
Anbefaler heller dette enn å legge på jalla solfilm på egen hånd.
Jeg så for meg å nappe ut de fremste platene(mellom B- og C-stolper) på vinteren pga. utsyn, men det har ikke vært nødvendig ennå.
-
tranphomer
- -

- Car: T3 1980 2.7l
- Phone: 91665891
Så så, rolig nå!tranphomer wrote:Er det noe her på forumet så er det bilen din VWegard. Skikkelig fin! Håper jeg kan dra min bil så langt! Well done, håper den varer!;) Har du noen tips til meg underveis så er det bare å si fra. Gleder meg til å hente Transporteren!
Ha en fin dag!
Mvh Torkel
Takker for skryten, men det er en del jeg ville gjort annerledes skulle jeg begynt med bilen i dag. Jeg ville i alle fall aldri overlatt lakkarbeidet til amatører, selv om de jobber med lakk og en har fagbrev som billakkerer.
Det er ikke mye slurv, men jeg irriterer meg ved hver bilvask over små bagateller de har gjort unna med harelabb.
Ellers kommer det småting til når jeg har tid, men jeg har dessverre kun tilgang til verksted på tirsdager for tiden. Blir det litt varmere i været, kan jeg alltids bruke garasjen hos kjæresten.
-
tranphomer
- -

- Car: T3 1980 2.7l
- Phone: 91665891
Ja, håper på mildvær, uten skodd, etc. Gi meg pluss 10 grader. Ta en titt på det jeg har planer om på prosjekt. Kommer nok til å kjøpe ut resten senere. Vil kjøre den samme rødfargen som du kjører. Nei jeg hermer ikke. Den er orginal.jeg har dessverre kun tilgang til verksted på tirsdager for tiden. Blir det litt varmere i været, kan jeg alltids bruke garasjen hos kjæresten.
Torkel[/quote]
Da er det endelig tid for en aldri så liten oppdatering.
Webastoen har fått fjernkontroll i tillegg til uret.
Her er uret og turbotimer.

Og turbotrykksmåler og oljetemperaturmåler er plassert nede på "konsollen".
Dette fungerer utmerket.
Jeg har ennå ikke hatt noen lengre tur og fått belastet motoren noe særlig, men jeg ser at temperaturen i bunnpanna ligger på 60-70 C etter 10-15 minutter på tomgang og deretter kjøring ett par kilometer hjem fra jobben.
Måtte jo bare teste greiene litt med en gang.
Beklager dårlige bilder, men mobilkamera og dårlig lys er en dårlig kombinasjon. Jeg kunne vel nesten like godt tegnet bilder,hehe!

Webastoen har fått fjernkontroll i tillegg til uret.
Her er uret og turbotimer.

Og turbotrykksmåler og oljetemperaturmåler er plassert nede på "konsollen".
Dette fungerer utmerket.
Jeg har ennå ikke hatt noen lengre tur og fått belastet motoren noe særlig, men jeg ser at temperaturen i bunnpanna ligger på 60-70 C etter 10-15 minutter på tomgang og deretter kjøring ett par kilometer hjem fra jobben.
Måtte jo bare teste greiene litt med en gang.
Beklager dårlige bilder, men mobilkamera og dårlig lys er en dårlig kombinasjon. Jeg kunne vel nesten like godt tegnet bilder,hehe!

Pollenfilter til ettermontering i eldre T4
Fant endelig tilbake til bildet av filteret jeg er på jakt etter.
I følge Møller Romerike er ikke filteret lenger å få tak i:-(
Delenummeret er 150 110.
Er det noen som vet hvor et slikt filter kan skaffes?
I følge Møller Romerike er ikke filteret lenger å få tak i:-(
Delenummeret er 150 110.
Er det noen som vet hvor et slikt filter kan skaffes?
VWegard wrote: Løsningen ble Møller og "light-varianten" av pollenfilter som Rudeboy nevnte en gang i sin prosjekttråd.
Ferdig montert. Det tres rett inn og er her sikret med to strips i ytterkantene.
1995 Caravelle GL 2,5B
1985 Transporter 1,9i, wbx
1988 Jawa TS 350 m/sidevogn
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27
1985 Transporter 1,9i, wbx
1988 Jawa TS 350 m/sidevogn
1984 BMW R80 G/S
1966 BMW R27