2000 mod 2.5 TDI 102 Hk, registerreima er røket

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Helgeo
Car: T4 TDI 102 Syncro Lang - 2000

Post by Helgeo »

Jeg er også imponert over hvor mye hjelp man får på dette forumet.

I kveld håper jeg å få startet opp bilen igjen over 2 uker etter havariet.

Har fortsatt ett ubesvart spørsmål:
Hvordan får jeg satt dieselpumpa sånn noenlunde riktig?

Når jeg roterer den for hånd så har den 5 punkter pr omdreining med masse motstand mens den går lettere mellom disse. Det er også et merke på reimhjulet som sikkert skal lines opp mot noe annet, men hva?

Når stempel nr 1 står på TDC, skal dieselpumpa da stå der den går lett eller der den går tungt?

Håper å få start slik at jeg kan finjustere ved hjelp av VAG-COM.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

der den går tungt på tenningsmerket.
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Helgeo

Post by Helgeo »

Da er bilen skrudd sammen igjen. Jeg fikk start på den til slutt. Den ryker fælt under startforsøk og er svært vanskelig å starte, men når den først har startet så går den veldig fint. Tyder dette på for tidlig eller for sen dieselinnsprøytning? Har ikke koblet på VAG-COM ennå, på tide å køye litt nå.

Blir nok en runde med VAG-COM i morgen tidlig, og kanskje kan jeg kjøre bil til jobb :)
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Helgeo wrote:Da er bilen skrudd sammen igjen. Jeg fikk start på den til slutt. Den ryker fælt under startforsøk og er svært vanskelig å starte, men når den først har startet så går den veldig fint. Tyder dette på for tidlig eller for sen dieselinnsprøytning? Har ikke koblet på VAG-COM ennå, på tide å køye litt nå.

Blir nok en runde med VAG-COM i morgen tidlig, og kanskje kan jeg kjøre bil til jobb :)
høres ut som litt sen tenning for min del... da går dem veldig fint når du har fått start på`n. men disse bila skal gå litt hardt.. så må nok få stilt inn litt fortenning. :wink:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Helgeo

Post by Helgeo »

Da har jeg endelig fått den til å starte lett, herlig å kjøre egen bil til jobb :-)
Dreide dieselpumpehjulet ca 20 grader forover, og den startet momentant. Med VAG-COM fant jeg ut at fortenningen var på 16.5 grader før TDC, nå har jeg nå fått stilt den til ca 1.1 grad før TDC, leser ut 80 i verdi nr 2 på blokk 0. Anbefalt verdi er mellom 38 og 68, der 68 er tidligste tenning. Det er ekstremt lite rotasjon som skal til for å endre verdien ganske mye, ikke så lett å treffe "åpningen". Er det noen ulemper ved å ha litt for tidlig tenning? Jeg har tuning-boks i min så tidlig tenning er kanskje en fordel?
Post Reply